facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Tematické sekce
 
Branžové sekce
Přehledy
 
Tematické seriály
 

GDPR

General Data Protection Regulation zásadně mění zpracování osobních údajů a zavádí nové povinnosti...

články >>

 

Jak uřídit IT projekt a nezbláznit se

Užitečné tipy a nástroje pro řešení problémů řízení inovací a vývoje produktů...

články >>

 

Industry 4.0

Průmysl 4.0

Jaký vliv bude mít čtvrtá průmyslová revoluce na výrobu a výrobní firmy?

články >>

 

Komplexní svět eIDAS

O nařízení eIDAS již bylo mnoho řečeno i napsáno. A proto jediné, o čem...

články >>

 

Trendy v CRM

Systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) prochází v posledních letech výraznou změnou. Zatímco dříve...

články >>

 

Příručka úspěšného IT manažera

Dnes je řada IT manažerů opomíjena. Úspěšní bývají brouci Pytlíci a Ferdové...

články >>

 
Partneři webu
K2 atmitec
IT SYSTEM 12/2003

Bez distribuce to nejde...

...a v distribuci bez IT také ne

Ing. Michal Hudec


Ekonomika je založena na několika základních odvětvích, bez kterých si již její fungování ani nedokážeme představit. Jedním z těchto pilířů je také distribuce, díky které se dostává zboží od výrobců až ke koncovým uživatelům. Distribuční společnosti se přitom podobně jako všechny ostatní dnes již prakticky neobejdou bez informačních technologií.


Distribuční společnost je obvykle chápána jako firma, která zajišťuje nákup a prodej, případně výrobu zboží, které distribuuje směrem k zákazníkům. Nemusí se dokonce vždy jednat o zboží, distribuovat lze také služby či kombinované balíčky, například elektrickou energii. V případě distribučních společností můžeme uvažovat o společnostech zaměřených na maloobchodní i velkoobchodní distribuci, v obou případech je ovšem typická snaha o spolupráci s velkou či významnou cílovou skupinou zákazníků.

Hlavním cílem distribuční společnosti je tedy zajištění dodávek daného zboží či služby k zákazníkovi. Tento cíl lze z pohledu informačních technologií podporovat na celé řadě úrovní. Důležité stavební kameny podnikové informační architektury v distribuční společnosti jsou založeny na podpoře skladů, financí, dodavatelských a odběratelských řetězců a řízení vztahu se zákazníky. Pokud distribuční společnost navíc dodávané zboží vyrábí, nemůže chybět podpora výroby.
Co je mobilní terminál?

Jednotlivé oblasti podnikové informační architektury dnes podporují všechny významné systémy určené pro firemní sféru, výhodou bývá modulárnost, díky které si i distribuční společnosti mohou systém přizpůsobit k obrazu svému.

Mezi typické vlastnosti využívané distribučními společnostmi patří podpora složitých skladů včetně zpracování velkého počtu položek i množství jednotlivých komodit. V případě skladů by neměla chybět podpora takových „drobností“, jako je například přeskladnění s možností změny skladové jednotky (typicky rozbalení palety), různých hledisek pro zaskladňování (velikost, expirace, obrátkovost, vytíženost distribuce apod.) a samozřejmě komplexní analytické pohledy na sklady.



Podobně jako v případě skladového hospodářství mají distribuční společnosti vysoké nároky také na další oblasti, například u podpory vystavených faktur se předpokládá zvládnutí velkého množství odběratelských případů s velkým rozsahem jednotlivých položek, či naopak extrémně malých položek, možnost sledování dostatečně dlouhé historie za opětovného tisku vystavených faktur. Samozřejmostí je – a nejen v oblasti fakturací – podpora více jazykových variant.



Stejně jako všechny ostatní firmy jsou si i distribuční společnosti vědomy důležitosti dobrých vztahů se svými zákazníky, proto obvykle nechybí nutnost využívat některý ze systémů CRM. Zpravidla jsou využívána kontaktní centra a úzké napojení do ostatních stavebních prvků podnikové informační architektury. Zákazník tak prostřednictvím živého, či alternativního operátora může získat přístup ke všem informacím, které s jeho dotazem, prosbou či stížností souvisí.



Společným rysem všech IT oblastí v distribučních společnostech je vysoký výkon, rozsáhlý objem zpracovávaných dat a škálovatelnost celého systému. Představíme-li si například počty zákazníků u velkých distribučních společností vyžadujících archivaci všech vystavených faktur po dobu jednoho či dvou let, budeme se pohybovat v řádu terabajtů. Z těchto důvodů je velmi důležité, aby základem systémů pro distribuční společnosti byla vedle kvalitního hardware a operačních systémů také vyspělá databázová platforma. Jednou z variant, která si získává stále větší uznání, je postrelační databázová platforma Caché umožňující různé pohledy na zpracovávaná data, pohledy typické právě pro distribuční společnosti, a vysoký výkon bez ohledu na to, zda se jedná o transakční, či analytické zpracování. Podstatné také je, že umožňuje zpracování všech důležitých oblastí v reálném čase – bez této vlastnosti by distribuční společnosti nemohly v mnoha oblastech vůbec existovat.

Autor článku, Ing. Michal Hudec, je ředitelem společnosti MAMS, která dodává informační systém pro distribuční společnosti ODiCa.
Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Žádný systém sám o sobě nic nevyřeší

IT Systems 4/2021V aktuálním vydání IT Systems opět najdete spoustu novinek ze světa informačních technologií a inspirace, jak je využít pro rozvoj vaší firmy nebo organizace. Mapujeme aktuální trendy v digitalizaci stavebnictví, vybavení pro kontaktní centra a service desky. Věnujeme se řízení práce na dálku a onboardingu zaměstnanců v době covidu, řízení projektů a hybridnímu cloudu. Významným tématem je jako vždy zajištění kybernetické bezpečnosti – konkrétně zabezpečení ICS, důsledky kauzy Exchange, DDoS útoky a bezpečnost mobilních zařízení.

Helios
- inzerce -