Aktuality -> IT společnost - 17. 1. 2020

Jak ochránit zdravotnická zařízení před dalšími kybernetickými útoky?

HomolkaDo Nemocnice Na Homolce se sjelo více než 250 zástupců zdravotnických zařízení z celé České republiky na workshop věnovaný poučení z kybernetického útoku na benešovskou nemocnici, který uspořádali IT odborníci z Nemocnice Na Homolce za účasti zástupců Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost, Úřadu pro ochranu osobních údajů a sekce kyberkriminality Národní centrály proti organizovanému zločinu Policie ČR.



Incident v benešovské nemocnici potvrdil, že postupný a stále intenzivnější průnik informačních technologií do oblasti zdravotnictví staví poskytovatele zdravotních služeb do role velice atraktivního cíle kyberútoku a že Česká republika nezůstane stranou tohoto globálního trendu. Ochota a schopnost včasného sdílení zkušeností, ponaučení se z možných chyb a potvrzení si správné praxe je proto důležitým předpokladem pro posílení obranyschopnosti vůči kybernetickým hrozbám, a to nejen v sektoru zdravotnictví.

„Věřím, že nejen pověřenci pro ochranu osobních údajů, manažeři kybernetické bezpečnosti, vedoucí IT oddělení ale i zástupci managementu zdravotnických zařízení z celé ČR získali na workshopu důležité a praktické zkušenosti a hlavně ponaučení z benešovského kyberútoku,“ uvedl iniciátor akce Dušan Chvojka, náměstek pro informační technologie Nemocnice Na Homolce.

Homolka

Podle Adama Kučínského, ředitele odboru regulace NÚKIB, mezi nejčastější nedostatky patří kromě technických nedostatků (jako je slabá segmentace sítě, neošetřené zranitelnosti, neaktuální software, vystavování služeb do internetu bez reálného důvodu) také manažerská pochybení, například nedodržování pravidel minimálního přístupu k systému či ovlivňování bezpečnosti provozem či managementem, nedostatečné nebo žádné proškolení uživatelů, jak se chovat v prostředí internetu, a nedostatečný monitoring toho, co se v síti děje. Jako nejčastější cesty útočníků v těchto případech byly označeny phishingový (podvržený) e-mail, veřejně dostupné služby z internetu, neautorizovaný přístup umožněný technickými nedostatky (např. nezabezpečenou wifi) a osobní zařízení připojovaná do sítě, která nejsou pod kontrolou organizace (mobily, notebooky).

Poučení z kyberútoku na benešovskou nemocnici, které zaznělo na workshopu: Dostatečně silná ochrana před kybernetickými útoky vyžaduje know-how, finanční prostředky a jednotnou koncepci architektury pro boj proti možným kybernetickým útokům. Je potřeba zřídit systém včasného varování všech nemocnic a nastavit spolupráci s NUKIB i dalšími institucemi zabývající se kybernetickou ochranou. Musí být nastaven systém jednotného vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v oblasti kybernetické hygieny a zavedena důsledná ochrana koncových uživatelů ICT, administrátorů s privilegovanými účty a všech medicínských zařízení. Je třeba zajistit kontinuální několikaúrovňové zálohování a nastavit promyšlené segmentování sítě.

„Kyberútoky nelze bohužel v budoucnu plně vyloučit, a proto je nutné dělat maximum, abychom případné hrozby maximálně eliminovali. Věřím, že díky dnešnímu workshopu pro nemocnice dojde k dalšímu rozvoji povědomí o kybernetické bezpečnosti, rizicích a vhodných strategiích, jak předcházet incidentům podobným tomu v benešovské nemocnici,“ uvedl na akci ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.


 
  

- PR -

Repasované dárky pod stromeček: Chytré Vánoce bez utrácení

Vánoce se blíží a s nimi i tradiční honba za dárky. Co kdybyste letos vsadili na něco jiného než novou elektroniku? Repasované notebooky, počítače, iPhony nebo iPady můžou být skvělým dárkem, který potěší, nevyprázdní peněženku a je i ekologický. Zjistěte, proč právě repasy patří pod letošní stromeček.

  

- PR -

Digitální služby veřejné správy:

Jednotný design pro snazší orientaci občanů


V dnešní digitální době jsou portály občana klíčovým nástrojem pro jednoduchou a bezpečnou komunikaci s úřady. Jedním z nejpoužívanějších mezi českými organizacemi je Portál občana od společnosti Gordic, který je od počátku vyvíjen v souladu se standardy digitálních služeb české veřejné správy. Nyní se Portál občana přizpůsobuje nejnovější verzi design systému gov.cz, čímž se jeho prostředí ještě více sjednocuje s centrálními portály a weby ministerstev. Občanům tak nabízí větší komfort a srozumitelnost při každodenním využívání.