Aktuality -> Analýzy - 14. 7. 2016

Většina českých společností podceňuje rizika DDoS útoků

DDOSÚtoky na dostupnost internetových služeb pomocí jejich zahlcení (DDoS) patří mezi kyberbetická rizika, které většina podniků a organizací vnímá a nějak řeší. Vyplývá to z průzkumu společností Kaspersky Lab a B2B International, který byl proveden mezi několika tisíci společnostmi z 26 zemí světa, včetně České republiky. U telekomunikačních a finančních společností se 82 %, respektive 78 % respondentů průzkumu vyjádřilo, že anti-DDoS ochrana je důležitou součástí kybernetické bezpečnosti jejich infrastruktury. Podniky ve vybraných odvětvích jsou si tedy dobře vědomy, že DDoS útok může to znamenat nejen finanční ztrátu, ale také poškození firemní pověsti.



V ostatních odvětvích je podíl firem, které jsou reálně připraveny se bránit DDoS útokům podstatně nižší, i když o jejich riziku vědí. Zhruba třetina (35 %) českých společností považuje investici do zabezpečení proti DDoS útokům za důležitou. Přibližně stejné množství dotázaných firem (37 %) si myslí, že anti-DDoS ochrana je důležitou součástí kybernetické bezpečnosti jejich infrastruktury.

Přesto jsou podle průzkumu mezi českými společnostmi takové, které toto zabezpečení nepoužívají vůbec (24 %), nebo jen zčásti (47 %). Z toho vyplývá, že pouze 29 % dotázaných českých firem je plně chráněno proti rozšířeným DDoS útokům. Mezi odvětví nejčastěji napadané DDoS útoky patří např. média (36 %), zdravotnické nebo vzdělávací organizace (31 %).

„Z naší zkušenosti víme, že mnoho firem považuje DDoS útoky v porovnání s jiným malwarem za neškodné. Tento přístup může ale skončit velkou finanční ztrátou. DDoS útoky mohou být pro podnik stejně škodlivé jako jakékoli jiné hrozby, obzvlášť pokud jsou součástí většího cíleného útoku. Ochrana IT infrastruktury vyžaduje komplexní přístup. Nedílnou součástí by mělo být zajištění kontinuální dostupnosti všech důležitých online systémů nehledě na velikost podniku nebo jeho zaměření,“ řekl Petr Kuboš, Corporate Sales Manager, Kaspersky Lab.

DDoS neútočí jen na podnikové weby, v ohrožení jsou i interní systémy

Firmy by se měly mít na pozoru před DDoS útoky na interní sítě. Průzkum společností Kaspersky Lab a B2B International totiž ukázal, že touto cestou napadají kybernetičtí kriminálníci kromě zákaznických portálů a transakčních systémů i interní webové služby, operace nebo připojení.

V roce 2015 čelila podle studie každá šestá společnost na světě DDoS útokům. Ty cílily převážně na externí aktivity podniků. Necelá polovina poškozených uvedla, že byly napadeny jejich webové stránky. Z toho se ve čtvrtině případů jednalo o zákaznické portály, přihlašovací stránky nebo komunikační služby. Ve zbytku šlo o útoky na transakční systémy. Některé firmy objevily, že DDoS zaútočil na jejich interní webové služby. Ve čtvrtině případů napadl souborové servery, v 15 % případů operační systém. Dalších 15 % uvedlo, že vir ovlivnil připojení k internetu.

Zvláště náchylné k interním DDoS útokům byly podniky ve výrobní sféře. Čtvrtina z nich tvrdí, že kyberkriminálníci napadli její operační systém, a více než třetina si všimla změn na souborových serverech. Téměř každá pátá společnost zaznamenala napadení síťového připojení.

„Je důležité brát DDoS útoky vážně. Patří mezi jednoduše proveditelné kybernetické zločiny, které můžou mít dalekosáhlé následky. Každá společnost, která je online, je jejich potenciálním terčem. Nezáleží na velikosti společnosti, ani jestli má svůj web, DDoS se dokáže dostat i hluboko do interního systému. Ten je bez řádného zabezpečení stejně citlivý jako externí služby,“ dodal Petr Kuboš.


 
  

- PR -

Udržitelnost vyžaduje nový přístup k využívání energie v éře umělé inteligence

Rostoucí zájem o generativní umělou inteligenci vedl k výraznému nárůstu poptávky po výkonných výpočetních systémech. S tím ruku v ruce roste i spotřeba energie a náklady s tím spojené, a tento trend bude nadále pokračovat. Od svého vzniku se velikost modelů umělé inteligence exponenciálně zvětšuje. A větší modely znamenají výkonnější systémy, nebo delší dobu výpočtů a obojí vyžaduje více energie.

  

- PR -

Eloquens: e-mailová automatizace s podporou AI

E-mail se stal páteří firemní komunikace a očekává se, že do roku 2026 dosáhne celosvětový počet firemních uživatelů elektronické pošty 4,73 miliardy. E-mail sice umožňuje okamžitou komunikaci napříč organizacemi, ale jeho skutečné náklady jako čas, produktivita a ztracené příležitosti jsou často přehlíženy.