Aktuality -> Analýzy - Dnes - redakce

Zájem finančních institucí o AI naráží na problémy s kvalitou dat a roztříštěností systémů

Společnost Ataccama zveřejnila studii Data Trust Report 2025, ve které se zaměřila na finanční instituce a zmapovala ostrý kontrast mezi jejich ambicemi využívat umělou inteligenci a jejím reálným využitím. Zatímco 99 % společností ve finančním sektoru umělou inteligenci testuje, pouze 3 % ji skutečně nasadila do ostrého provozu. Zásadní roli přitom nehraje kvalita AI modelů, ale problémy se zajištěním souladu s legislativou (compliance) a zejména kvalita dat a roztříštěnost finančních systémů a infrastruktury.



Nový výzkum společnosti Ataccama ukázal, že pouze 3 % finančních institucí nasadilo umělou inteligenci do produkce. „Nízké procento neodráží selhání, odráží realitu,“ řekl Mike McKee, CEO Ataccama. „Mnoho finančních institucí spěchá s nasazením AI, ale aby uspěly, musí najít tu správnou rovnováhu mezi rychlostí a důvěryhodností. To znamená očistit data, nastavit jasné odpovědnosti a zajistit, aby AI dokázala vysvětlit svá rozhodnutí. Teprve tato rovnováha jim dokáže přinést jak důvěru zákazníků, tak soulad s legislativou.
 
Kvůli umělé inteligenci je pro téměř polovinu (46 %) vrcholových manažerů ve finančních službách nejdůležitější prioritou zlepšování kvality dat, pro třetinu je to jejich největší výzva. Na základě těchto dat Ataccama vyvozuje, že limitujícím faktorem pro zavedení AI v řadě případů nejsou AI modely jako takové, ale právě podkladová data. Dnešní podoba finančního sektoru je výsledkem dekád akvizic, fúzí a legislativních změn, důsledkem je často zastaralá a komplikovaná infrastruktura se stovkami různých nespolupracujících systémů. Manažeři se proto posouvají od náhodných oprav a čištění dat k nastavování procesů tak, aby data kvalitně už vznikala, a to napříč organizací a jejími procesy.
Pro téměř polovinu vrcholových manažerů ve finančních službách je nejdůležitější prioritou zlepšování kvality dat

Nová legislativa nutí firmy modernizovat

Podle Data Trust Report začíná existující i chystaná legislativa týkající se umělé inteligence ovlivňovat vedení firem. 40 % finančních lídrů nyní řadí compliance, tedy soulad s legislativou, a reporting mezi své klíčové obchodní priority. Jde o téměř dvojnásobek oproti ostatním sektorům včetně pojišťovnictví (21 %) nebo výroby (18 %). Regulace, jako je evropský AI Act, obsahují penalizace za vysoko-rizikové AI systémy a pro firmy jsou tak stimulem k modernizaci procesů a získání lepší kontroly nad svými daty. Přesto více než čtvrtina finančních firem (28 %) přiznává, že už nyní má problémy zajistit soulad se současnými standardy. Nadpoloviční většina finančních firem (54 %) se však shoduje, že AI přísnou regulaci potřebuje.
Kvůli přicházejícím AI regulacím se finanční instituce zaměřují na modernizaci systémů pro soulad s legislativou (compliance) a kvalitu dat. Cílem je překlenout mezeru mezi prvotními AI projekty a plnohodnotným nasazením umělé inteligence. 
Každé rozhodnutí nyní závisí na tom, zda víte, kterým datům můžete věřit, kde jsou mezery a jak je vyplnit. To znamená, že musíte mít v pořádku základy – od dokumentace KYC, přes finanční záznamy až po transakční informace. Přesnost není ve finančnictví volitelná – jediná neshoda může znamenat chybu v compliance nebo zamítnutí žádosti zákazníka. Není realistické chtít mít dokonalá data všude, ale je nezbytné mít dokonalá data tam, kde na nich záleží. Instituce, které se zaměří na tyto kritické případy použití a správně si s nimi poradí, budou moci škálovat AI daleko lépe díky důvěryhodnosti, na které staví svá rozhodnutí,“ shrnuje problematiku McKee.

 
  

- PR -

AI mění pravidla hry

Zatímco v minulém vydání IT Systems jsme se dívali na IT především z perspektivy průmyslu, obsah čísla 10 je mnohem pestřejší. Zaměřili jsme se například na vývoj v oblasti e-commerce, která patřila vždy mezi velmi progresivní z hlediska adopce nových technologií. Není divu v tak silně konkurenčním prostředí, kde je potřeba na každý podnět či změnu velmi rychle reagovat. A právě nyní se ve světě online nakupování rodí opravdu zásadní proměna. Přichází s nástupem umělé inteligence a má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti.