facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 21. 12. 2011

Počet cílených útoků vzrostl čtyřnásobně

Spamu je celosvětově nejméně za tři roky

Společnost Symantec zveřejnila výsledky listopadové studie Symantec Intelligence Report. Výsledky mimo jiné odhalily, že denní počet cílených útoků vzrostl od ledna tohoto roku čtyřnásobně. Každý den v listopadu bylo v průměru zablokováno 94 útoků. Veřejná správa byla v roce 2011 identifikována jako nejčastěji napadané odvětví. Denně na její instituce směřovalo a bylo zablokováno zhruba 20,5 cílených útoků. Druhým nejexponovanějším odvětvím se stal chemický a farmaceutický průmysl. Každý den čelil 18,6 útokům. V případě chemického průmyslu se mnoho napadení odehrálo v pokročilé fázi roku, jak je popsáno v dokumentu o útocích Nitro. Stejná situace se týká i zpracovatelského průmyslu, který se stal třetím nejčastěji napadaným odvětvím. Denně blokoval 13,6 útoků.



Cílem těchto útoků je vytvoření trvalého přístupu do sítě napadené organizace, v mnoha případech jde rovněž o vytvoření vzdáleného přístupu k důvěrným datům. Podnikům mohou způsobit velké škody a v dlouhodobém pohledu představují významné ohrožení ekonomické prosperity mnoha zemí. Cílené útoky jsou navrženy pro sběr informací, krádeže důvěrných dat nebo obchodních tajemství. V případě útoků typu Stuxnet narušují provoz, případně ničí kritickou infrastrukturu.

 

Listopadová analýza odhalila, že velké společnosti s více než 2500 zaměstnanci čelily největšímu počtu útoků. Denně jich blokovaly 36,7. Pro porovnání menší organizace s počtem zaměstnanců do 250 denně blokovaly 11,6 útoků.

 

Zatímco cílené útoky jsou na vzestupu, spamu je celosvětově nejméně za tři roky. Právě před třemi lety představoval spam 68 % celkové e-mailové komunikace, nyní jde o 70,5 %. Snižování objemu nevyžádané komunikace sice v poslední době není příliš výrazné, ale tvůrci spamů začali využívat podstatně cílenější přístupy a prozkoumávají i sociální média jako alternativu k e-mailu. Farmaceutický spam aktuálně dosahuje nejnižších podílů na nevyžádané komunikaci od zahájení sledování. Na konci roku 2010 šlo o 64,2 % ze všech spamů, nyní se jedná o 32,5 %.

 

Důležitá zjištění studie:

Spam: V listopadu klesl globální podíl nevyžádané pošty v e-mailovém provozu na 70,5 % (1 z 1,42 e-mailů), což je pokles oproti říjnu o 3,7 %.

Phishing: Světová míra phishingu v listopadu vzrostla o 0,04 %. Jeden phishingový útok připadal na 302 e-mailů (0,33 %).

Viry v e-mailech: Globální míra e-mailů šířících viry byla v listopadu 0,39 % neboli jedna postižená zpráva na 255,8 bezproblémových. Od října došlo k poklesu o 0,03 %. Další analýzy prokázaly, že 40,2 % e-mailů šířících viry obsahovalo odkazy na infikované webové stránky. Od října 2011 tento podíl vzrostl o 20,1 %.

Zabezpečení webu: Tým Symantec Intelligence identifikoval také každý den v průměru 4915 webových stránek, které obsahovaly škodlivý kód a jiné potenciálně nežádoucí programy, jako je spyware a adware, což je od října nárůst o 47,8 %.

Ohrožení koncových bodů: Nejčastěji blokovaným malwarem minulého měsíce byl kód WS.Trojan.H. Jde o soubory zachycené obecnou cloudovou heuristickou detekcí, u nichž nebyla klasifikována konkrétní hrozba. Tyto kódy považuje společnost Symantec za nebezpečné a blokuje jejich přístup k počítačům.


 
  

- PR -

11 reálných příběhů IT manažerů:

Jak zvládli SaaS, kyberbezpečnost i automatizaci


AID2025IT manažeři napříč organizacemi dnes řeší podobné výzvy: jak zvládnout přechod na SaaS, zvýšit úroveň kyberbezpečnosti, automatizovat procesy a mít přehled o IT majetku, aniž by museli zavádět složité postupy. Zajímá vás, jak to v praxi zvládají ostatní?

  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.