- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
IT SYSTEM 12/2003
Bez distribuce to nejde...
...a v distribuci bez IT také ne
Ing. Michal Hudec
Ekonomika je založena na několika základních odvětvích, bez kterých si již její fungování ani nedokážeme představit. Jedním z těchto pilířů je také distribuce, díky které se dostává zboží od výrobců až ke koncovým uživatelům. Distribuční společnosti se přitom podobně jako všechny ostatní dnes již prakticky neobejdou bez informačních technologií.
Distribuční společnost je obvykle chápána jako firma, která zajišťuje nákup a prodej, případně výrobu zboží, které distribuuje směrem k zákazníkům. Nemusí se dokonce vždy jednat o zboží, distribuovat lze také služby či kombinované balíčky, například elektrickou energii. V případě distribučních společností můžeme uvažovat o společnostech zaměřených na maloobchodní i velkoobchodní distribuci, v obou případech je ovšem typická snaha o spolupráci s velkou či významnou cílovou skupinou zákazníků.
Hlavním cílem distribuční společnosti je tedy zajištění dodávek daného zboží či služby k zákazníkovi. Tento cíl lze z pohledu informačních technologií podporovat na celé řadě úrovní. Důležité stavební kameny podnikové informační architektury v distribuční společnosti jsou založeny na podpoře skladů, financí, dodavatelských a odběratelských řetězců a řízení vztahu se zákazníky. Pokud distribuční společnost navíc dodávané zboží vyrábí, nemůže chybět podpora výroby.
Co je mobilní terminál?
Jednotlivé oblasti podnikové informační architektury dnes podporují všechny významné systémy určené pro firemní sféru, výhodou bývá modulárnost, díky které si i distribuční společnosti mohou systém přizpůsobit k obrazu svému.
Mezi typické vlastnosti využívané distribučními společnostmi patří podpora složitých skladů včetně zpracování velkého počtu položek i množství jednotlivých komodit. V případě skladů by neměla chybět podpora takových „drobností“, jako je například přeskladnění s možností změny skladové jednotky (typicky rozbalení palety), různých hledisek pro zaskladňování (velikost, expirace, obrátkovost, vytíženost distribuce apod.) a samozřejmě komplexní analytické pohledy na sklady.

Podobně jako v případě skladového hospodářství mají distribuční společnosti vysoké nároky také na další oblasti, například u podpory vystavených faktur se předpokládá zvládnutí velkého množství odběratelských případů s velkým rozsahem jednotlivých položek, či naopak extrémně malých položek, možnost sledování dostatečně dlouhé historie za opětovného tisku vystavených faktur. Samozřejmostí je – a nejen v oblasti fakturací – podpora více jazykových variant.

Stejně jako všechny ostatní firmy jsou si i distribuční společnosti vědomy důležitosti dobrých vztahů se svými zákazníky, proto obvykle nechybí nutnost využívat některý ze systémů CRM. Zpravidla jsou využívána kontaktní centra a úzké napojení do ostatních stavebních prvků podnikové informační architektury. Zákazník tak prostřednictvím živého, či alternativního operátora může získat přístup ke všem informacím, které s jeho dotazem, prosbou či stížností souvisí.

Společným rysem všech IT oblastí v distribučních společnostech je vysoký výkon, rozsáhlý objem zpracovávaných dat a škálovatelnost celého systému. Představíme-li si například počty zákazníků u velkých distribučních společností vyžadujících archivaci všech vystavených faktur po dobu jednoho či dvou let, budeme se pohybovat v řádu terabajtů. Z těchto důvodů je velmi důležité, aby základem systémů pro distribuční společnosti byla vedle kvalitního hardware a operačních systémů také vyspělá databázová platforma. Jednou z variant, která si získává stále větší uznání, je postrelační databázová platforma Caché umožňující různé pohledy na zpracovávaná data, pohledy typické právě pro distribuční společnosti, a vysoký výkon bez ohledu na to, zda se jedná o transakční, či analytické zpracování. Podstatné také je, že umožňuje zpracování všech důležitých oblastí v reálném čase – bez této vlastnosti by distribuční společnosti nemohly v mnoha oblastech vůbec existovat.
Autor článku, Ing. Michal Hudec, je ředitelem společnosti MAMS, která dodává informační systém pro distribuční společnosti ODiCa.


Distribuční společnost je obvykle chápána jako firma, která zajišťuje nákup a prodej, případně výrobu zboží, které distribuuje směrem k zákazníkům. Nemusí se dokonce vždy jednat o zboží, distribuovat lze také služby či kombinované balíčky, například elektrickou energii. V případě distribučních společností můžeme uvažovat o společnostech zaměřených na maloobchodní i velkoobchodní distribuci, v obou případech je ovšem typická snaha o spolupráci s velkou či významnou cílovou skupinou zákazníků.
Hlavním cílem distribuční společnosti je tedy zajištění dodávek daného zboží či služby k zákazníkovi. Tento cíl lze z pohledu informačních technologií podporovat na celé řadě úrovní. Důležité stavební kameny podnikové informační architektury v distribuční společnosti jsou založeny na podpoře skladů, financí, dodavatelských a odběratelských řetězců a řízení vztahu se zákazníky. Pokud distribuční společnost navíc dodávané zboží vyrábí, nemůže chybět podpora výroby.
Co je mobilní terminál?
Jednotlivé oblasti podnikové informační architektury dnes podporují všechny významné systémy určené pro firemní sféru, výhodou bývá modulárnost, díky které si i distribuční společnosti mohou systém přizpůsobit k obrazu svému.
Mezi typické vlastnosti využívané distribučními společnostmi patří podpora složitých skladů včetně zpracování velkého počtu položek i množství jednotlivých komodit. V případě skladů by neměla chybět podpora takových „drobností“, jako je například přeskladnění s možností změny skladové jednotky (typicky rozbalení palety), různých hledisek pro zaskladňování (velikost, expirace, obrátkovost, vytíženost distribuce apod.) a samozřejmě komplexní analytické pohledy na sklady.

Podobně jako v případě skladového hospodářství mají distribuční společnosti vysoké nároky také na další oblasti, například u podpory vystavených faktur se předpokládá zvládnutí velkého množství odběratelských případů s velkým rozsahem jednotlivých položek, či naopak extrémně malých položek, možnost sledování dostatečně dlouhé historie za opětovného tisku vystavených faktur. Samozřejmostí je – a nejen v oblasti fakturací – podpora více jazykových variant.

Stejně jako všechny ostatní firmy jsou si i distribuční společnosti vědomy důležitosti dobrých vztahů se svými zákazníky, proto obvykle nechybí nutnost využívat některý ze systémů CRM. Zpravidla jsou využívána kontaktní centra a úzké napojení do ostatních stavebních prvků podnikové informační architektury. Zákazník tak prostřednictvím živého, či alternativního operátora může získat přístup ke všem informacím, které s jeho dotazem, prosbou či stížností souvisí.

Společným rysem všech IT oblastí v distribučních společnostech je vysoký výkon, rozsáhlý objem zpracovávaných dat a škálovatelnost celého systému. Představíme-li si například počty zákazníků u velkých distribučních společností vyžadujících archivaci všech vystavených faktur po dobu jednoho či dvou let, budeme se pohybovat v řádu terabajtů. Z těchto důvodů je velmi důležité, aby základem systémů pro distribuční společnosti byla vedle kvalitního hardware a operačních systémů také vyspělá databázová platforma. Jednou z variant, která si získává stále větší uznání, je postrelační databázová platforma Caché umožňující různé pohledy na zpracovávaná data, pohledy typické právě pro distribuční společnosti, a vysoký výkon bez ohledu na to, zda se jedná o transakční, či analytické zpracování. Podstatné také je, že umožňuje zpracování všech důležitých oblastí v reálném čase – bez této vlastnosti by distribuční společnosti nemohly v mnoha oblastech vůbec existovat.
Autor článku, Ing. Michal Hudec, je ředitelem společnosti MAMS, která dodává informační systém pro distribuční společnosti ODiCa.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |