facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> IT Business - 22. 10. 2024 - redakce

Do finále soutěže IT SPY postoupilo 7 nejlepších diplomových prací z oblasti informatiky

Soutěž IT SPY již 15. rokem vyhledává nejlepší diplomové práce v oblasti informačních technologií. Letošní finalisty vybrala odborná porota z 56 nominovaných, které přihlásili ambasadoři soutěže z předních českých a slovenských univerzit. Mladí informatici se ve svých pracích zaměřují na umělou inteligenci, strojové učení, robotiku i návrhy algoritmů, které najdou uplatnění ve sportu či na letištích. Absolutního vítěze soutěže vyhlásí odborná porota 20. listopadu v Praze. Spuštěno již bylo také hlasování v kategorii Cena veřejnosti.



„Soutěžní práce odrážejí nejnovější trendy v informatice – studenti se intenzivně věnují umělé inteligenci a strojovému učení. Letos jsme dokonce poprvé zaznamenali využití strojového učení na kvantových počítačích. Jako předseda poroty mě těší vysoká úroveň prací, které obstojí i v mezinárodním srovnání. Navíc autoři často publikují své výstupy na konferencích a úspěšně soutěží na dalších odborných akcích,“ uvedl Martin Tomášek, předseda poroty IT SPY a zástupce Katedry počítačů a informatiky Fakulty elektrotechniky a informatiky Technické univerzity v Košicích.

Praktické využití témat zpracovaných v diplomových pracích sleduje i Bohumír Zoubek, člen poroty a zástupce společnosti Profinit, organizátora soutěže: „Umělá inteligence zůstává hlavním tématem, které si budoucí informatici vybírají pro své diplomové práce. AI se dnes stále častěji uplatňuje i u našich klientů. Vidíme zde velký potenciál pro praktické aplikace.“

Finalisté soutěže:

  • Attila Zsíros (Masarykova univerzita, Fakulta informatiky): Ve své práci „Automatická virtuální kamera“ navrhl algoritmus pro automatizované ovládání kamer při sportovních zápasech, který zajišťuje, že jsou včas zachyceny ty nejzajímavější momenty utkání, čímž výrazně zefektivňuje práci kameramanům.
  • Zuzana Mačicová (UNIBA.sk, Fakulta matematiky, fyziky a informatiky) ve své diplomové práci „Adaptivní řízení kroku čtyřnohého robota“ navrhla algoritmus, který umožňuje robotovi přirozený pohyb v různém prostředí a zároveň se vyhýbá překážkám. Tato práce byla již představena na několika studentských soutěžích.
  • Jiří Janota (České vysoké učení technické, Fakulta elektrotechnická). Jeho projekt „Mapování včelí plástve robotem“ využívá počítačové vidění a mobilní robotiku k automatizovanému sledování přírodních jevů.
  • Tomáš Husák (Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta): V práci „Vylepšení typové inference v jazyce C#“ se zaměřuje na vylepšení programovacího jazyka C#, které usnadní programátorům práci automatickým odvozováním typů. Toto řešení má významné praktické využití.
  • Eliška Krátká (České vysoké učení technické, Fakulta informačních technologií) ve své diplomové práci „Metody kvantového počítání pro klasifikaci malware“ zkoumá možnosti využití kvantových počítačů pro detekci škodlivého softwaru pomocí metod kvantového strojového učení.
  • Ondřej Havlíček (Západočeská univerzita, Fakulta aplikovaných věd): V projektu „Svalová interakce v kontextu modelování deformace svalů pomocí metody Position Based Dynamics“ využívá algoritmus simulující fyzikální vlastnosti pohybů svalů k modelování svalové interakce u sportovců, což pomáhá předcházet přetížení a úrazům.
  • Michal Marhan (Vysoká škola ekonomická, Fakulta informatiky a statistiky): Jeho práce „Tvorba modelu strojového učení pro rozpoznání záměru z rádiové komunikace ATC“ se zaměřuje na řízení letového provozu. Model umělé inteligence dokáže rychle analyzovat komunikaci na menších letištích a rozpoznat potenciální nebezpečí.

Kompletní přehled finalistů je zveřejněn na webu soutěže: https://www.itspy.cz/rocnik/2024/. Na stejném odkaze můžete podpořit svého favorita v hlasování v soutěžní kategorii Cena veřejnosti.
 


 
  

- PR -

Modernizace síťové infrastruktury ČPP Arény v Hradci Králové

Mountfield HK, a.s. je extra­li­go­vý hokejový klub sídlící v Hradci Králové. Lední hokej se na území města hraje od roku 1926, kdy byl založen Bruslařský klub Hradec Králové. Jeho novodobá historie se začala psát v roce 2013, kdy se pod Bílou věž vrátila nejvyšší domácí hokejová soutěž. Hokej je v Hradci Králové velmi populární a klub má širokou fanouškovskou základnu.

  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.