- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Řízení a optimalizace kamionové dopravy v ICOM transport


Klíčové požadavky na nový systém řízení obsahovaly zejména:
. každodenní zpracování objednávek zákazníků (cca 400) a návrh optimálních tras závozů (cca 90) do 45 minut od přijetí objednávek,
. distribuce tras a dalších souvisejících informací dispečerům i na detašovaná pracoviště,
. sledování skutečných průběhů závozů s okamžitým upozorněním na fatální odchylky od plánované doby vykládky,
. další zpracování informací pro fakturaci a statistiky.
V druhé fázi pak i zapojování objednávek ostatních zákazníků společnosti ICOM transport do systému s cílem ještě více zefektivnit přepravy a vytíženost vlastního vozového parku.
V rámci výběrového řízení bylo vybráno řešení postavené na software ArcLogistic Route americké firmy ESRI. Jedná se o produkt otevřený pro implementování různých specifik i pro propojování s ostatními informačními systémy. Jako implementátor systému byla vybrána společnost VARS Brno působící na trhu s geografickými informačními systémy od roku 1995.
|
ArcLogistics Route - návrh optimálních tras
Úkolem ArcLogistics Route (dále jen ALR) je dynamicky navrhovat trasy na základě objednávek a vozového parku tak, aby navržené trasy byly optimální z hlediska nákladů na přepravu. Kromě výrazného snížení nákladů přináší ALR schopnost okamžitě a přitom správně reagovat na objednávky. Veškeré potřebné informace ALR organizuje v databázi do registrů:
. Registr lokací - obsahuje stanoviště (distribuční centra, skladiště, prodejny, …).
. Registr objednávek - obsahuje seznam objednávek od zákazníků se jménem (názvem) zákazníka, adresou, případně dalšími poznámkami důležitými pro doručení zásilky. Objednávky jsou v systému lokalizované automaticky (např. pomocí adresy - ulice, město, PSČ - nebo pomocí souřadnic X a Y)
. Registr vozového parku - obsahuje seznam vozidel, která jsou k dispozici pro návrh tras, specifikaci vlastností vozidel (např. maximální objem a hmotnost nákladu, velikost vozidla, náklady na provoz vozidla, …) a specifikaci řidičů (pracovní doba, schopnosti řidiče).
. Registr jízd - obsahuje návrhy tras pro jednotlivá vozidla.
ALR optimalizuje trasy vozidel na podkladě sítě dálnic a silnic komunikací České republiky, včetně měst. Síť je obohacena o další atributové informace potřebné pro adresní lokalizaci objednávek a pro korektní a reálný návrh tras. Síť pro ALR vznikla jako jeden z odvozených produktů při budování navigačních dat. To přináší příznivou cenu, přesnost, velkou obsahovou hodnotu a průběžnou aktualizaci dat.
Různé restrikce, jako je doba pro příjem zboží, limity vytížení vozidel či speciální požadavky zákazníků, jsou řešeny pomocí nastavení vlastností (tzv. specialit) u vozidel nebo objednávek. Tyto restriktivní vlastnosti pak ALR zohledňuje při návrhu tras.
Veškeré informace obsažené v ALR se zobrazují v datovém seznamu, mapovém okně a v okně obsahujícím časovou osu.
Navržené optimální trasy ALR prezentuje různými způsoby. Tiskové sestavy obsahují manažerský přehled, dispečerský přehled, informace pro řidiče atp. Tyto sestavy se dají libovolně upravovat a místo tisku je možné je dále zpracovávat v MS Office programech, posílat e-mailem atp.
Pro budování systému jdoucího za rámec optimalizace je k dispozici databáze ALR obsahující veškeré informace o navržených přepravách. Na tuto databázi mohou navazovat další moduly pro řízení dopravy.
V případě implementace pro ICOM transport byly naplněny jednotlivé registry aktuálními daty uživatele. Byl naplněn vozový park (vozidla jsou rozdělena podle objemu palet), dále byl implementován interface pro import a export objednávek a byly upraveny výstupní sestavy - reporty - podle požadavků.
|
Modul administrace objednávek
ALR je schopen zpracovávat mnoho set objednávek. Pro jejich efektivní načtení do ALR je k dispozici funkce průvodce, která může objednávky získávat přímo z interního (ekonomického systému), jako je například SAP R3, nebo z jakékoliv jiné databáze či zdroje digitálních dat.
Pro případy, kdy zdroje dat pro objednávky na přepravu jsou zákazníky zasílány v různých formátech a v nezaručené kvalitě, je k dispozici modul administrace objednávek, který zkontroluje úplnost objednávek, odstraní duplicity a provede další úpravy potřebné pro korektní a efektivní návrh tras v ALR.
V případě implementace pro ICOM transport jsou přicházející objednávky (soubor MS Excel) importovány do centrálního úložiště dat, je prováděna kontrola duplicit objednávek a doplnění požadovaných informací pro zpracování objednávky v ALR (název, adresa, doba dodání apod.), eventuálně doplnění nových zákazníků. Objednávky se dále dělí do skupin podle doby závozu.
Operativní dispečink
Nadstavbové moduly operativního dispečinku poskytují trasy dispečerům, umožňují provádět operativní změny a sledují aktuální situaci.
Modul distribuce tras - www aplikace určená pro internet a intranet a jejím cílem je distribuovat návrhy tras z databáze ALR co nejpřehlednějším způsobem dispečerům na jejich i detašovaná pracoviště.
Modul umožňuje dispečerovi operativně změnit vozidlo, řidiče a v ojedinělých případech i změnit přiřazení objednávky na vozidlo. V případě ICOM transport je modul distribuce tras používán na zpřístupnění návrhů tras pro detašované pracoviště - centrální sklad pro rozvoz objednávek v Praze Tuchoměřicích.
Modul sledování - umožňuje různým způsobem sledovat vozidla a dodržování navržených tras. Modul obsahuje mobilní jednotku, desktopovou softwarovou aplikaci a www aplikaci doplňující operativní dispečink:
. Inteligentní mobilní jednotka je zařízení, kterým jsou vybavována vozidla. Jednotka obsahuje: přijímač GPS signálu, řídící programovatelný mikropočítač, který ovládá chování jednotky (ukládání dat o vozidle v paměti o poloze, zastávkách, čerpání pohonných hmot) a komunikátor (GSM nebo GPRS) pro komunikaci s řídící softwarovou aplikací.
. Softwarová aplikace řídí komunikaci mezi jednotkou a centrální databází. Umožňuje naprogramovat do jednotky z tras navržených ALR místa vykládek, povolené tolerance a způsob oznámení o doručení zásilky. Dále umožňuje přenášet a ukládat do centrální databáze data z mobilní jednotky pro operativní dispečink nebo pro další ekonomické analýzy.
. WWW aplikace je součástí operativního dispečinku a zajišťuje dispečerovi dopravy přehled o aktuální poloze vozidla nad mapovým podkladem.
|
Modul fakturace - využívá data z centrální databáze ALR. Podle přehledu vykrytých objednávek a sazby za jednotlivá vozidla zpracovává podklady pro fakturaci podle objednávek, zákazníků či vozidel.
Modul kontrola - slouží k průřezovým kontrolám výkonnosti a efektivity nad databázi ALR a dalšími ekonomicko-obchodními daty. Sleduje vytěžování vozidel, efektivitu práce dispečerů - využívání vozového parku, kvalitu doručování zásilek s ohledem na dobu zavážky zboží, využívání externích dopravců.
Délka a náklady Implementace
Systém ALR je otevřený a relativně snadno a rychle se přizpůsobuje a implementuje na stávající, i velmi specifické procesy zákazníků. Příkladem je implementace u ICOM Transport, která trvala čtyři měsíce, přičemž klíčové moduly optimalizace byly nasazeny do tří týdnů a okamžitě byly použity pro efektivnější návrhy tras pro Nestlé a Opavia/Danone.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |