facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 12. 1. 2024 - Mgr. Vít Cvrček

Důvěryhodné a bezpečné služby eGovernmentu nelze stavět na přihlašování přes datovou schránku

Digitalizace je důležitý ukazatel modernizace státu a jejím klíčo­vým parametrem je bezpečnost a zajištění důvěryhodné autenti­zace uživatelů. Řada obyvatel ČR dnes již disponuje dvěma a více prostředky pro elektronickou identifikaci, naopak počet těch, kteří žádný takový prostředek nemají, stále klesá. Bohužel stále přetrvává dávno překonaná představa, že jediným správným nástrojem pro deklaraci identity klienta služby nabízené na internetu jsou přístupové údaje do datové schránky klienta, tedy v podstatě jméno a heslo. A to žel nezřídka i u poskytovatelů služeb z oblasti veřejné správy, kteří tento přežitý, bezpečnostně i legislativně neodůvodnitelný požadavek stále propisují do funkčních specifikací k veřejným zakázkám.



Přitom počet držitelů nějakého prostředku elektronické identifikace napojeného na kvalifikovaný systém provozovaný v souladu s požadavky zákona č. 250/2017 Sb. o elektronické identifikaci je oproti vlastníkům datové schránky fyzické osoby násobně vyšší. Zatímco počet datových schránek fyzických osob překonal hranici osmi set tisíc až koncem září loňského roku, již v březnu bylo dle dostupných údajů vydáno přes dvanáct milionů prostředků elektronické identifikace. Tedy patnáctkrát více.

Vyberte si způsob přihlášení – kdy tato vzpomínka na minulost zmizí?
Vyberte si způsob přihlášení – kdy tato vzpomínka na minulost zmizí?

Častým argumentem „konzervativců“ je odkaz na úvodní stránku státního Portálu občana, kde se stále využití přihlašovacích údajů k datové schránce nabízí. Klient, který se tímto způsobem přihlásí, toho však na portálu příliš nevyřídí, protože rozhodná většina zde publikovaných služeb je dostupná až po skutečném prokázání digitální identity, tedy s využitím elektronické identifikace v souladu s ustanovením § 2 zákona č. 250/2017 Sb. o elektronické identifikaci. Prostředek pro elektronickou identifikaci má pak stejným zákonem předepsánu tzv. úroveň důvěry na úroveň „značná“. Ta je pak Prováděcím nařízením 2015/1502 Komise (EU) k nařízení eIDAS ve vztahu k vydávaným prostředkům definována následovně:

  1. Prostředek pro elektronickou identifikaci využívá alespoň dvou faktorů autentizace z odlišných kategorií.
  2. Prostředek pro elektronickou identifikaci je navržen tak, aby bylo možné předpokládat, že se používá pouze pod kontrolou nebo v rámci vlastnictví osob, které patří.

Nic z toho pochopitelně ony adorované přihlašovací údaje nesplňují. Jméno a heslo je klasický jednofaktor, samotný Informační systém datových schránek navíc i nadále uživateli umožňuje v nastavení vypnout změnu hesla po devadesáti dnech. Tedy ideální podmínky pro kompromitaci přístupových údajů, zejména jsou-li uloženy ve správci hesel internetového prohlížeče.

Je proto dobře, že na uživatele Informačního systému datových schránek (ISDS), kteří se do systému přihlašují na adrese mojedato­va­schran­ka.cz, čeká po úspěšném přihlášení upozornění, že by bylo vhodné začít používat některý z prostředků elektronické identifika­ce. Ještě lepší by však samozřejmě bylo původní formu přihlášení do datové schránky konečně vyřadit, a to i pro přístup k agendovým informačním systémům. Času na přechod řešení v souladu se zákonem č. 250/2017 Sb. již měli jejich provozovatelé dost.

Nebudou-li nastavená pravidla kontrolována a vynucována, se změnou k lepšímu počítat nemůžeme. Zlaté pravidlo „když to funguje, tak se do toho nevrtá“ je bohužel hluboce vryto do mysli značné části provozovatelů informačních systémů a na ně napojených portálů. Stačí se rozhlédnout po internetu a velmi záhy najdeme stránky, které dosud existenci Identity občana „nezaznamenaly“ či ji v lepším případě jen přidaly k „osvědčeným“ řešením přístupu. A nejde zdaleka jen o malé obce.

Pravda, v našich končinách je hluboce zažitý specifický přístup k plnění povinností. „Švejkují“ lidé a bohužel i některé úřady. V oblasti elektronické identifikace by však takové jednání nemělo být akceptováno. Tedy pokud chceme budovat nejen „funkční“, ale především důvěryhodné a bezpečné služby eGovernmentu a nejen utrácet peníze za budování kolosu na hliněných nohou.

Vít Cvrček Vít Cvrček
Autor článku je senior konzultant odboru metodiky archivní a spisové služby Gordic.
Článek byl redakčně upraven.

 
  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.

  

- PR -

Digitalizace účetních a HR procesů pro módní řetězec v 16 zemích

I maloobchod, i když je to tradiční obor, může využít moderní technologie k automatizaci a digitalizaci svých procesů. Díky tomu získá náskok před konkurencí i v oblasti zaměstnávání. Přečtěte si, jak interní procesy řeší maloobchodní řetězec PEPCO.