Aktuality -> Analýzy - 28. 6. 2022 - Ing. Lukáš Grásgruber

ŘSD je jen špičkou ledovce, výpadek kvůli ransomwaru zažije až pětina organizací

HackedSpolečnost Acronis zveřejnila výsledky průzkumu, podle kterých 20 % českých organizací zažilo během posledních 12 měsíců výpadek provozu v důsledku ransomwarového útoku. Ransomwarovému útoku přitom čelila zhruba polovina českých organizací, třetina však útok dokázala odrazit, ve zbylých případech bohužel došlo z k zašifrování dat a výpadkům provozu včetně aktuálně nejznámějšího případu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).



Pokud se organizace stane terčem takovéhoto útoku, má řadu možností, jak se vyhnout nejhoršímu. Může jej například zcela bez následků odrazit s využitím antimalwaru či speciální ochrany proti ransomwaru. Pokud již dojde k zašifrování dat, stále mohou rychle obnovit provoz s pomocí disaster recovery či funkčních záloh. Jestliže ale selžou i zálohy, pak organizace musí čelit dlouhodobému výpadku provozu se všemi důsledky. Proto IT správci doporučují věnovat speciální pozornost nejen ochraně ostrých dat ale také ochraně záloh.

Mezi hlavní zjištění průzkumu patří:

  • 47 % organizací se v posledních 12 měsících vůbec nesetkalo s ransomwarem, 33 % útok odrazilo, u 18 % došlo k zašifrování a krátkodobému výpadku, u 2 % došlo k zašifrování a dlouhodobému výpadku
  • Podle 61 % dotázaných IT správců je nejdůležitějším faktorem ochrany dat funkce nezměnitelnost záloh, 34 % uvedlo aktivní self-defense ochranu backup systému a 30 % umístění záloh v cloudu.
  • 93 % IT odborníků zmínilo Windows systémy jako platformu, na kterou jsou nejvíce vedeny podobné útoky. Konkurenční macOS zmínilo jen 5 % IT správců.

„Nedávný útok na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ukázal, že dlou­ho­do­bý výpadek provozu následkem ransomwarového útoku není jen nějaké virtuální strašení,“ řekl Aleš Hok, obchodní ředitel společnosti ZEBRA SYSTEMS. „Podobné výpadky jsou obvykle důsledkem podcenění schopností útočníků a přecenění spolehlivosti stávajících záloh. Proto doporučujeme chránit zálohy například funkcí zajišťující jejich nezměnitelnost a pravidelně je testovat na obnovu.“


 
  

- PR -

Digitální služby veřejné správy:

Jednotný design pro snazší orientaci občanů


V dnešní digitální době jsou portály občana klíčovým nástrojem pro jednoduchou a bezpečnou komunikaci s úřady. Jedním z nejpoužívanějších mezi českými organizacemi je Portál občana od společnosti Gordic, který je od počátku vyvíjen v souladu se standardy digitálních služeb české veřejné správy. Nyní se Portál občana přizpůsobuje nejnovější verzi design systému gov.cz, čímž se jeho prostředí ještě více sjednocuje s centrálními portály a weby ministerstev. Občanům tak nabízí větší komfort a srozumitelnost při každodenním využívání.

  

- PR -

Veolia pomáhá obcím v boji se suchem

a díky systému GIST Aplikace dokáže také lépe čelit povodním


Společnost Veolia pracuje již řadu let na projektu řízení propojených vodovodních soustav v Česku. Její systém chytrých dispečinků umožňuje obcím redistribuci upravené vody do lokalit s akutním nedostatkem. Jde o příklad projektu, který pomáhá bojovat s klimatickou změnou na regionální úrovni. Součástí softwarového řešení chytrých dispečinků je také Povodňový informační systém vyvinutý ve spolupráci společností Středočeské vodárny a GIST Consulting. Povodňový informační systém funguje jako modul platformy GIST Aplikace.