facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Důležité jsou vždy informace a cesta, jak se k nim dostanete

-PR-

Historie firmy RUDOS se začala psát v roce 1996 založením společnosti, která měla dva pracovníky, a to majitele a servisního technika. Specializace firmy byla v té době založená na opravě a dodávce dmychadel do domovních čistíren odpadních vod a servisu průmyslových kompresorů značky Kaeser.


Postupným přirozeným způsobem došlo k rozvoji firmy až do současného stavu, kdy zaměstnává více než 85 zaměstnanců a působí ve 4 hlavních segmentech, kterými jsou železnice, stlačený vzduch, strojírenská výroba a svářečské/montážní práce.

Víc jak 70 % tržeb spo­leč­nos­ti po­chá­zí ze že­lez­nič­ní­ho seg­men­tu, kde RUDOS vy­rá­bí vlast­ní brz­do­vé a pís­to­vé kom­pre­so­ry do lo­ko­mo­tiv, věnu­je se gene­rál­ním opra­vám moto­rů MAN, CATERPILLAR, servisu klimatizací a výrobě různých produktů a náhradních dílů pro železniční segment.

Další zajímavou divizí společnosti RUDOS je stlačený vzduch, kterou se podařilo úspěšně rozšířit o výrobu náhradních dílů a ventilů na pístové kompresory, kde se společnost RUDOS aktuálně řadí mezi 5 největších výrobců v EU s trhem v UK, Německu, Itálii, Polsku, Rumunsku a v dalších zemích.

V rámci segmentu strojírenské výroby poskytuje RUDOS svým zákazníkům kompletní portfolio služeb od reverzního inženýringu až po návrh a konstrukci produktů. V segmentu strojírenské výroby má společnost moderní strojový park s CNC i konvenčními stroji, moderně vybavenými svářečskými pracovišti a vlastní lakovnou i tryskárnou.

Společnost sídlí v moderních výrobních prostorách zasazených do krásného kraje s výhledem na Velkou Fatru. Za poslední 3 roky dokázala společnost RUDOS zvýšit tržby o více než 40 % na současných 16 mil. euro ročně. Za největší konkurenční výhodu lze považovat schopnost vyřešit složitou zakázku pod jednou střechou a s garancí od jednoho dodavatele. Disponují kapacitami v oblas­tech obchodu, servisu, výroby a technického inženýringu, což je pro zákazníka vždy velká výhoda. Tou je nepochybně i získaný ECM certifikát, který společnost opravňuje k údržbě kolejových vozidel se všemi závazky vyplývajícími právě z ECM certifikace.

Důvody výběru nového ERP řešení a rozhodnutí pro IS KARAT

V roce 2017 začali klíčoví pracovníci firmy RUDOS uvažovat o novém ERP řešení. Hlavním důvodem byla absence integrovaného plánova­cí­ho nástroje v jejich tehdejším systému a využití externího řešení bylo nejen technicky, ale i cenově neúměrné. Dalšími důvody byla absence vlastního řešení řízených skladů a špatná podpora exter­ních zařízení typu skladový a odváděcí terminál. V neposlední řadě to bylo neoptimální uživatelské rozhraní a nedostupnost mobilních technologií pro práci s informačním systémem na mobilních zařízeních.

Výběr prováděli sami, bez externích poradců, a vhodné kandidáty na dodavatele vybírali na základě informací z webových stránek a odborných webů. Z prezentací několika zvažovaných řešení nakonec nejlépe vyšel IS KARAT, a pokud existovaly nějaké pochyby, byly rozprášeny na KARAT Konferenci, kde se zástupci společnosti RUDOS utvrdili v tom, že za produktem IS KARAT stojí stabilní společnost s garancí jeho rozvoje do budoucna.

Za skutečnost, která také ovlivnila výběr IS KARAT, lze považovat i to, že implementační partner STEP software je z Košic a jedná se o středně velkou společnost s větším počtem implementačních a servisních pracovníků. S tímto měli u dodavatele předchozího systé­mu také problémy, protože byly odkázaní na jednu osobu. Navíc má právě implementační partner STEP software ve svém portfoliu vlast­ní certifikované partnerské řešení pro IS KARAT, konkrétně řešení s názvem Dotykové terminály, které přesně splňovalo požadavky společnosti RUDOS na tuto oblast a její plánovaný rozvoj.

Implementace IS KARAT

Přestože se klíčoví uživatelé společnosti RUDOS domnívali, že rozjezd ostrého provozu od roku 2020 je vzhledem k příliš krátké době optimistický až nereálný, implementační tým společnosti STEP software se chtěl pokusit o „nemožné“. Nicméně se nepodařilo a rozjezd ostrého provozu byl následně odložen na leden 2021. Tento „neúspěch“ se následně pracovníci dodavatele pokusili napravit maximální podporou při implementaci a rozjezdu ostrého provozu, což se jim i podařilo.

Zpětně však tento posun hodnotí na straně RUDOS jako prospěšný, protože se díky němu podařilo řízeně odladit všechny interní procesy, a to ještě tak, aby byly kompatibilní s nově implementovaným IS KARAT. Zároveň tento posun umožnil skutečně kvalitní a intenzivní školení pracovníků společnosti RUDOS, které se tímto posunem a získáním dostatku času podařilo pozitivně zapojit do samotného procesu změny.

„Vždy se najdou jednotlivci, kteří budou trvale nespokojeni s jakoukoliv změnou, ale s odstupem času lze konstatovat, že většina pracovníků hodnotí přechod na IS KARAT pozitivně,“ říká Filip Bobula, ředitel nákupu a logistiky společnosti RUDOS.

I proto je Filip Bobula přesvědčen, že „předimplementační analýza je nejdůležitější fází implementace a nevyplácí se ji podcenit“. Zároveň za ideální považuje stav, kdy jsou interní procesy popsány a odladěny ještě před jejím zahájením.

Přidána hodnota produktu a dodavatele

Za největší plus IS KARAT lze bezesporu považovat to, že se po­da­ři­lo naplnit cíle pořízení nového ERP a zdokonalit činnosti firmy, kvůli kterým byl nový ERP pořízen. Jedná se zejména o možnosti uživatel­ské­ho rozhraní a integrované plánování Ganttovým diagramem.

„Když jsem poprvé uviděl funkcionalitu Ganttova diagramu integrovanou do IS KARAT, byl jsem v naprostém úžasu,“ říká Tomáš Vrbičan, vedoucí IT oddělení.

V oblasti uživatelského rozhraní se jedná např. o tyto nové možnosti:

  • Pokročilé možnosti vizualizace seznamu, díky kterým řada uživatelů nepotřebuje jiné nástroje pro získávání informací pro podporu rozhodování.
  • Pokročilý náhled na data, kdy si uživatel může definovat, jaké související informace k primárnímu záznamu seznamu bude vidět v integrovaném náhledu.
  • Filtrování záznamů seznamu s „neomezenými“ možnostmi.
  • Export do Excelu dostupný u řady integrovaných funkčností.
  • Integrované analytické nástroje typu kontingenční tabulka s grafem.
  • Systém více současně otevřených nabídek formou záložek à la internetový prohlížeč.
„Je naprosto nereálné, abychom dnes zvládli plánovat výrobu a stanovit termíny pro nabídku zákazníkovi bez využití integrovaného Ganttova diagramu,“ říká Filip Bobula, ředitel nákupu a logistiky.

Dále si uživatelé ve společnosti RUDOS chválí možnosti a přínos certifikovaného partnerského řešení Dotykové terminály, které bylo postupně z oblasti řízení oběhu skladových zásob rozšířeno i do oblasti výroby a dnes je většina výrobních strojů opatřena dotykovými terminály s tímto integrovaným řešením.

„Pokud bych měl porovnat náš předchozí systém s aktuálně provozovaným IS KARAT, je to jako bych porovnával tlačítkový mobil se smartphonem,“ říká Filip Bobula, ředitel nákupu a logistiky.

V neposlední řadě by se dala vypíchnout možnost provádění firemních úprav „bez omezení“, kde je velice důležitá součinnost s implementačním partnerem STEP software. Obecně by se spolupráce se společností STEP software dala označit jako oboustranně prospěšná.

I díky výše uvedeným možnostem dnes lze konstatovat, že se po­dařilo dosáhnout větší efektivity práce, kde například u obchod­ních referentů se přechodem na IS KARAT podařilo uspořit až 30 % jejich kapacity, kterou lze soustředit jinam. „Zdvojnásobení obratu se zachováním přibližně stejného počtu pracovníků by bez přechodu na IS KARAT nebylo možné,“ říká Filip Bobula, ředitel nákupu a logistiky.

„Pokud bychom zůstali u původního řešení, možná bychom dnes byli také na dvojnásobném obratu, ale museli bychom přistavit další poschodí a přijmout řadu nových lidí,“ dodává Tomáš Vrbičan, vedoucí IT oddělení.

Plány do budoucna a další rozvoj spolupráce

V letošním roce 2023 zvažují rozšíření licence IS KARAT i na další menší obchodní firmu, kterou mají ve svém portfoliu. Dále plánují nahradit specializovanou aplikaci pro řízení servisu řešením v IS KARAT. Zaměřit by se chtěli i na oblast technické kontroly, kde cítí potřebu optimalizace tohoto procesu a jeho následný rozjezd v IS KARAT. Využít by chtěli i poslední novinky modulu BPM KARAT v oblasti elektronického podepisování dokumentů. Protože se stali jedním z prvních zákazníků produktu ALITEO, což je systém pro řízení týmů, projektů a požadavků z dílny společnosti KARAT Software, chtěli by tento produkt integrovat do firemních procesů a vytěžit z něj maximum.

„Neumím si představit, že bych ve starém řešení vykonával stejný objem práce, jako dělám v IS KARAT. Na to bych potřeboval další 3 lidi,“ říká Filip Bobula, ředitel nákupu a logistiky.

V rámci dlouhodobějších plánů zvažují zavedení RFID technologie a implementaci řešení pro monitorování výrobních a provozních zařízení, která by měla být kompatibilní s IS KARAT a vzájemně si vyměňovat data. Rádi by využili i integrované řešení docházky v IS KARAT.

„Důležité jsou vždy informace a cesta, jak se k nim dostanete. Toto je velké plus oproti předchozímu řešení, protože v IS KARAT máme požadované informace na jedno kliknutí,“ říká Tomáš Vrbičan, vedoucí IT oddělení.

V oblasti odborné spolupráce s implementačním partnerem i výrobcem IS KARAT by rádi iniciovali vznik odborné skupiny uživatelů IS KARAT pro oblast plánování Ganttovým diagramem a v rámci této odborné skupiny se vzájemně obohatili o praktické informace z této oblasti. Podobnou formu spolupráce by uvítali i v aktuálně velmi populární oblasti AI.

KARAT