facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEMS 11/2004

Bezdrátové telefony

Karel Heinige


Touha být volný a nebýt odkázán na délku šňůry u telefonního aparátu je snad stejně stará jako telefon sám. Náš telekomunikační úřad ovšem dlouho bezdrátové přístroje nepovoloval vůbec. Ale i tak si ti šťastnější, co se dostali za železnou oponu a podobný telefon si přivezli, připojovali tyto přístroje načerno a využívali výhod svobody pohybu při telefonování. Nevědomky tím se svými miláčky s anténou jak prut na ryby riskovali značně vysokou pokutu.



Původní bezdrátové telefonní přístroje byly opravdu pouze variantou běžného stolního přístroje a byly také stejně „hloupé“. Ve vybavení těch lepších byly maximálně možnosti ukládání omezeného počtu telefonních čísel (většinou kolem deseti), opakování volby posledního čísla a možnost zadání několika přímých voleb. Postupem času většina výrobců přešla z analogových propojení mezi základnou a ručkou, jak se dnes běžně říká vlastnímu bezdrátovému telefonu, na spojení digitální, ne nepodobné tomu, jaké se používá u mobilních telefonů. Mobilní telefony jsou ostatně největším konkurentem bezdrátových telefonů a de facto vynutily pokračování jejich vývoje.




V současnosti je v Evropě nejpoužívanější digitální systém DECT (Digital Enhanced Cordless Telecommunication), což je standard principem se podobající buňkovým systémům mobilních telefonů. Oblast pokrytí může být rozdělena na pikobuňky, mezi kterými je možné hovor předávat (tzv. handover). Mnozí si možná pamatují, že v době, kdy Český Telecom nebyl stavu přivést k zákazníkovi pevnou drátovou linku, vypomáhal si bezdrátovými spojeními právě se standardem DECT. Je docela možné, že někdo z vás má takto přivedenou linku dodnes a z toho důvodu má problémy s přenosem faxů a klasickým analogovým modemovým spojením.

Pro podnikové využití bezdrátových telefonů hovoří jejich mobilnost a nulové náklady z hlediska telekomunikačních poplatků na vnitropodnikové hovory. To je skutečnost, kterou nemůže nabídnout žádný mobilní operátor ani v případě speciálních sazeb pro volání mezi mobilními telefony zaměstnanců jedné firmy. Odpovědí na vývoj mobilních telefonů pak jsou moderní bezdrátové telefony, které disponují všemi funkcemi nabízenými u mobilů.

Vzhled, vybavení, služby
Nejmarkantnější rozdíl oproti modelům z dřívějších let je v designu bezdrátových telefonů. Zatímco původní telefony zachovávaly tvar sluchátka, do kterého byla integrována klávesnice, nejnovější modely jdou zcela s duchem doby a vzhledem se podobají spíše manažerským mobilním telefonům. Tomu odpovídají i velké víceřádkové i barevné displeje, mnohdy podsvícené, a barevné provedení krytů. Menu na displeji bývá často vícejazyčné a byla by škoda, kdybyste si nemohli vybrat model s češtinou.

K běžným vlastnostem patří možnost záznamu do jmenného telefonního seznamu, jehož délka bývá v desítkách i stovkách paměťových míst, většinou v rozmezí 20 až 200. Při spuštěné funkci CLIP (identifikace volajícího) – u digitálních linek běžná, u analogových je ji potřeba přiobjednat – vidí volaný číslo nebo přímo jméno toho, kdo mu telefonuje. Samozřejmostí je výběr typu a hlasitosti vyzvánění, a to i polyfonického, záleží na modelu. Rychlá volba bývá omezena na počet devíti čísel, dosah telefonů je většinou do 300 metrů na volném prostranství, což je dáno použitým frekvenčním komunikačním kanálem DECT telefonů. Podobně jako u mobilních telefonů se uchovávají informace o volajících, například posledních deset volajících i s datem a časem a redial neboli znovuvytáčení posledních deseti volaných čísel. K informacím, které displej podává, patří také informace o provolaném čase. Při telefonování lze také odmítnout nebo přidržet příchozí hovor, stejně jako u klasických telefonů pro kanceláře. Protože základny umožňují připojení více ruček (sluchátek), dá se mezi jednotlivými telefony pohodlně komunikovat, přesměrovávat hovory nebo vést konferenční hovory. Samotná ručka může pracovat jako hlasitý telefon (handsfree), nebo je k ní možno připojit náhlavní soupravu dodávanou mnohými výrobci jako dokoupitelné příslušenství. Funkci hlasitého telefonu, nebo spíše intercomu, nabízejí také přístroje určené pro domácnost, kde se dá komunikovat i mezi ručkami a základnou.

Některé bezdrátové výrobky disponují i funkcí označovanou jako GAP, která k základně umožňuje připojení i telefonů jiných výrobců. Podobně jako u mobilních telefonů udávají výrobci maximální dobu hovoru s nabitým telefonem (řádově desítky hodin) a pohotovostní dobu, po jakou vydrží telefon funkční bez nabíjení (stovky hodin). U posledních modelů bezdrátových telefonů se objevují funkce zasílání SMS a e-mailů, takže například sekretářky už nemusí mít ke klasickému telefonu ještě i mobil, ale mohou zasílat SMS přímo z telefonu připojeného k pevné lince. Mnohdy to dokonce ve směru pevná linka–mobil vyjde levněji než posílat SMS z mobilu na mobil. Záleží na tarifu či typu předplacené karty a mobilním operátorovi. Ve směru mobil–pevná linka už o takové výhodnosti většinou hovořit nelze, nejdražší je asi v současné době zasílání SMS z mobilů operátora T-Mobile na pevné linky.

Nakonec jsem si nechal ještě přídavné funkce, které mohou dnešní bezdrátové telefony vykonávat, a to zvukový monitoring místnosti (výrobci většinou nabízený do domácností na hlídání dětí) nebo funkce dětské volání, kdy po zmáčknutí kterékoliv klávesy na telefonu se volá předvolené číslo. Některé modely bezdrátových telefonů nabízejí i funkci digitálního záznamníku. Pokud jde o technologii připojení bezdrátových telefonů, lze je připojovat ke starým analogovým i k digitálním linkám, včetně přímého připojení na ISDN. Výrobců, kteří bezdrátové telefony na našem trhu nabízejí, není zrovna málo, můžeme jmenovat například Alcatel, Ascom, ConCorde, General Electric, Interbell, Microcom, Panasonic, Philips, Sencor, Siemens, Topcom, Well. Zkrácený přehled s vlastnostmi bezdrátových telefonů můžete shlédnout v přehledové tabulce, v plném znění jej najdete na webových stránkách www.SystemOnLine.cz

Zveřejněné parametry jsme přebírali z tabulek jednotlivých výrobců. U několika výrobků jsme nalezli například parametr nastavení hlasitosti vyzvánění základny. Protože byl zveřejněn u mizivého množství telefonů, nepovažovali jsme ho za příliš důležitý. Až do té chvíle, než jsme si na vlastní uši vyzkoušeli výrobky, které možností regulace hlasitosti nebo úplného vypnutí vyzvánění nedisponovaly. V příštím přehledu tento parametr určitě

Kompletní přehled telefonů k dispozici zde
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.