facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 6/2004

Business intelligence

nástroj pro strategické řízení podniku

Aleš Linhart


Business intelligence (BI) je oblastí informačních technologií, která se dostává do popředí zájmu stále většího počtu společností. Termíny jako datový sklad, data mining či konsolidace informací, které se s větší četností stávají běžnými výrazy slovníku IT specialistů, jsou velmi často interpretovány jako synonymum termínu business intelligence. Nicméně kvůli tomuto spíše technickému pohledu se často zapomíná na klíčový význam řešení BI, kterým je strategické řízení společnosti.







Výzvy spojené s BI
Poptávka po řešeních BI vznikla na základě potřeb společností, jejichž vedení žádá informace o okamžité situaci v podniku, trendech na trhu, mezi konkurencí apod. Na základě velkého množství uložených podnikových dat získaných z celé řady procesů a transakcí vytvořili dodavatelé modely a postupy popisující proces tvorby použitelných informací poskytujících komplexní pohled na společnost a její aktivity. Uvedená přeměna dat na smysluplné informace potom usnadňuje efektivní řízení firmy a strategické rozhodování managementu. Klíčovým faktorem pro realizaci podpory strategického podnikového řízení se stává schopnost používat sofistikované metodologie typu balanced scorecard či value based management. Zmiňované nástroje vyžadují implementaci operativní úrovně business intelligence opírající se o robustní datovou základnu poskytovanou datovými sklady. Využití datového skladu však není nutnou podmínkou ve všech případech. Jinými slovy, je možné implementovat podporu strategického řízení firmy (strategic enterprise management, SEM), ale v některých případech není nezbytné implementovat rozsáhlý datový sklad. Skutečnou potřebou společností totiž není vlastnictví datového skladu, ale schopnost řízení procesů společnosti (interních i externích). Pro potřebu reálného řízení společnosti je z tohoto pohledu business intelligence v podobě datového skladu pouze částečnou odpovědí.

Strategické řízení potřebují všichni
Které podniky by se tedy měly orientovat na implementaci řešení BI ve formě rozsáhlého datového skladu? Obvyklá představa je, že datový sklad by měly využívat především velké společnosti, které navíc generují obrovská množství dat. Jsou to například telekomunikační operátoři, utilitní společnosti či retailové podniky. Bylo by chybou vycházet striktně pouze ze skutečného objemu dat společnosti. Podstatné je definovat především cíle implementace BI. Zásadním bodem pro rozhodnutí je tedy typ řídících procesů, které chce společnost implementací posílit (operativní versus strategické řízení).
· Operativní řízení - je zřejmé, že společnost produkující a ukládající velká množství dat s potřebou jejich rychlého využití ve smyslu operativního rozhodování bezesporu potřebuje řešení postavené na datovém skladu více než například podnik zakázkového strojírenství. Stejně tak jsou implementace tradičních BI řešení s datovými úložišti vhodnější pro velké korporace. Společnost s méně rozsáhlou datovou základnou nemusí nutně implementovat řešení datového skladu. To vše samozřejmě za předpokladu, že lze v malých a středně velkých podnicích řešit datovou konsolidaci jiným a efektivnějším způsobem, než je datový sklad.

· Strategické řízení - naopak potřebu implementace BI pro podporu strategického řízení má každá firma z jakéhokoliv odvětví. Existence relevantních interních informací, znalost trendových analýz a směrování trhu je dnes naprosto nezbytnou podmínkou úspěchu v současném dynamickém obchodním prostředí.

Jedinou překážkou pro široké masové využití BI nástrojů pro strategické řízení SEM je vyšší nákladovost současných BI projektů. Je však pouze otázkou času, kdy se podaří cenu BI projektů zlevnit na únosnou úroveň a kdy si společnosti ověří vysokou návratnost těchto projektů.



Příklad BI řešení: Strategické řízení v Severočeské energetice (SČE)
Hlavní obchodní výzvou pro SČE bylo dosáhnout trvalého zvyšování hodnoty investic pro své akcionáře formou zefektivnění obchodního výkonu společnosti, optimalizací nákladů a důsledného provádění programu restrukturalizace. Vedení SČE se proto rozhodlo zavést nejmodernější postupy pro řízení společnosti s využitím manažerského systému balanced scorecard, jehož softwarová podpora je součástí BI řešení od SAP v rámci technické komponenty SAP SEM. Nejdůležitějším úkolem implementace bylo sjednocení dat na jednu datovou základnu a zavedení nových prvků řízení nad těmito konsolidovanými informacemi. Stěžejní součástí zaváděného BI řešení byla manažerská metoda balanced scorecard, metoda řízení společnosti na bázi vyvážených finančních a dalších ukazatelů. S pomocí balanced scorecard dokáže nyní SČE sledovat v čase vývoj ukazatelů (například ukazatel vytíženosti v oblasti dopravy, ukazatel poruchovosti či dostupnosti zákaznických služeb) a s jejich pomocí zachytit nepříznivý trend ještě dříve, než se může negativně projevit ve finančních údajích. Využívání metody BSC v Severočeské energetice vede k celkovému zprůhlednění chodu firmy z interního pohledu, ke zvýšení motivace manažerských pracovníků a jejich týmů na základě sledování výkonnosti a k podpoře optimalizace výkonu společnosti.


Konsolidace BI trhu po vzoru CRM
V současné době poptávku po business intelligence řešeních v ČR iniciují dvě skupiny manažerů: jednak majitelé či jednatelé firem, kteří potřebují mít k disposici aktuální informace pro strategické rozhodování a řízení své společnosti, a jednak správci velkých korporátních datových skladišť, kteří potřebují výkonné nástroje pro konsolidaci firemních informací a nabízejí je interně dále senior manažerům, kteří tuto velkou společnost řídí. V České republice poptávka po řešení BI roste rovnoměrně, stále více společností u nás využívá nástroje tohoto typu. Možnost uplatnění BI produktů na trhu se rozšiřuje. Na straně dodavatelské existuje relativně velké množství firem, které nabízejí nejrůznější řešení, a pro mnoho menších dodavatelů je stále finančně zajímavé nabízet drahé BI projekty několika zákazníkům. V budoucnu bude zřejmě docházet k vytváření nejrůznějších aliancí a postupně také ke konsolidaci světového a následně i českého trhu okolo nejvýznamnějších hráčů (podobně jako se stalo např. u CRM, kde se už oddělily dvě největší společnosti v odvětví, SAP a Siebel). Snížení nákladů na BI řešení má ale jednu technologickou podmínku - současné nástroje používané pro BI jsou orientované spíše na vývoj a se musí transformovat na hotové, uživatelsky přátelské aplikace se širokou možností konfigurovatelnosti. Důležitým atributem nově vzniklých produktů bude možnost skládat je z typizovaných služeb, což bude mít příznivý dopad na jejich výslednou cenu. Další cestou k efektivnějšímu využívání BI řešení je jejich úzká integrovatelnost s datovými sklady na jedné straně a propojení s prezentační vrstvou typu webových podnikových portálů na straně druhé. Tento přístup podporuje např. společnost SAP prostřednictvím své nové platformy SAP NetWeaver umožňující instalovat datový sklad (business warehouse) společně s podnikovým portálem při využití webových služeb.

Jaké jsou reálné přínosy BI
Z hlediska naší definice BI z úvodu tohoto článku jsou přínosy BI řešení dvojího typu. Z pohledu aplikací pro řízení datových skladů je to bezesporu rychlé poskytování operativních informací v konsolidované podobě. Z pohledu SEM aplikací je BI užitečným nástrojem pro podporu strategického řízení a z toho vyplývajících konkurenčních výhod. Na základě našich zkušeností z řady implementací se BI řešení u mnoha českých podniků zcela nepochybně zasloužila o minimalizaci rutinní lidské práce. To je aspekt, jehož význam bude u nás do budoucna vzrůstat s tím, jak poroste cena kreativní lidské práce. V současné době se mnoha podnikům stále vyplácí zaměstnávat více lidí, zvláště v porovnání s dosavadní vysokou cenou BI řešení. Klíčovým přínosem BI technologií je spojení informací, které nelze shromáždit jiných způsobem, a jejich následná analýza. Tento fakt mění technologie a produkty BI na neocenitelného pomocníka managementu firem. Paradoxem zůstává, že toho v mnohdy čeští manažeři příliš nevyužívají, případně využívat neumí, ačkoliv mají vhodné nástroje často na dosah ruky. Naopak v řadě českých podniků stojí business intelligence za optimalizací činností, zvyšováním konkurenceschopnosti a za zlepšením efektivity podnikových procesů vyplývající z účinného porovnání výnosů s náklady.

Autor článku, Aleš Linhart, pracuje jako konzultant ve společnosti SAP ČR.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.