facebook LinkedIN LinkedIN - follow
IT SYSTEM 3/2004

Aplikace pro mobilní prodej a kontakt se zákazníky

Mobile CRM a S&D aplikace

-red-


Prodejci (obchodní zástupci) a pracovníci zajišťující distribuci zboží k zákazníkovi – ti všichni tráví většinu času na cestách, mimo kancelář, tedy obvykle i bez přístupu k počítači, a tudíž i k informačnímu systému podniku. Přesto právě tito pracovníci „v první linii“ jsou z hlediska fungování IS klíčoví. Každý IS systém je tak dobrý a poskytuje tak kvalitní podklady pro fungování podniku a rozhodování manažerů, jak aktuální a správná jsou data v něm uložená. A právě „v terénu“ vzniká řada důležitých informací o zákaznících, konkurenci, prodeji zboží atd. Jejich zaznamenání přímo na místě a přímo v elektronické formě zajistí aktuálnost, správnost a rychlé předání do IS k dalšímu zpracování a využití.


Stejně důležitý je samozřejmě i opačný směr toku dat: z IS k mobilnímu pracovníkovi… Pokud má k dispozici při jednání se zákazníkem dostatek informací o aktuální nabídce, cenách, slevách, mimořádných nabídkách, chování zákazníka v minulosti, jeho platební disciplíně atd., může dosahovat výrazně lepších výsledků při prodeji.

Koncepce řešení
Principiálně lze zvolit dvě koncepce řešení:

· mobilní pracovníci jsou z terénu napojeni do informačního systému on-line, přes GSM/GPRS síť – v tomto případě jsou veškerá data a software uloženy v back-end systému (tj.na serveru) a mobilní zařízení představuje pouze „okno do informačního systému“ a nemůže pracovat samostatně, bez připojení. Výhodou je centralizace data a software na jedno místo, snadná aktualizace a údržba, odpadají jakékoli problémy s kapacitou a výkonem mobilního zařízení. Nevýhodou (a dosti podstatnou) je plná závislost na připojení! Pokud se tedy prodejce vybavený on-line řešením dostane do oblasti bez GSM signálu, nemůže zařízení využívat. Určitý problém může představovat stále ještě relativně nízká rychlost přenosu dat v bezdrátových sítích (i v případě GPRS je řádově menší u sítí LAN).
· mobilní zařízení pracuje off-line, samostatně, a s informačním systémem synchronizuje data „občas“ – data, potřebná pro práci v terénu, jsou uložena v paměti mobilního zařízení (např. na paměťové kartě) a zařízení také obsahuje příslušnou aplikaci pro práci s nimi. Data se aktualizují synchronizací mezi zařízením a informačním systémem podniku, buď přímo z terénu prostřednictvím bezdrátové sítě, nebo přes lokální propojení (např. sériovým kabelem) při návratu prodejce do podniku. Výhodou tohoto řešení je plná nezávislost na GSM síti, její rychlosti a pokrytí. Prodejce může pracovat skutečně kdekoli a kdykoli. Nevýhodou je mnohem složitější zajištění aktuálnosti dat a software na obou stranách (v mobilním zařízení a v IS podniku) .

Optimálním řešením je spojení obou výše uvedených variant. Mobilní zařízení má lokálně uloženu aplikaci/ce a data umožňující základní, vždy nezbytně nutnou, funkcionalitu nezávisle na spojení. Další, nadstavbové funkce, jsou pak „dotahovány“ přes bezdrátové připojení podle potřeby. Prodejce může mít například základní adresář zákazníků s údaji nutnými pro vytvoření objednávky nebo faktury (název firmy, adresa, IČO, DIČ) uloženy lokálně, na zařízení, a další údaje si zobrazovat nebo stahovat ze serveru podle potřeby: historii prodeje zákazníkovi, podrobné údaje o pohledávkách nebo třeba mapu s umístěním zákazníkovi prodejny… Rozdělení funkcí na on-line a off-line je samozřejmě záležitostí pečlivé analýzy v konkrétním projektu a může být v každém konkrétním řešení poněkud jiné.

Příklady aplikací
Příkladem nástroje pro automatizaci práce obchodního zástupce v terénu a komunikaci s informačním systémem podniku může být aplikace Connect2Market (C2M) firmy POINT.X. Software je řešen jako modulární a může pokrývat různou škálu činností: pořizování objednávek, mobilní fakturaci, marketingové průzkumy a další. Základem je samozřejmě práce s databází zákazníků a její aktualizace.

Kapesní počítače a komunikátory jsou ideálním nástrojem pro práci obchodníka "v terénu" – jsou malé, lehké, operativní, pracují dlouho na baterie, umožňují komunikaci. Na rozdíl od neohrabaného notebooku nejsou pro pracovníka přítěží a snadno se při jednání se zákazníkem používají. Pro efektivní práci obchodníka je samozřejmě nutný specializovaný program, který mu umožní komfortně pracovat s údaji o zákaznících a obchodních kontaktech, pořizovat objednávky, případně prodejní doklady, zaznamenávat údaje pro marketing podniku atp.

Další moduly se přidávají podle potřeby, například:
· objednávky,
· mobilní prodej,
· záznamy o návštěvách,
· plánování trasy a času,
· kniha jízd,
· definovatelné dotazníky (marketing),
· evidence skladu,
· přehledy (reporty),
· další speciální moduly na zakázku.

Propojení s IS
Při práci se systémem se mobilní prodejci připojují standardně k internetu a přijímají/odesílají data na C2M Server, který zajišťuje archivaci dat, jejich nezbytné transformace a propojení s informačním systémem podniku. K dispozici je například konektor pro integraci s CRM aplikací OnContact, aplikace ale může samozřejmě pracovat i s jinými IS.

Platformy
Aplikace Connect2Market je portována na dvě nejprogresivnější mobilní platformy: Widnows CE a Symbian. To umožňuje vybírat vhodné zařízení z široké nabídky PDA, odolných handheld počítačů, komunikátorů a “chytrých telefonů”. Velmi zajímavou variantou je například nový mobilní počítač NetBook Pro firmy Psion Teklogix. Zařízení je z hlediska designu na pomezí PDA a notebooku a pro aplikace v oblasti „mobilního CRM“ spojuje dobré vlastnosti obou kategorií: jednoduchost, mobilitu a dlouhou dobu provozu na baterie, které jsou vlastní PDA, a velkou obrazovku a kvalitní klávesnici odpovídající zařízení typu notebook.

Chcete získat časopis IT Systems s tímto a mnoha dalšími články z oblasti informačních systémů a řízení podnikové informatiky? Objednejte si předplatné nebo konkrétní vydání časopisu IT Systems z našeho archivu.


Inzerce

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.