Aktuality -> Analýzy - 2. 2. 2017

Množství zavirovaného spamu po letech opět roste

spamPo několika letech útlumu opět prudce vzrostlo množství spamu. Podle studie Cisco je ho nejvíce za 7 let a každý desátý obsahuje kybernetickou nákazu. Spam dnes představuje 65 % všech odeslaných mailů a přitom téměř desetina z nich je infikována nebezpečným softwarem.



Z letošního, již 10. vydání studie Cisco 2017 Annual Cybersecurity Report vyplývá, že téměř dvě třetiny všech odeslaných emailů na světě (zhruba 65 %) tvoří spam. Dostává se tak na rekordní hodnoty a jeho současný objem se blíží maximu z roku 2010. Každou vteřinu je na celém světě odesláno více než 3 500 spamů. Přitom zhruba 8 až 10 procent z nich obsahuje škodlivý software. Útočníci často využívají přílohu, skrze kterou šíří nebezpečný malware.

Na vzestupu je také škodlivý software zobrazující nevyžádanou reklamu (tzv. adware) a navíc je nebezpečnější než dříve. Kybernetičtí útočníci totiž začali adware využívat jako první krok k infikování systémů pokročilejším typem malwaru. Jedním z příkladů může být malware DNSChanger, který umožní útočníkovi kontrolovat síťový provoz. DNSChanger se přitom vyskytuje pouze v zařízeních, která již dříve byla infikována adwarem. Jeho škodlivost je nicméně velmi podceňována a výzkumníci zjistili, že v 75 % organizacích se adware vyskytuje minimálně na jednom zařízení. Zkoumáno bylo 130 organizací různých velikostí a napříč obory.

spam - graf
Objem spamu v tisících

Útočníci také využívají častěji internetovou reklamu, prostřednictvím které šíří škodlivý software (tzv. malvertisting). Malvertising totiž umožňuje útočníkům rychle rozšířit počet potenciálních obětí. Při takto rozsáhlé kampani navíc dokážou rychle přepínat mezi jednotlivými servery, které šíří malware. Tímto způsobem snižují riziko svého odhalení. Například prostřednictvím kampaně ShadowGate zaútočili hackeři na miliony uživatelů po celém světě.

Studie Cisco 2017 Annual Cybersecurity Report dále zkoumala, jaký dopad mají úspěšné kybernetické útoky na tržby nejenom velkých firem, ale i malých a středních podniků. Téměř čtvrtina organizací (22 %), na které byl veden úspěšný útok, ztratily své zákazníky a 40 % z nich přišlo o více než pětinu své zákaznické základny. Podobně se snížily i jejich tržby.

adware
Procento organizací infikovaných adwarem

„Přestože ztráty způsobené kybernetickými útoky jsou významné, naše studie zjistila, že až 44 % bezpečnostních incidentů zůstává ignorováno a dále nevyšetřeno. Důkladná analýza přestálého útoku je přitom nezbytná, aby organizace mohla vylepšit svá bezpečnostní opatření,“ říká Milan Habrcetl, bezpečnostní expert společnosti Cisco ČR.

Ze závěrů studie také vyplývá, že 55 % organizací používá bezpečnostní řešení více než 5 výrobců, 3 % organizací dokonce uvedly, že mají produkty od více než 50 výrobců. Složitost bezpečnostní architektury však může paradoxně pomoci útočníkům. Ti mají více času a prostoru pro zahájení útoku. Ne všechna řešení jsou totiž kompatibilní a ne všechna zařízení v síti bývají chráněna všemi nainstalovanými bezpečnostními produkty.

„Organizacím navíc taková situace stěžuje hledání bezpečnostních odborníků, neboť práce s mnoha nástroji výrazně zvyšuje nároky na kvalifikaci lidí. A právě nedostatek odborníků vnímají bezpečnostní ředitelé jako jedno z hlavních omezení pro vybudování kvalitního zabezpečení,“ uvádí Milan Habrcetl.


 
  

- PR -

Řešení dopravy v IS KARAT

Od verze 24 je v informačním systému KARAT k dispozici nové řešení pro řízení a plánování dopravy. Toto řešení vzniklo na základě požadavků zákazníků pro sofistikovanější přístup k plánování a řízení dopravy v IS KARAT bez zbytečných investic a propojení na systémy třetích stran.

  

- PR -

IQHUBS: když data rozhodují o budoucnosti výroby

Moderní továrny jsou technologicky vyspělé – stroje, linky, roboti – ale když se vedení ptá: „Proč klesla produktivita?“, odpověď chybí. Reporty přicházejí pozdě, čísla se rozcházejí. Rozhodování bez spolehlivých dat pak vede k nižší efektivitě a vyšším nákladům. A právě to je paradox: technologie jsou všude, ale chytrá data chybí. Proto jsme vyvinuli systém, který tento začarovaný kruh rozbíjí. Nad výrobou leží informační mlha a tu zvedáme.