facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 16. 1. 2012

Zaměstnanci vědomě porušují bezpečnostní pravidla

Dvě třetiny mladých lidí jsou přesvědčeny, že by IT pravidla měla být upravena tak, aby více odpovídala reálným potřebám a dovolovala větší pracovní flexibilitu. Měnícímu se životnímu a pracovnímu stylu zaměstnanců, by se měla přizpůsobit také bezpečnostní pravidla využívání informačních technologií. Touha po přístupu k informacím je tak hluboce zakořeněna v nastupující generaci zaměstnanců, že mnozí z nich udělají vše pro přístup k internetu, i když to ohrožuje firemní nebo jejich vlastní bezpečnost. Mezi takové chování patří tajné připojení na Wi-Fi síť sousedů, postávání před business centry a hledání přístupu k Wi-Fi síti či půjčování zařízení jiným lidem bez dozoru. Tato a mnohá další podobná zjištění vyplynula ze studie společnosti Cisco Connected World Technology Report.



Ze studie vyplynulo, že dvě třetiny respondentů jsou přesvědčeny, že by IT pravidla měla být upravena tak, aby více odpovídala reálným potřebám a dovolovala větší pracovní flexibilitu. Nicméně mnoho společností omezuje možnost používat různá zařízení či sociální média. Podle mladých respondentů byly z aplikací nejvíce omezeny online hry a mezi nejčastěji zakázaná zařízení se zařadily iPody.

 

Alarmující je, že 70 % zaměstnanců, kteří jsou obeznámeni s bezpečnostními pravidly, připustilo jejich občasné porušení. Třetina z nich to odůvodňuje tím, že jsou přesvědčeni, že nedělají nic špatného. Zhruba 22 % uvedlo, že potřebují přístup k nepovoleným programům a aplikacím, aby mohli dokončit svoji práci. Na druhou stranu 19 % respondentů tvrdí, že dodržování pravidel není vynucováno. Tato zjištění ukazují, jak často opomíjenou součástí firemní bezpečnostní strategie bývá reflektování společenských změn. S tím, jak se mění myšlení zaměstnanců a jejich životní styl, měla by se měnit i řada firemních procesů včetně bezpečnosti a vlastně i celá firemní kultura,

 

Podle studie se 24 % studentů a 23 % zaměstnanců do svých 30 let setkalo s krádeží identity. Dva z pěti respondentů uvedli, že znají někoho z rodiny či přátel, kdo má s krádeží identity zkušenost. Avšak 33 % vysokoškoláků nevadí sdílet osobní informace online a jsou přesvědčeni, že hranice soukromí již mizí či o ochraně soukromí vůbec nepřemýšlejí.

 

Dříve si sousedé od sebe půjčovali vejce a cukr, dnes chodí s žádostí o možnost připojení k internetu. Více než pětina (23 %) vysokoškoláků někdy požádala souseda o připojení k internetu či přístup k počítači a 19 % připustilo, že využilo bezdrátové připojení sousedů bez povolení. Zhruba jedna pětina přiznala, že se snaží u obchodních center připojit zadarmo k bezdrátové síti a 10 % respondentů uvedlo, že někdy poprosili cizího člověka o půjčení mobilního telefonu.

 

Jak ukázala studie, lidé jsou stále neopatrní a bezpečnost IT podceňují. Více než polovina (56 %) zaměstnanců uvedla, že nechá rodinu, přátele nebo dokonce i lidi, které ani nezná, používat své počítače bez dozoru. Vysokoškoláci jsou ještě méně opatrní. Podle studie 86 % z nich dovolí používat své počítače, aniž by uživatele kontrolovali a 16 % připustilo, že nechá na veřejných místech své věci a zařízení bez dozoru, zatímco se stravují v restauraci či jdou na toaletu.


 
  

- PR -

Digitalizace účetních a HR procesů pro módní řetězec v 16 zemích

I maloobchod, i když je to tradiční obor, může využít moderní technologie k automatizaci a digitalizaci svých procesů. Díky tomu získá náskok před konkurencí i v oblasti zaměstnávání. Přečtěte si, jak interní procesy řeší maloobchodní řetězec PEPCO.

  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.