- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 1-2/2001
V každé společnosti, malé, velké i největší, se archivují různé druhy dokumentů. Některé jen pár dní, jiné i několik let. Časem každý archív nabude takových rozměrů, že začíná komplikovat chod firmy. Je nejvyšší čas něco s tím udělat. Jako jedno nejefektivnějších řešení se jeví digitalizace dokumentů, neboli vytvoření digitální kopie archívu skenováním.
Kdy začít s digitalizací?
· archív zabírá kancelářské prostory - za ty se mnohdy platí vysoké nájmy a zabrané prostory by bylo efektivnější využít jinak než jako sklad papírů a šanonů
· rozsah archívu znesnadňuje rychlé vyhledání - i sebelépe organizovaný archív má svá výkonová omezení a požadavek na konkrétní dokument bývá uspokojen s hodinovými odezvami (v lepším případě)
· historická hodnota archívu nedovoluje pracovat s originály - jakákoliv práce s archivním originálem přináší riziko jeho poškození či ztráty
· potřeba vzdáleného přístupu do archívu (z poboček, z cest, apod.) - máte centrální archív nebo se často vyskytují požadavky přístupu do archívu z poboček, služebních cest
· zabezpečení archívu nebo jeho částí před neautorizovaným přístupem - jakákoliv práce s archivními dokumenty přináší riziko neautorizovaného přístupu a zneužití
· potřeba on-line přístupu k archivním údajům pro více uživatelů - zajistit přístup k archivním dokumentům pro více osob současně znamená kopírovat a kopie znamenají vícenáklady, více rizika s neautorizovaným přístupem k údajům, atd.
· příprava zavedení ISO 900x - jednou z podmínek pro udělení certifikace je "pořádek v papírech", dokonalý přehled v nich a možnost vysledovat chod dokumentů firmou po celou dobu jejich "života".
Abychom mohli začít s digitalizací je třeba, zcela pochopitelně, splnit určité předpoklady pro vlastní digitalizaci:
· důkladný rozbor potřeb archivace
· analýza stavu a optimalizace fungování současného archívu
· zvážení následných kroků - napojení do stávajícího IS, trendy rozvoje a funkčnosti
· kvalitní a spolehlivý HW
· odpovídající SW se zaručenou funkčností, vývojem, kompatibilitou a servisem
· personální zabezpečení, technické a technologické vybavení
Jakou formou tedy digitalizovat?
Nabízí se dvě možnosti způsobu digitalizace - vlastními silami nebo formou outsourcingu.
Digitalizace vlastními silami je zejména vhodná pro společnosti, které:
· jsou investičně silné
· mají rozsáhlý archív v milionech stran
· mají statisícové roční přírůstky do archívu
· disponují vhodným personálem a mají odpovídající prostory
· dbají na image využitím pokrokových technologií
Digitalizace "outsourcingem" externí firmou přináší především výhody:
· přenesení odpovědnosti za zpracování
· výrazně vyšší výkon od specializované firmy
· zkušenosti v oboru znamenají moderní metodiku zpracování
· není třeba investovat do nákladné technologie
· odpadají starosti se zajištěním chodu systému a využitím v budoucnu
· nejmodernější technologie zpracování
· zkušenosti se zpracováním rozsáhlých a složitých archívů
· zajištění komplexního servisu
· znalost návazností na další etapy document-managementu a vnitropodnikové IS
Digitalizace "outsourcingem" však také znamená nevýhody, jako jsou:
· přístup k dokumentům cizími osobami
· dočasné omezení přístupu k dokumentaci
· rizika spojená s transportem dokumentace
První společnost, která na českém trhu začala poskytovat digitalizaci outsourcingem, se stala již v roce 1998 společnost scanservice. Hlavní prioritou bylo nabídnout zákazníkům možnost digitalizace archívu tou nejsnazší možnou formou. Několik měsíců prováděli pracovníci firmy osvětovou činnost, kdy v řadě společností objasňovali možnosti a přínosy digitalizace archívů. Pak již se mohli plně věnovat jednotlivým zakázkám a dalšímu rozvoji nabízených služeb.
V počátku byly nabízeny především služby prosté digitalizace s vytvářením pomocných databázových souborů pro snadnou práci s digitálním archívem. Jelikož vývoj a požadavky zákazníků čím dál více směřovaly k automatizaci zpracování, začala společnost velmi úspěšně poskytovat služby automatizovaného rozpoznávání údajů z dokumentů, zejména z formulářů. Pro tyto služby firma scanservice "přivedla" na náš trh produkty izraelské společnosti Top Image Systems, především OCR/ICR/OMR systém AFPSPro. Tento systém scanservice kompletně lokalizovala pro vlastní potřebu a použití a poté zahájila jeho distribuci pro Českou republiku a Slovenskou republiku. Své schopnosti a možnosti prokázala firma scanservice a její systém AFPSPro při realizaci největšího imagingového řešení ve střední Evropě - dodávce technologických linek pro Českou poštu, s.p. na zpracování až 200 000 000 (ano 200 miliónů) peněžních poukázek ročně. Existuje však celá řada dalších řešení v České republice pro zpracování stovek nebo tisíců dokumentů, resp. formulářů denně.
Digitalizace archívu jako služba?
Digitalizace a archivace dokumentů formou outsourcingu
Ing. Oldřich Urban


V každé společnosti, malé, velké i největší, se archivují různé druhy dokumentů. Některé jen pár dní, jiné i několik let. Časem každý archív nabude takových rozměrů, že začíná komplikovat chod firmy. Je nejvyšší čas něco s tím udělat. Jako jedno nejefektivnějších řešení se jeví digitalizace dokumentů, neboli vytvoření digitální kopie archívu skenováním.
Kdy začít s digitalizací?
· archív zabírá kancelářské prostory - za ty se mnohdy platí vysoké nájmy a zabrané prostory by bylo efektivnější využít jinak než jako sklad papírů a šanonů
· rozsah archívu znesnadňuje rychlé vyhledání - i sebelépe organizovaný archív má svá výkonová omezení a požadavek na konkrétní dokument bývá uspokojen s hodinovými odezvami (v lepším případě)
· historická hodnota archívu nedovoluje pracovat s originály - jakákoliv práce s archivním originálem přináší riziko jeho poškození či ztráty
· potřeba vzdáleného přístupu do archívu (z poboček, z cest, apod.) - máte centrální archív nebo se často vyskytují požadavky přístupu do archívu z poboček, služebních cest
· zabezpečení archívu nebo jeho částí před neautorizovaným přístupem - jakákoliv práce s archivními dokumenty přináší riziko neautorizovaného přístupu a zneužití
· potřeba on-line přístupu k archivním údajům pro více uživatelů - zajistit přístup k archivním dokumentům pro více osob současně znamená kopírovat a kopie znamenají vícenáklady, více rizika s neautorizovaným přístupem k údajům, atd.
· příprava zavedení ISO 900x - jednou z podmínek pro udělení certifikace je "pořádek v papírech", dokonalý přehled v nich a možnost vysledovat chod dokumentů firmou po celou dobu jejich "života".
Abychom mohli začít s digitalizací je třeba, zcela pochopitelně, splnit určité předpoklady pro vlastní digitalizaci:
· důkladný rozbor potřeb archivace
· analýza stavu a optimalizace fungování současného archívu
· zvážení následných kroků - napojení do stávajícího IS, trendy rozvoje a funkčnosti
· kvalitní a spolehlivý HW
· odpovídající SW se zaručenou funkčností, vývojem, kompatibilitou a servisem
· personální zabezpečení, technické a technologické vybavení
Jakou formou tedy digitalizovat?
Nabízí se dvě možnosti způsobu digitalizace - vlastními silami nebo formou outsourcingu.
Digitalizace vlastními silami je zejména vhodná pro společnosti, které:
· jsou investičně silné
· mají rozsáhlý archív v milionech stran
· mají statisícové roční přírůstky do archívu
· disponují vhodným personálem a mají odpovídající prostory
· dbají na image využitím pokrokových technologií
Digitalizace "outsourcingem" externí firmou přináší především výhody:
· přenesení odpovědnosti za zpracování
· výrazně vyšší výkon od specializované firmy
· zkušenosti v oboru znamenají moderní metodiku zpracování
· není třeba investovat do nákladné technologie
· odpadají starosti se zajištěním chodu systému a využitím v budoucnu
· nejmodernější technologie zpracování
· zkušenosti se zpracováním rozsáhlých a složitých archívů
· zajištění komplexního servisu
· znalost návazností na další etapy document-managementu a vnitropodnikové IS
Digitalizace "outsourcingem" však také znamená nevýhody, jako jsou:
· přístup k dokumentům cizími osobami
· dočasné omezení přístupu k dokumentaci
· rizika spojená s transportem dokumentace
První společnost, která na českém trhu začala poskytovat digitalizaci outsourcingem, se stala již v roce 1998 společnost scanservice. Hlavní prioritou bylo nabídnout zákazníkům možnost digitalizace archívu tou nejsnazší možnou formou. Několik měsíců prováděli pracovníci firmy osvětovou činnost, kdy v řadě společností objasňovali možnosti a přínosy digitalizace archívů. Pak již se mohli plně věnovat jednotlivým zakázkám a dalšímu rozvoji nabízených služeb.
V počátku byly nabízeny především služby prosté digitalizace s vytvářením pomocných databázových souborů pro snadnou práci s digitálním archívem. Jelikož vývoj a požadavky zákazníků čím dál více směřovaly k automatizaci zpracování, začala společnost velmi úspěšně poskytovat služby automatizovaného rozpoznávání údajů z dokumentů, zejména z formulářů. Pro tyto služby firma scanservice "přivedla" na náš trh produkty izraelské společnosti Top Image Systems, především OCR/ICR/OMR systém AFPSPro. Tento systém scanservice kompletně lokalizovala pro vlastní potřebu a použití a poté zahájila jeho distribuci pro Českou republiku a Slovenskou republiku. Své schopnosti a možnosti prokázala firma scanservice a její systém AFPSPro při realizaci největšího imagingového řešení ve střední Evropě - dodávce technologických linek pro Českou poštu, s.p. na zpracování až 200 000 000 (ano 200 miliónů) peněžních poukázek ročně. Existuje však celá řada dalších řešení v České republice pro zpracování stovek nebo tisíců dokumentů, resp. formulářů denně.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |