- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Autonomní vozidla budou generovat terabyty dat
Zpráva o tom, jaké překvapení čekalo automobilku Jaguar Land Rover, když začala vyhodnocovat data sebraná z několika prvních sérií připojených vozidel provozovaných na Středním východě, je sice už staršího data, ale stále snad nejlépe ilustruje, jak může fungovat šťastná náhoda v oblasti konektivity. Ve firmě totiž záhy zjistili, že řada vozidel vykazuje velmi zvláštní provozní „vzorce“ – často stála dlouhé doby nastartovaná s motorem na volnoběh a nepohnula se doslova ani o píď. Brzy se ukázalo, že v zemích, jako je Saúdská Arábie, majitelé luxusní vozy nechávají například na parkovištích nákupních center jednoduše nastartované s puštěnou klimatizací, aby se (třeba i po několika hodinách) vraceli do vychlazeného vozu.


Jaguar Land Rover na situaci pochopitelně reagoval přidáním funkce do mobilní aplikace pro připojené vozy, umožňující nastartování a spuštění klimatizace na dálku (tam, kde to předpisy dovolují). V neoficiálním pokračování příběhu se uvádí, že aplikace zásadně chování zákazníků nezměnila, nicméně snaha výrobce reagovat zlepšením zákaznického zážitku na data získaná z připojených aut je chvályhodná. Těchto dat bude totiž podle analytiků společnosti Gartner v příštích letech přibývat, a to zejména díky nástupu 5G sítí, které technologii připojených dat posunou prostřednictvím výrazně vyšší efektivity na novou úroveň, a rozšíření vozidel s vysokými stupni autonomie.
Analytici odhadují, že v roce 2025 bude každé připojené autonomní vozidlo generovat měsíčně 1 terabyte (TB) dat o provozu vozidla a z jeho senzorů a ta bude třeba přenést do cloudu. To je 30x víc, než kolik „protočí“ nejpokročilejší připojená auta dnes (přibližně 30 GB měsíčně). Vysoké přenosové rychlosti společně s nízkou latencí 5G sítí pak zlepší funkce v oblasti infotainmentu ve vozech a mohly by umožnit koncept, který by mohl být (přechodným) řešením problémů s provozem autonomních vozů. Ty dnes (a patrně i v nejbližších letech, možná desetiletích) vyžadují, aby byl řidič neustále připraven převzít řízení v situaci, s níž si autonomní systém neumí poradit. Problémem je, že ne vždy k takovému navrácení vozu do rukou řidiče dojde úspěšně v požadovaném čase (v řádu max. několika vteřin). Podle analytiků by možnou alternativou mohli být vzdálení lidští operátoři, kteří by přebírali kontrolu nad vozidlem od autonomního systému v případě, kdy to neudělá sám řidič. Něco takového je pochopitelně možné jen s latencí a dalšími parametry 5G sítí.
To vše je ale otázka nejméně příštích pěti let, prozatím se při prázdninových cestách musíme spokojit s omezenou autonomií, kterou nabízejí adaptivní tempomaty, asistenti brždění nebo systémy udržování jízdy v pruhu.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |