- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 4/2004
Budoucnost je mobilní
Mobilní aplikace nalézají nová uplatnění
Miloš Endrle
Rychlý rozvoj mobilních technologií znamená otevírání nových možností, které byly dosud známé pouze ze sci-fi seriálů. Ať už to jsou inteligentní mobilní telefony, kapesní počítače (PDA) nebo kombinované přístroje, dochází k jejich postupné integraci. Výsledkem bude mobilní telefonní počítač. Tím se otevírá pole pro zcela nové a úzce zaměřené aplikace, které budou využívat neomezený a rychlý přístupu k síti odkudkoli.
Zájem o mobilní aplikace rozpoutal především Eurotel díky službě Eurotel Data Nonstop. Pro firmy to znamená, že mohou vybavit svého zaměstnance v terénu mobilním zařízením a nezaplatí za přenos dat více jak osm set korun měsíčně. Tento zájem byl pak podpořen chytrými mobilními zařízeními s operačním systémem od Microsoftu, jako jsou Eurotel DataPhone, Eurotel Smartphone, nebo T-Mobile MDA. T-Mobile přišel s tarifem na neomezená data o něco později, dříve ale přinesl vylepšenou druhou verzi MDA, který se stává nenahraditelným společníkem manažera na cestách. Oba největší operátoři navíc budují partnerské programy, v rámci kterých představují firemním zákazníkům mobilní aplikace. Je jim totiž jasné, že mobilní trh je nasycený a zákazníka si udrží či přetáhnou od konkurence pouze kvalitními službami. Nejlépe se prodávají aplikace pro mobilní přístup k poštovním serverům, podporu mobilních zástupců, spedičních společností, servisních techniků a mobilní mapy, takzvané GIS systémy. Netrvalo dlouho, než si marketingoví odborníci všimli potenciálu, který mobilní telefony nabízí - velmi vysokou penetraci, nové a neotřelé možnosti komunikace, možnost komunikovat se spoustou lidí hromadně, a tudíž levně. SMS soutěže a ankety se již ujaly a jsou i nejrozšířenější, protože nemusí řešit většinu problémů spojených se současným provozem. První vlna SMS soutěží již byla vystřídána wapovými a java hrami, soutěžemi o loga a vyzváněcí melodie. Marketéři mohou prostřednictvím mobilů působit na potenciální zákazníky velmi efektivním způsobem, a navíc o nich zjistit mnohem více než kdykoli předtím. Mobilní aplikace totiž nabízí interaktivní komunikaci. Nakupující v supermarketu může být například po vstupu do prodejny informován o výhodných slevách na zboží, které pravidelně kupuje - například nižších cenách dětských hraček. Pravidelní návštěvníci kina zase mohou dostávat filmové tipy na žánry, které je zajímají a obratem si objednat i lístek. Zákazník také může být napojen na věrnostní systém, který ho automaticky upozorní, že za nasbírané body si může vyzvednout prémiovou cenu.
Mobilní aplikace šetří čas a mohou zachránit život
Za klasickou mobilní aplikaci jde již dnes považovat personální digitální asistent. Ten představuje většinou aktuální kalendář, úkoly či kontakty. Tento druh aplikací je doménou klasických kapesních počítačů (PDA). Díky mobilnímu připojení zákazník také získává přístup k internetu, e-mailu nebo ICQ. Je tak možné třeba synchronizovat pracovní kalendář v kapesním počítači s kalendářem v kanceláři. V neposlední řadě se mobilních aplikací používá i pro sběr dat v terénu. Tím se umožňuje rychlé a automatizované zpracování informací na místě. Přes mobilní připojení mohou být navíc ihned zaslány k centrálnímu zpracování. Nedochází tak k žádným prodlevám a výrazně se snižuje chybovost při zpracování. Dobrým příkladem je odečítání spotřeby plynu, elektřiny či tepla u energetických společností a jejich distribučních partnerů. Zapisování pořízených dat přímo na mobilní zařízení nejen ulehčí další přepisování údajů, ale aplikace je také schopná ze znalosti posledních měření a průměrné spotřeby ihned upozornit na chybný odečet pracovníka nebo na nestandardně nízkou či vysokou spotřebu.
Dalšími uživateli takových systémů mohou být třeba agentury provádějící výzkum veřejného mínění. Klasický papírový dotazník totiž nemusí být statický, ale naopak dynamický, který bude ihned reagovat na sebrané údaje dotazovaného. Obchodní zástupci zase využívají aplikace, které umožňují zaznamenávat objednávky a porovnávat je se stavem zboží na skladu, popřípadě určí, kdy bude zboží dodáno. Dnes již také existují systémy, které pomocí mobilních zařízení dovolují provést platbu pomocí kreditní nebo čipové karty. Mobilní aplikace navíc umožňují řízení práce v reálném čase. Techničtí pracovníci, kteří tráví většinu času na cestách mezi servisními zásahy, jsou většinou řízeni na základě denních úkolů. Mnohdy se ale neplánovaně zdrží u zákazníka, což vede k promeškání servisních zásahů po zbytek dne. Jindy se zase oprava ukáže jako banální a vzniká prostoj. Přitom mobilní aplikace připojená na centrálu umožňuje plánování práce v reálném čase. Při využití geografických informací se pak dá i velmi efektivně plánovat optimální trasa pracovníka a reagovat na aktuální požadavky. Možnosti mobilních aplikací se dále zvyšují, je-li zařízení schopno samostatně zjistit svojí polohu. A to buď přesně pomocí vestavěného přijímače GPS, nebo přibližně prostřednictvím GSM signálu, který provozují mobilní operátoři. Možnosti nespočívají ale jen v navigaci. Speditérské služby a ostatní provozovatelé většího vozového parku jsou tak schopni plánovat trasy vozidel v reálném čase či zjišťovat jejich aktuální rozmístění. Majitelé dražších aut zase mohou zamontovat speciální mobilní systém do jejich vozu, který v případě krádeže vysílá přes mobilní GSM sít aktuální polohu auta, která je zaměřena pomocí GPS systémů. Současné mobilní aplikace umožňují i například vzdálené ovládání vozidel. Prostřednictvím SMS zpráv nebo přenosu dat po mobilní síti je možné přijímat příkazy či ovládat různá zařízení. Může se tak třeba nastavit topení, zatímco se majitel nemovitosti vrací ze zimní dovolené, nebo odeslat informace o vloupání do domu spolu s fotografií na jeho mobilní telefon. Pro záchranu lidských životů využívá mobilních aplikací třeba specializovaná nemocnice IKEM. Praktikuje řešení, které odešle ze sanitky pacientovo EKG přímo do nemocnice, kde zkušený kardiolog posoudí, zda má sanitka pokračovat v cestě do běžné nemocnice, nebo jet přímo k specialistům do IKEM.
Telefon zatím stolnímu PC nekonkuruje
V případě mobilních telefonních počítačů je ale třeba počítat s omezeními, které uživatel ze stolních počítačů nezná - limitované rozhraní pro komunikaci, mnohem menší kapacita pamětí a nižší výpočetní výkon a často i slabou výdrž baterií. I přes tyto překážky ale vznikají jedinečné mobilní aplikace, které hlavně zjednodušují úkony, které se díky mobilitě mohou provést okamžitě. Bezdrátová komunikace navíc může zajistit předání informací do centrálního systému, kde se mohou ihned zpracovat a vyhodnotit. Mobilní řešení se ale nebudují bez rozmyslu. Aby byly pro firmu užitečné, musí dobře komunikovat se stávajícími informačními systémy, jako jsou poštovní servery, ERP či CRM systémy. Firma tak musí velmi dobře popsat své procesy, které mají být předmětem elektronické komunikace z terénu. Společnosti vždy dlouho definovaly své vnitřní procesy z hlediska IT a nevyhnou se tomu ani mobilní aplikace. Největším problémem dnešních mobilních aplikací je absence standardů. V podstatě neexistují. Pokud chce zákazník připojit jednu aplikaci k různým mobilním operátorům, musíte většinou vytvořit několik rozhraní pro stejnou službu. Extrémním příkladem je pět nabízených služeb pro připojení do SMS centra od jednoho operátora. Absence standardů je způsobena především dvěma faktory - dynamickým růstem mobilních operátorů a provozem sítě kombinující datové a hlasové služby. Asijští operátoři, kteří provozují mobilní sítě na bázi IP technologií, jsou v tomto ohledu daleko vpředu. Standardy ale nechybí jen na straně operátorů. I na straně výrobců mobilních zařízení jsou implementovány jen velmi pomalu. Příkladem je třeba nekompatibilita Bluetooth rozhraní a wapového prohlížeče v mobilních telefonech.
Mobil jako peněženka a "občanka"
Dalším velkým problémem je absence nástroje pro mobilní platbu. Oba největší operátoři sice nabízí řešení, které by se ale přesněji mělo nazývat "mikroplatba" - tedy platba do 350 korun. Ta je navíc draze zaplacena poplatkem za zprostředkování a hodí se tak především pro prodej elektronického obsahu. Skutečná mobilní platba musí vzejít od bankovních domů a snad se ji klienti dočkají jako výsledek práce Mobile Payment Asociation, která sdružuje mobilní operátory a největší banky.
Problémem je i nemožnost využít mobilního zařízení k osobní identifikaci. Zatím není možné se prokázat mobilním telefonem jako osobním průkazem. Aplikace pro zaplacení jízdného, mobilních lístků do kina, věrnostní programy nebo firemní evidence jsou tak jen velmi těžko realizovatelné. Je nutné je nejdříve integrovat s nějakým osobním dokladem. Aplikace, která pošle lístek do kina v podobě čárového kódu na displej mobilního telefonu, by v Čechách asi zatím neuspěla. Mobilní zařízení - a tudíž i mobilní aplikace - projdou v následujících letech podstatným vývojem. Integrace různých komunikačních rozhraní jako Bluetooth, WiFi či GSM způsobuje, že zařízení velmi rychle zastarávají. Proto se také mnohé podniky bojí investovat do většího počtu takových zařízení. Kapesní počítače jsou rovněž náchylné na hrubší zacházení, a pokud mají být nasazeny do průmyslových provozů, je třeba se poohlédnout po odolnějších verzích, které vydrží těžší pracovní zátěž. Jejich výběr ale není zatím tak široký a také jejich ceny jsou podstatně vyšší než u jejich spotřebních bratříčků. Pokud se podaří do mobilních zařízení zabudovat ovládání hlasem, bude to další krok vpřed. Ten si pak vyžádá tvorbu zcela nového uživatelského rozhraní a komunikace vůbec.
Přežije pouze mobilní obojživelník
A co se dá čekat od mobilních operátorů, kteří spravují sítě prostřednictvím nichž tečou firemní data? Ty mají před sebou nelehkou dobu, kdy budou muset vytvořit standardní rozhraní pro své stávající služby a zároveň přicházet se službami novými. Především příchod sítí třetí generace UMTS bude v tomto ohledu velmi složitý. Operátoři musí nabízet svým klientům mobilní služby bez ohledu na použitou technologii, na druhou stranu je musí přesvědčit, že právě UMTS je pro jejich aplikaci ta nejvhodnější síť. A než bude mít - a zdali vůbec - síť UMTS pokrytí stejné jako stávající GSM sítě, je nutné připravit zařízení a služby, které budou pracovat paralelně v obou sítích. Je také možné, že sítě UMTS budou pouze ve větších městech a na síti GSM bude nasazena například technologie EDGE. Ta se rozšířením stávajícího vybavení sítě přiblíží rychlosti přenosu dat v síti UMTS. Před operátory a výrobci zařízení leží obrovská výzva - připravit zařízení, které bude možné jednoduše přepínat (handover) mezi bezdrátovými sítěmi. Mohla by tak být z mobilů dostupná i firemní WiFi síť. Toto zařízení pak dozajista ocení firemní uživatelé, kteří již dnes mohou začít budovat své firemní aplikace přístupné z terénu.
Autor článku, Miloš Endrle, zastává pozici business development manager ve společnosti Logos.



Zájem o mobilní aplikace rozpoutal především Eurotel díky službě Eurotel Data Nonstop. Pro firmy to znamená, že mohou vybavit svého zaměstnance v terénu mobilním zařízením a nezaplatí za přenos dat více jak osm set korun měsíčně. Tento zájem byl pak podpořen chytrými mobilními zařízeními s operačním systémem od Microsoftu, jako jsou Eurotel DataPhone, Eurotel Smartphone, nebo T-Mobile MDA. T-Mobile přišel s tarifem na neomezená data o něco později, dříve ale přinesl vylepšenou druhou verzi MDA, který se stává nenahraditelným společníkem manažera na cestách. Oba největší operátoři navíc budují partnerské programy, v rámci kterých představují firemním zákazníkům mobilní aplikace. Je jim totiž jasné, že mobilní trh je nasycený a zákazníka si udrží či přetáhnou od konkurence pouze kvalitními službami. Nejlépe se prodávají aplikace pro mobilní přístup k poštovním serverům, podporu mobilních zástupců, spedičních společností, servisních techniků a mobilní mapy, takzvané GIS systémy. Netrvalo dlouho, než si marketingoví odborníci všimli potenciálu, který mobilní telefony nabízí - velmi vysokou penetraci, nové a neotřelé možnosti komunikace, možnost komunikovat se spoustou lidí hromadně, a tudíž levně. SMS soutěže a ankety se již ujaly a jsou i nejrozšířenější, protože nemusí řešit většinu problémů spojených se současným provozem. První vlna SMS soutěží již byla vystřídána wapovými a java hrami, soutěžemi o loga a vyzváněcí melodie. Marketéři mohou prostřednictvím mobilů působit na potenciální zákazníky velmi efektivním způsobem, a navíc o nich zjistit mnohem více než kdykoli předtím. Mobilní aplikace totiž nabízí interaktivní komunikaci. Nakupující v supermarketu může být například po vstupu do prodejny informován o výhodných slevách na zboží, které pravidelně kupuje - například nižších cenách dětských hraček. Pravidelní návštěvníci kina zase mohou dostávat filmové tipy na žánry, které je zajímají a obratem si objednat i lístek. Zákazník také může být napojen na věrnostní systém, který ho automaticky upozorní, že za nasbírané body si může vyzvednout prémiovou cenu.
Mobilní aplikace šetří čas a mohou zachránit život
Za klasickou mobilní aplikaci jde již dnes považovat personální digitální asistent. Ten představuje většinou aktuální kalendář, úkoly či kontakty. Tento druh aplikací je doménou klasických kapesních počítačů (PDA). Díky mobilnímu připojení zákazník také získává přístup k internetu, e-mailu nebo ICQ. Je tak možné třeba synchronizovat pracovní kalendář v kapesním počítači s kalendářem v kanceláři. V neposlední řadě se mobilních aplikací používá i pro sběr dat v terénu. Tím se umožňuje rychlé a automatizované zpracování informací na místě. Přes mobilní připojení mohou být navíc ihned zaslány k centrálnímu zpracování. Nedochází tak k žádným prodlevám a výrazně se snižuje chybovost při zpracování. Dobrým příkladem je odečítání spotřeby plynu, elektřiny či tepla u energetických společností a jejich distribučních partnerů. Zapisování pořízených dat přímo na mobilní zařízení nejen ulehčí další přepisování údajů, ale aplikace je také schopná ze znalosti posledních měření a průměrné spotřeby ihned upozornit na chybný odečet pracovníka nebo na nestandardně nízkou či vysokou spotřebu.

Dalšími uživateli takových systémů mohou být třeba agentury provádějící výzkum veřejného mínění. Klasický papírový dotazník totiž nemusí být statický, ale naopak dynamický, který bude ihned reagovat na sebrané údaje dotazovaného. Obchodní zástupci zase využívají aplikace, které umožňují zaznamenávat objednávky a porovnávat je se stavem zboží na skladu, popřípadě určí, kdy bude zboží dodáno. Dnes již také existují systémy, které pomocí mobilních zařízení dovolují provést platbu pomocí kreditní nebo čipové karty. Mobilní aplikace navíc umožňují řízení práce v reálném čase. Techničtí pracovníci, kteří tráví většinu času na cestách mezi servisními zásahy, jsou většinou řízeni na základě denních úkolů. Mnohdy se ale neplánovaně zdrží u zákazníka, což vede k promeškání servisních zásahů po zbytek dne. Jindy se zase oprava ukáže jako banální a vzniká prostoj. Přitom mobilní aplikace připojená na centrálu umožňuje plánování práce v reálném čase. Při využití geografických informací se pak dá i velmi efektivně plánovat optimální trasa pracovníka a reagovat na aktuální požadavky. Možnosti mobilních aplikací se dále zvyšují, je-li zařízení schopno samostatně zjistit svojí polohu. A to buď přesně pomocí vestavěného přijímače GPS, nebo přibližně prostřednictvím GSM signálu, který provozují mobilní operátoři. Možnosti nespočívají ale jen v navigaci. Speditérské služby a ostatní provozovatelé většího vozového parku jsou tak schopni plánovat trasy vozidel v reálném čase či zjišťovat jejich aktuální rozmístění. Majitelé dražších aut zase mohou zamontovat speciální mobilní systém do jejich vozu, který v případě krádeže vysílá přes mobilní GSM sít aktuální polohu auta, která je zaměřena pomocí GPS systémů. Současné mobilní aplikace umožňují i například vzdálené ovládání vozidel. Prostřednictvím SMS zpráv nebo přenosu dat po mobilní síti je možné přijímat příkazy či ovládat různá zařízení. Může se tak třeba nastavit topení, zatímco se majitel nemovitosti vrací ze zimní dovolené, nebo odeslat informace o vloupání do domu spolu s fotografií na jeho mobilní telefon. Pro záchranu lidských životů využívá mobilních aplikací třeba specializovaná nemocnice IKEM. Praktikuje řešení, které odešle ze sanitky pacientovo EKG přímo do nemocnice, kde zkušený kardiolog posoudí, zda má sanitka pokračovat v cestě do běžné nemocnice, nebo jet přímo k specialistům do IKEM.

Telefon zatím stolnímu PC nekonkuruje
V případě mobilních telefonních počítačů je ale třeba počítat s omezeními, které uživatel ze stolních počítačů nezná - limitované rozhraní pro komunikaci, mnohem menší kapacita pamětí a nižší výpočetní výkon a často i slabou výdrž baterií. I přes tyto překážky ale vznikají jedinečné mobilní aplikace, které hlavně zjednodušují úkony, které se díky mobilitě mohou provést okamžitě. Bezdrátová komunikace navíc může zajistit předání informací do centrálního systému, kde se mohou ihned zpracovat a vyhodnotit. Mobilní řešení se ale nebudují bez rozmyslu. Aby byly pro firmu užitečné, musí dobře komunikovat se stávajícími informačními systémy, jako jsou poštovní servery, ERP či CRM systémy. Firma tak musí velmi dobře popsat své procesy, které mají být předmětem elektronické komunikace z terénu. Společnosti vždy dlouho definovaly své vnitřní procesy z hlediska IT a nevyhnou se tomu ani mobilní aplikace. Největším problémem dnešních mobilních aplikací je absence standardů. V podstatě neexistují. Pokud chce zákazník připojit jednu aplikaci k různým mobilním operátorům, musíte většinou vytvořit několik rozhraní pro stejnou službu. Extrémním příkladem je pět nabízených služeb pro připojení do SMS centra od jednoho operátora. Absence standardů je způsobena především dvěma faktory - dynamickým růstem mobilních operátorů a provozem sítě kombinující datové a hlasové služby. Asijští operátoři, kteří provozují mobilní sítě na bázi IP technologií, jsou v tomto ohledu daleko vpředu. Standardy ale nechybí jen na straně operátorů. I na straně výrobců mobilních zařízení jsou implementovány jen velmi pomalu. Příkladem je třeba nekompatibilita Bluetooth rozhraní a wapového prohlížeče v mobilních telefonech.
Mobil jako peněženka a "občanka"
Dalším velkým problémem je absence nástroje pro mobilní platbu. Oba největší operátoři sice nabízí řešení, které by se ale přesněji mělo nazývat "mikroplatba" - tedy platba do 350 korun. Ta je navíc draze zaplacena poplatkem za zprostředkování a hodí se tak především pro prodej elektronického obsahu. Skutečná mobilní platba musí vzejít od bankovních domů a snad se ji klienti dočkají jako výsledek práce Mobile Payment Asociation, která sdružuje mobilní operátory a největší banky.
Vybrané pojmy z oblasti mobilních aplikací
Mobilní marketing
Moderní forma přímého marketingu, kde je zákazník oslovován prostřednictvím mobilních technologií formou SMS zpráv, WAP, e-mailu, internetu.
MPA (Mobile Payment Association)
MMA (Mobile Marketing Association)
Asociace, které usilují o vytvoření standardizovaných rozhraní a procesů pro poskytování mobilních služeb.
Mikroplatby
Forma elektronické peněženky, která umožňuje pružně platit malé peněžní částky do 350 Kč za služby a drobné zboží.
Premium SMS
Služba, která umožňuje zpoplatnit SMS zprávy v několika kategoriích. Je funkční u všech mobilních operátorů a představuje přímý platební kanál mezi výrobcem a spotřebitelem.
Mobilní marketing
Moderní forma přímého marketingu, kde je zákazník oslovován prostřednictvím mobilních technologií formou SMS zpráv, WAP, e-mailu, internetu.
MPA (Mobile Payment Association)
MMA (Mobile Marketing Association)
Asociace, které usilují o vytvoření standardizovaných rozhraní a procesů pro poskytování mobilních služeb.
Mikroplatby
Forma elektronické peněženky, která umožňuje pružně platit malé peněžní částky do 350 Kč za služby a drobné zboží.
Premium SMS
Služba, která umožňuje zpoplatnit SMS zprávy v několika kategoriích. Je funkční u všech mobilních operátorů a představuje přímý platební kanál mezi výrobcem a spotřebitelem.
Problémem je i nemožnost využít mobilního zařízení k osobní identifikaci. Zatím není možné se prokázat mobilním telefonem jako osobním průkazem. Aplikace pro zaplacení jízdného, mobilních lístků do kina, věrnostní programy nebo firemní evidence jsou tak jen velmi těžko realizovatelné. Je nutné je nejdříve integrovat s nějakým osobním dokladem. Aplikace, která pošle lístek do kina v podobě čárového kódu na displej mobilního telefonu, by v Čechách asi zatím neuspěla. Mobilní zařízení - a tudíž i mobilní aplikace - projdou v následujících letech podstatným vývojem. Integrace různých komunikačních rozhraní jako Bluetooth, WiFi či GSM způsobuje, že zařízení velmi rychle zastarávají. Proto se také mnohé podniky bojí investovat do většího počtu takových zařízení. Kapesní počítače jsou rovněž náchylné na hrubší zacházení, a pokud mají být nasazeny do průmyslových provozů, je třeba se poohlédnout po odolnějších verzích, které vydrží těžší pracovní zátěž. Jejich výběr ale není zatím tak široký a také jejich ceny jsou podstatně vyšší než u jejich spotřebních bratříčků. Pokud se podaří do mobilních zařízení zabudovat ovládání hlasem, bude to další krok vpřed. Ten si pak vyžádá tvorbu zcela nového uživatelského rozhraní a komunikace vůbec.
Přežije pouze mobilní obojživelník
A co se dá čekat od mobilních operátorů, kteří spravují sítě prostřednictvím nichž tečou firemní data? Ty mají před sebou nelehkou dobu, kdy budou muset vytvořit standardní rozhraní pro své stávající služby a zároveň přicházet se službami novými. Především příchod sítí třetí generace UMTS bude v tomto ohledu velmi složitý. Operátoři musí nabízet svým klientům mobilní služby bez ohledu na použitou technologii, na druhou stranu je musí přesvědčit, že právě UMTS je pro jejich aplikaci ta nejvhodnější síť. A než bude mít - a zdali vůbec - síť UMTS pokrytí stejné jako stávající GSM sítě, je nutné připravit zařízení a služby, které budou pracovat paralelně v obou sítích. Je také možné, že sítě UMTS budou pouze ve větších městech a na síti GSM bude nasazena například technologie EDGE. Ta se rozšířením stávajícího vybavení sítě přiblíží rychlosti přenosu dat v síti UMTS. Před operátory a výrobci zařízení leží obrovská výzva - připravit zařízení, které bude možné jednoduše přepínat (handover) mezi bezdrátovými sítěmi. Mohla by tak být z mobilů dostupná i firemní WiFi síť. Toto zařízení pak dozajista ocení firemní uživatelé, kteří již dnes mohou začít budovat své firemní aplikace přístupné z terénu.
Autor článku, Miloš Endrle, zastává pozici business development manager ve společnosti Logos.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |