Aktuality -> IT společnost - 10. 11. 2011

Online nakupování: McAfee varuje před nejčastějšími vánočními podvody

nakupovani200.jpgS rostoucím počtem lidí využívajících internet jako jednoduchý nástroj pro nákup vánočních dárků roste i počet počítačových podvodníků, kteří se na nic netušících zákaznících snaží vydělat. V této souvislosti upozorňuje společnost McAfee na „12 vánočních podvodů“, se kterými se můžete před vánočními svátky nejčastěji setkat.

V USA podle údajů organizace National Retail Federation plánuje nakupovat vánoční dárky on-line 47 % spotřebitelů. 71 % vlastníků tabletů a 57 % vlastníků smartphonů k tomu hodlají používat i tato zařízení. Až 63 % nakupujících pátrá na Internetu po slevových kuponech či dalších nabídkách umožňujících výhodnější nákupy. 17 % z těchto lidí používá v USA k této činnosti svůj smartphone a 22 % svůj tablet.

Jakkoliv se v dalších zemích budou tato čísla lišit, ukazuje to zřetelně, jak lákavé je pro podvodníky snažit se z této situace vytěžit a zaměřit se nejen na samotné nákupy na Internetu, ale i speciálně na uživatele mobilních zařízení. Společnost McAfee vydává varování před hlavními triky, které budou internetoví podvodníci zkoušet na uživatele před letošními Vánoci, a které představují pro uživatele největší hrozbu. Doporučení „12 vánočních podvodů“ upozorňuje např. na rizika mobilního malwaru a podvodných aplikací pro mobilní zařízení.

1. Mobilní malware
Nejvíce ohrožen malwarem je v tuto chvíli systém Android, kde množství útočných kódů zaznamenává největší nárůst. Malware na sebe dokáže brát mnoho podob, může být např. i součástí čárových kódů typu QR (quick response), které uživatelé skenují prostřednictvím svých mobilních telefonů.

2. Podvodné aplikace pro smartphony
Podvodné aplikace pro smartphony obvykle odesílají bez vědomí uživatele SMS zprávy na speciálně zpoplatněná čísla nebo sbírají informace z mobilního telefonu včetně např. zadávaných přihlašovacích údajů. Podvodníci tento malware nejčastěji maskují jako aplikace pro zábavu (hry apod.) a nabízejí je bezplatně.

3. Podvodné soutěže a „promo akce“ na Facebooku
Dalším vážným rizikem v době vánoční nákupní horečky jsou podvodné soutěže či „promo-akce“ realizované nejčastěji v rámci Facebooku. Uživatelé bývají možností výhry (v nedávné době zaznamenána např. nabídka letenek zdarma) nalákáni k tomu, aby prozradili řadu osobních údajů.

4. Scareware – falešný antivirový software
Přetrvává také hrozba falešného antivirového softwaru – scarewaru. Společnost McAfee ve svém průzkumu zjistila, že až 23 % nebezpečných webů byla spojena právě s šířením falešných antivirů.

5. Vánoční spořiče obrazovky a tapety
Během svátků bude celá řada podvodů souviset i přímo s tematikou Vánoc. Malware bude maskován např. jako vánoční spořiče obrazovky, elektronické pohlednice, koledy či jiná hudba nebo tapety na plochu operačního systému.

6. Malware i pro počítače Apple
Se stoupající oblibou produktů Apple jsou různými triky stále více ohroženi i uživatelé počítačů se systémem Mac OS. Laboratoře McAfee LabsTM na konci roku 2010 zaznamenaly 5 000 jedinečných vzorků malwaru určených pro Mac OS. Tento počet se navíc každý měsíc zvyšuje o zhruba 10 %.

7. Phishing zneužívá stresu
Podvodníci vědí, že v souvislosti s vánoční nákupní horečkou i samotnými svátky je mnoho uživatelů v časovém stresu. Snaží se je proto oklamat pomocí podvodných e-mailů či zpráv na sociálních sítích a spoléhají, že kvůli nervozitě provedou akce (platby, prozrazení citlivých údajů), které by si jinak rozmysleli.

8. Podvody se slevovými kupony
Podvodníci jsou si zájmu lidí dobře vědomi a snaží se často pod touto záminkou přimět uživatele k prozrazení citlivých informací (např. při procesu registrace, která je podmínkou slevy).

9. Každý chce být recenzentem
V souvislosti s vánoční nákupní horečkou se také množí falešné recenze na jednotlivé kamenné i elektronické obchody a nabídka, zda se uživatel nechce sám stát „recenzentem“ (tj. provést nákup v určitém obchodě a pak sdělit své zkušenosti). Taková práce se zdá být docela zábavná a atraktivní – nabízí nechat si zaplatit za to, co by člověk dělal stejně; podvodníci proto inzerují podobné nabídky a za recenzi nabízejí relativně vysokou finanční odměnu, např. až 50 dolarů za hodinu. Při úvodním kontaktu se ovšem ve skutečnosti snaží pouze získat citlivé osobní informace typu čísla platební karty.

10. Zprávy z hotelu
Mnoho lidí v době Vánoc cestuje, takže podvody se často tváří jako zpráva z hotelu (problémy s rezervací nebo platební transakcí). Nedávno byl zjištěn případ, kdy podvodník takto rozesílal e-maily, v nichž příjemce žádal o vyplnění formuláře kvůli „vyřešení problému“. Spolu s formulářem se do počítače obětí instaloval malware.

11. Vánoční dárek
Obvyklým způsobem podvodu je „vánoční dárek“, např. zpráva o odeslání nebo uložení zásilky - dokončení transakce ovšem vyžaduje zadání citlivých informací. Mnozí kybernetičtí zločinci také inzerují na svých webech zboží, které vůbec nemají, za podezřele výhodné ceny. Oklamaný uživatel zaplatí, ale za své peníze nikdy nic nedostane.

12. Bytové loupeže
Zbytečným rizikem je zveřejňovat údaje o vánoční (i jakékoliv jiné) cestě na sociálních sítích, roste tak totiž mj. riziko vykradení. Hrozba se zvyšuje, pokud má uživatel na sociálních sítích nastavenu ochranu soukromí tak, že publikované informace jsou volně přístupné. Riziko se stupňuje i v případě, když má člověk mezi „přáteli“ na Facebooku lidi, které nezná z běžného života. Fyzickou adresu mnoha z nás lze na Internetu jednoduše dohledat.

 
  

- PR -

Informační systém Signys: Komplexní řešení pro efektivní řízení firmy

V dnešní době, kdy digitalizace a automatizace procesů rozhodují o konkurenceschopnosti, je kvalitní informační systém základem úspěchu každé firmy. Informační systém Signys představuje moderní, flexibilní a uživatelsky přívětivé řešení, které dokáže obsáhnout všechny klíčové firemní procesy – od ekonomiky a obchodu, přes skladové hospodářství a výrobu, až po logistiku, CRM a e-commerce.

  

- PR -

Lék na konkurenceschopnost při prodeji na internetu

Výběr a nákup zboží na internetu je dnes zcela běžnou záležitostí. V Evropě touto cestou nakupuje většina zákazníků, a proto se obchodníci snaží, aby bylo vše jednodušší, přehlednější a pokud možno na míru každému zákazníkovi. Nabízení zboží statickým obrázkem s krátkým popisem už nestačí – lidé chtějí vidět výrobky co nejrealističtěji, otáčet je, zkoušet barvy, případně umisťovat vybraný artikl do prostoru a mít z nákupu dobrý pocit.