facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Od kamene do on-linu

METASHOPFirma Complete Internet Services (CIS), která sídlí v Jičíně nedaleko od radnice proslavené z Večerníčků o loupežníku Rumcajsovi, je pro kolemjdoucí nenápadná. Jenže „nenápadná“ neznamená „nenápaditá“, a tak firma CIS působí již delší dobu jako velmi úspěšný tvůrce a dodavatel e-shopových řešení šitých přesně na míru i náročnějšímu zákazníkovi. Nyní představuje nové standardizované řešení pro správu e-shopu přímo z ERP.


Čerstvou novinkou v portfoliu CIS je software pro e-shopy vybudovaný na robustním a osvědčeném základu, který získal ocenění jako nejefektivnější e-shop v prestižní soutěži Internet Effectiveness Awards za rok 2018. Na tomto základu vytvořila firma nové, standardizované řešení, jenž skvěle, automaticky a rychle komunikuje s nejrůznějšími podnikovými (ekonomickými, ERP) systémy Toto efektivní řešení se nazývá METASHOP. Uživatel tím šetří starosti, snižuje pracnost a chybovost, protože obsluhuje i samotný e-shop ze svého rozhraní ERP systému.

Uvedení tohoto nového produktu METASHOP na trh je podpořeno originální kampaní marketingové komunikace „Od kamene do on-linu“. Námět kampaně nás zaujal, proto jsme vedoucímu marketingového týmu CIS, Jaromíru Strašákovi, položili několik otázek.

Kampaň „Od kamene do on-linu“ očividně staví na narativu přeměny kamenného obchodu na obchod internetový, je tomu tak?
Ano, přesně tak. Změna způsobu obchodování od fyzického nákupu v prodejně k nákupům na internetu nás všechny provází již nějakou dobu. Doba pandemie tyto změny ještě urychlila.

Míříte tedy kampaní a produktem METASHOP na firmy, které dosud internetový obchod nevyužívají?
Ne tak docela. Naším hlavním cílem jsou firmy, které už nějakou zkušenost s internetovým obchodem mají, ale z nějakého důvodu jim nestačí. Na trhu je řada snadno dostupných řešení pro e-shopy, ty ale mají své limity. A když na tyto limity uživatel narazí, máme mu co nabídnout.

Co je tedy důvodem toho, že stavíte komunikaci na „kameni“, když na „kamenné obchody“ necílíte?
Odpověď je obsažena ve Vaší první otázce: Vyjádření „od kamene – tedy od kamenného obchodu – do on-linu – tedy k internetovému obchodu“ je stručným, čitelným a jasným sdělením. Opírá se o zažitý narativ. Nemusíte nic dalšího pracně vysvětlovat. Získáte pozornost docela rychle.

Proč jste zvolili název METASHOP?
Vytvoření výstižného názvu METASHOP pro náš produkt bylo pro nás všechny skvělým profesním zážitkem. Vyzkoušeli jsme si – a to velmi úspěšně -, že i on-line tým může pracovat kreativně a využít brain-stormingové metody. Pokud máte v týmu kompetentní kolegyně a kolegy se zájmem o věc a s tahem na branku a pokud dokáže jeden druhému naslouchat a navazovat na nápady toho druhého a nejen na ty svoje vlastní, máte dobrý výsledek zaručen. Pojem „meta“, původem z řečtiny, ukazuje „nad“ nebo „za“ věc samotnou. METASHOP tedy není pouze e-shop, ale ještě něco, co je „za“ e-shopem. Například díky tomuto „META“ je možné e-shop jednoduše napojit na firemní ERP, a přehledně jej tak spravovat z jednoho místa.

Vraťme se k samotné kampani „Od kamene do on-linu“. Co je vlastně cílem kampaně. Jak jste ji vytvářeli?
To jsou dvě různé otázky a na každou z nich by se dal napsat samostatný článek... Ale zkusím to jednoduše. V jednoduchosti je krása. Krása a efektivita. Proto je i naše řešení METASHOP efektivní – pardon, to byla „komerční“ odbočka. (smích)
To podstatné jsme si řekli již v úvodu rozhovoru. Potřebujete zaujmout. A zaujmete, pokud se zmíníte o něčem, co lidé znají. V našem případě tedy pojem „kamenný obchod.“ Po prvním dojmu: zaujetím tématem, které je známé, potřebujete nastínit změnu, pohyb – a nemusí to být nic extrémního. V našem případě je to pohyb/posun „od kamene do on-linu“. Je v tom změna, dynamika, razantní změna technologie, ale i přístupu, myšlení, mentality. On-linová firma přemýšlí a jedná zcela jinak než firma kamenná. Podívejte se kolem sebe.

Na začátku byl tedy kámen...
Ano, kus přírody, něco, co jsme my, lidé, nevytvořili. Můžeme s tím ale pracovat. Můžeme tento „kus hmoty“ přetvořit v něco nového, v novou kvalitu. A to je silné poselství. Pro naše zákazníky, partnery, i pro nás ve firmě. Tvoříme.
Tento moment přeměny je vyjádřen v našich promo videích. V okamžiku, kdy člověk – tvůrce – otáčí kámen v ruce, objevují se první náznaky „oživení“. Ty jsou vyjádřeny prvky běžícími po oběžných drahách. V okamžiku, kdy člověk na kámen poklepe ukazováčkem, jako na myš k počítači, se prvky intenzivně rozeběhnou. Kámen ožije, stane se nástrojem pro on-line prostor a propojuje se s okolím. To mj. vyjadřuje také propojení e-shopu METASHOP s podnikovými systémy.

Takže tím nejdůležitějším je nápad.
Bez originálního nápadu je každá kampaň tuctová a nevýrazná. Dobrý nápad ale málokdy spadne jen tak z nebe. Pokud máte ale dobře zpracovanou a sdílenou marketingovou strategii, kde jedno zapadá do druhého a prvky se navzájem podporují, potom je prostor pro nápad připraven.

Děkuji Vám za rozhovor a novému produktu METASHOP přeji, aby si jej zákazníci oblíbili a byl pro ně opravdovým přínosem.

Jaromír Strašák
Jaromír Strašák