facebook

Co vzít v úvahu při výběru maloobchodního systému?

Segment maloobchodu je plný úkolů. Od manipulace s rozsáhlým množstvím skladových položek přes správu zákazníků a věrnostních programů, promočních akcí, propojení on-line obchodu a kamenných prodejen až po řízení zaměstnanců.


V konkurenčním a rychle se rozvíjejícím maloobchodním světě musí být společnosti, které chtějí uspět, schopné uspokojit své zákazníky a poskytnout jim vynikající služby. Když zákazníci vstoupí do obchodu, očekávají, že najdou širokou škálu produktů, přesné a flexibilní služby, rychlé odbavení u pokladny a personalizované nabídky.

Zavedení nového maloobchodního systému může vyžadovat vysoké investiční náklady. Zejména pro menší a středně velké společnosti je důležité udržovat fixní náklady na nízké úrovni, aby bylo možné rychle generovat zisk. K dosažení stanovených cílů musí i tyto společnosti používat inovativní maloobchodní řešení, které poskytne dostatečnou funkčnost a vysokou flexibilitu.

V závislosti na specifikaci řešení dnes maloobchodní systémy nabízejí řadu funkcí. Spousta z nich je užitečná, ale ne nutně na začátku. Před zahájením implementace maloobchodního systému je nezbytné definovat, které funkce jsou skutečně potřebné. Nejasná definice požadavků může způsobit vysoké finanční a časové náklady na vývoj požadavků, které se použijí později nebo, v horší variantě, nikdy. Při výběru maloobchodního systému je nutné se zaměřit na jednoduchost, rychlost a flexibilitu všech klíčových funkcí. Zde jsou tři oblasti, které by měly maloobchodní společnosti vzít v potaz při výběru maloobchodního systému:

1. Rozšiřitelnost

Mezi hlavní konkurenční výhody menších maloobchodních společností patří plochá hierarchie a flexibilní firemní struktura. Malé společnosti mohou okamžitě reagovat na změny trhu nebo na změnu vnitřní struktury. Ideální maloobchodní systém by měl tuto agilitu podporovat. V počáteční fázi může mít malá společnost jen několik obchodů a potřebuje pouze standardní funkce. Přesto doporučujeme menším společnostem, aby se dívaly do budoucnosti a zvolily si systém s velkou flexibilitou, který nabízí různé možnosti rozšíření. Vybírejte systém, který má předpoklady k růstu, a jakmile se rozhodnete rozšířit svou firmu, budete moci v nových obchodech přidat nové pokladní terminály nebo snadno implementovat nové funkce s nízkým úsilím a náklady.


unicorn02

2. Kompletní řešení s funkcemi back-office

Menší společnosti často nemají profesionální back-office systém. Sklad je obvykle spravován prostřednictvím aplikace Microsoft Excel. Toto řešení může vypadat jako dobrá volba, neboť má nízké počáteční náklady. Z dlouhodobého hlediska se však mnohdy stává velmi nákladnou variantou, protože data musí být integrována a replikována ručně.

Maloobchodní systém by měl zahrnovat kromě pokladního systému také back-office funkce, které řeší všechny potřeby menších společností vyjma účetní agendy. Další systém typu ERP není nutný. S tímto typem řešení je správa zásob, cen, promočních akcí, věrnostních programů atd. velmi efektivní, protože vše probíhá v jednom systému.


unicorn02

3. Kompaktní hardware a mobilita

Kromě softwaru je podstatná část investičních nákladů spojena s hardwarem. Při zavádění nového pokladního systému musí prodejce také zvážit náklady na potřebná hardwarová zařízení, jako je pokladní terminál, pokladní tiskárna, monitor, snímač čárových kódů, čtečka karet, samoobslužný kiosek a tak dále. Některá maloobchodní řešení lze také spustit na mobilních zařízeních. To umožní vybavit prodejnu standardním mobilním telefonem a používat ho jako prodejní místo. Malá pokladna zahrnuje snímač čárových kódů a porty USB pro připojení dalších zařízení, například tiskáren. Tento kompaktní typ řešení nejenže má nízké investiční náklady, ale je také flexibilní a orientovaný na budoucnost, což umožňuje obsluhovat zákazníky kdekoli na prodejně. Proto doporučujeme zvolit maloobchodní systém, nabízející také mobilní řešení, které umožní ušetřit náklady a získat mobilitu.

Příkladem inovativního řešení, které splňuje vysoké nároky dynamického segmentu maloobchodu a je dostupné pro menší a střední společnosti, je řešení LS One od islandské společnosti LS Retail, jehož implementaci v České republice zajišťuje společnost Unicorn Systems a.s.

O společnosti Unicorn

Unicorn je renomovaná evropská společnost poskytující ty největší informační systémy a řešení z oblasti informačních technologií. Dlouhodobě se soustředíme na vysokou přidanou hodnotu a konkurenční výhodu přinášenou našim zákazníkům. Působíme na trhu již od roku 1990 a za tu dobu jsme vytvořili řadu špičkových a rozsáhlých řešení, která jsou rozšířena a užívána mezi těmi nejvýznamnějšími podniky z různých odvětví. Máme ty nejlepší reference z oblasti bankovnictví, pojišťovnictví, energetiky a utilit, komunikace a médií, výroby, obchodu i veřejné správy. Našimi zákazníky jsou přední a největší firmy. Jsme však zároveň provozovateli internetové služby Plus4U, ve které nabízíme široké portfolio služeb založených na robustních softwarových řešeních pro malé a střední podniky a hlavně pro lidi. V internetové službě Plus4U si každý z nás vytvoří svůj digitální prostor a propojí se s digitálními prostory těch ostatních - jednotlivců (My Territory) i podniků a organizací (Business Territory).

Disponujeme detailními znalostmi z celého spektra podnikatelských odvětví. Rozumíme principům jejich fungování, ale i specifickým potřebám svých zákazníků. Naše rozsáhlé týmy systematicky vzdělávaných odborníků dokonale ovládají rozsáhlé portfolio v současnosti obvyklých produktových řad, komponent a technologií. Máme téměř 30 let praxe a zkušeností. Přestože při své práci uplatňujeme mnoho progresivních a moderních myšlenek, vlastní dodávky řešení podléhají osvědčeným kritériím – kvalita, kvantita, termín a cena.

Jaroslav Voráček
Autor článku pracuje ve společnosti Unicorn Systems a.s. na pozici ředitele realizační divize. Dlouhodobě se specializuje na dodávky podnikových systémů v segmentu retailu.