facebook LinkedIN LinkedIN - follow
PříLOHA 1-2/2002

EAM - IS pro řízení údržby a správu podnikových hmotných prostředků

Ing. Václav Vozandych


Současné tržní prostředí vystavuje podniky neustálému tlaku, aby se staly mnohem výkonnějšími a obstály v tvrdém konkurenčním boji. V úsilí o zvyšování zisku jsou však konfrontovány s protikladnou potřebou zvyšovat kvalitu svých výrobků a zároveň snižovat výrobní náklady.


Výrobní společnosti používají a nakupují stále složitější výrobní zařízení. V důsledku toho jsou nuceny průběžně vynakládat značné finanční prostředky a lidské zdroje na údržbu a obnovu těchto velmi drahých výrobních technologií pro udržení jejich maximální produktivity. Ne vždy jsou však tyto nemalé prostředky vynakládány efektivně, čímž dochází ke zbytečnému zvyšování celkových výrobních nákladů.

Nepřesné informace o skutečném provozu výrobních zařízení, nesprávné časové rozvržení prohlídek a preventivní údržby, nevhodné použití postupů pro údržbu, špatná evidence a plánování zásob náhradních dílů, nedostatečné využití lidského potenciálu - to jsou příklady typických problémů, které se v oblasti údržby vyskytují v mnoha podnicích.

Řešení - informační systém EAM
Management podniků si v poslední době stále více uvědomuje, že oblast údržby a správy podnikových hmotných prostředků je oblastí, která má značný dopad na výrobní produktivitu, a tím i na schopnost obstát v globální konkurenci. Dochází tak ke zlepšení dosavadního stavu, kdy na údržbu bylo pohlíženo jako na „nezbytné zlo“ a vedoucí pracovníci firem ji téměř ignorovali.
 
Navíc se ukazuje, že je nezbytné, aby se i oddělení údržby stalo součástí strategického řízení podniku a ne pouze „trpěným“ útvarem pracujícím izolovaně bez koordinace s ostatními. Celkový úspěch je podmíněn spoluprací více oddělení - výroby, údržby, skladového hospodářství a nákupu.

Velmi efektivním řešením této složité situace se jeví úspěšná implementace informačního systému kategorie EAM. Pojem EAM, Enterprise Asset Management, lze přeložit jako systém pro řízení údržby a správu podnikového hmotného majetku (stroje, výrobní linky, dopravní prostředky, jeřáby, dopravníky atd.). Systémy EAM se zaměřují především na minimalizaci celkových provozních nákladů souvisejících s provozem všech výrobních zařízení, na jejich maximální dostupnost pro výrobní operace a na prodloužení jejich životnosti.
 


Hlavní oblasti řízení údržby s klíčovým významem preventivní údržby


Systémy této kategorie zahrnují nejen plánování a správu činností vlastní údržby, ale i správu skladu náhradních dílů, nákup náhradních dílů a servisních služeb, příp. obsahují i modul prediktivní údržby. Základním kamenem celého systému je však vždy preventivní údržba (Obr. 1).

Správa činností údržby
Úspory a přínosy, které může podnik získat implementací systému EAM, lze spatřovat především v oblasti zlepšení preventivní a prognostické údržby, plánování vlastních činností údržby a ve zkvalitnění rozhodovacích procesů při řízení údržby.

Revize stavu výrobního zařízení předepsané v postupech preventivní údržby slouží k identifikaci a odstranění malých problémů ještě předtím, než se z nich stanou problémy velké nebo havarijní. Provádění těchto postupů může zabránit nečekanému odstavení zařízení z výroby. Pokud již k neplánované situaci dojde, lze využít záznamy o provedené pohotovostní údržbě (tj. neplánovaných opravách výrobních zařízení) uložené v systému jako podklad pro upravení činností preventivní údržby, aby se selhání výrobních zařízení v budoucnosti neopakovalo. Tato data také zpřesňují stanovení časových intervalů, ve kterých se bude preventivní údržba konkrétních výrobních zařízení provádět. Základním přínosem preventivní i prognostické údržby je minimalizace výskytu havarijních selhání výrobních zařízení. Omezením těchto situací se významně snižují náklady na materiál a pracovní síly použité při havarijním odstraňování těchto závad a současně se omezuje doba nečinnosti výrobních zařízení.

Přínosy zlepšeného plánování činnosti oddělení údržby spočívají v odstranění času, který specialista údržby stráví neproduktivními činnostmi, jako např. obstaráváním náhradních dílů, technické dokumentace a výkresů, čekáním na odstávku výrobního zařízení či na další pracovníky, se kterými je nutno práci společně provést. Pečlivě naplánovaná a rozvržená činnost pak může být dokončena v kratší době a s nižšími náklady.

Pracovníci managementu údržby mají snadno a přehledně dostupné informace o všech výrobních zařízeních, pracovních úkolech a souvisejících nákladech (Obr. 2). Mohou tak efektivně určovat nejvhodnější strategie pro dosažení daných cílů. Větší informovanost lze zužitkovat např. při rozhodování, zda je cenově výhodnější výměna místo opravy, při zjišťování a následném zamezení opakujících se závad či ke zpřesnění parametrů preventivní údržby.

Úspora finančních prostředků díky zlepšenému rozhodování pomocí systému EAM vzniká hlavně zkrácením času plánovaných i neplánovaných (havarijních) odstávek výrobního zařízení. Konzervativně lze odhadnout snížení doby odstávky o 1 % jako přímý důsledek nasazení systému EAM. I takto zdánlivě malý podíl však může, zejména u středních a větších podniků, znamenat znatelné úspory.
 


Příklad s informacemi o výrobním zařízení v EAM systému Wonderware Avantis

Skladové hospodářství
Zlepšení v oblasti skladového hospodářství náhradních dílů, která poskytuje systém EAM, spočívá především v možnosti optimalizace množství skladových zásob. Informace o skutečném provozu a chování výrobních zařízení lze využít např. pro přesnější stanovení minimální skladové zásoby náhradních dílů, identifikaci a vyřazení nepoužívaných nebo duplicitních položek či ke stanovení zástupných položek. Nezanedbatelné je též snížení nákladů na administraci skladu, např. využitím automatického vytváření nákupních objednávek na základě skutečných požadavků na skladové položky. Důležitý je přístup více uživatelů k aktuálním datům (především k údajům o zásobě jednotlivých položek) v reálném čase.

Obchodní činnosti
Přínosy a úspory při nákupu náhradních dílů a služeb spočívají kromě zjednodušení a zpřehlednění administrativy zejména ve schopnosti dojednat co nejvýhodnější podmínky nákupu s pohotovým využitím přesných informací. V databázi systému EAM lze evidovat, jaké množství a za jaké ceny bylo v minulosti dodáváno, případné nesrovnalosti předchozích dodávek (poškození zboží, zpoždění dodávky, reklamace, vadná dokumentace apod.), informace o dodavatelích včetně ceníků jimi dodávaných položek a další detailní údaje.
 
Kombinací a využitím výše uvedených informací získává podnik schopnost správně řídit vztahy se svými dodavateli, tj. využít tyto informace zejména k dojednání příznivějších cen nebo výhodnějších termínů a podmínek dodávek.

Wonderware Avantis - příklad řešení EAM
Efektivní nasazení systému EAM předpokládá propojení tohoto systému s dalšími informačními systémy v rámci podniku, především s finančními systémy kategorie ERP formou přenosů účetních a finančních dat, ale i v oblasti evidence skladu náhradních dílů a jejich nákupu.
 
Velkou výhodou je možnost propojení se skutečným výrobním provozem, například automatické získávání údajů o stavu výrobních zařízení, jako např. odpracovaný čas (motohodiny, počet vyrobených produktů apod.), provozní fyzikální veličiny (teplota, tlak apod.). Díky takto získaným informacím lze provádět preventivní údržbu "v pravý čas", např. na základě skutečných provozních hodin nebo lze i automatizovat vytváření příkazů k údržbě v naléhavých situacích (překročení limitní teploty apod.). Toho lze dosáhnout propojením systému EAM s dalšími softwarovými produkty kategorie SCADA/HMI (Supervisory Control and Data Acquisition/Human-Machine Interface), které slouží ke sběru dat, vizualizaci a superviznímu řízení technologických procesů.

Příkladem EAM systému, který umožňuje splnit výše popsané nároky, je produkt Wonderware Avantis, součást integrované softwarové rodiny pro průmyslovou automatizaci - Wonderware MaintenanceSuite. Jedná se o systém využitelný prakticky ve všech typech průmyslu, při správě inteligentních budov, inženýrských sítí či v dalších oblastech, kde se používají hmotné prostředky, které vyžadují průběžnou údržbu.

Závěr
Informační systémy kategorie EAM se v posledních letech stále více prosazují, jelikož management většiny podniků chápe jejich přínosy a uznává je jako důležitý prostředek pro dosažení a udržení konkurenční výhody své společnosti. Řešení údržby a správy podnikového hmotného majetku pomocí EAM systému podstatně zefektivní činnosti pracovníků oddělení údržby, umožní jim pracovat tvořivěji, produktivněji a napomůže snáze předvídat případné budoucí problémy.
 
Správně zavedené postupy, s využitím moderní softwarové technologie s otevřenou architekturou, jsou schopny přinést významné úspory díky efektivnějšímu provádění údržby včetně úspory pracovních sil, snížení materiálových nákladů na skladování a nákupy náhradních dílů a minimalizaci prostojů ve výrobě způsobených poruchami strojů. Dobře udržovaná výrobní zařízení minimalizují možnost výroby nekvalitních produktů i příp. zranění obsluhy. Nesnižuje se množství vyrobené produkce a dodržují se slíbené termíny dodávek zákazníkům.

Pokud je systém EAM zaveden jako součást komplexní strategie průběžného zlepšování chodu podniku, náklady na jeho pořízení se velmi brzy zaplatí snížením celkových nákladů na výrobu a zvýšením její produktivity.

Autor článku pracuje ve firmě Pantek.

www.pantek.cz
 

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Konec papírování, digitalizujte a usnadněte si práci!

IT Systems 3/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili na vývoj digitalizace ve světě peněz, tedy v oblasti finančnictví a pojišťovnictví. Dozvíte se například, proč je aktuální směrnice PSD2 v inovaci online bankovnictví krokem vedle a jak by její nedostatky měla napravit připravovaná PSD3. Hodně prostoru věnujeme také digitalizaci státní správy a veřejného sektoru, která nabírá obrátky.