facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> IT Projekty - 13. 1. 2021 - Ing. Lukáš Grásgruber

Valeo testuje v Milovicích auto s řízením drive-by-wire

ValeoSpolečnost Valeo testuje na polygonu v Milovicích ve spolupráci s VŠB – Technickou univerzitou Ostrava první automobil s tzv. drive-by-wire řízením, které je výsledkem jejich společného vývoje. Jedná se o důležitý krok k plně autonomnímu řízení.



Zatímco u letadel se řízení typu fly-by-wire, tedy ovládání přes elektronický interface bez mechanické vazby, objevilo již v šedesátých letech minulého století a dnes je naprosto běžné i u dopravních letadel, u automobilů se stále lpí na mechanické vazbě mezi koly a volantem, tak i mezi brzdovým pedálem a brzdami. Nicméně s blížícím se nástupem plně autonomního řízení je jasné, že se taková vozidla neobejdou bez ovládání tzv. „po drátech“.

Valeo, coby přední výrobce senzorů pro automobilový průmysl, už nyní proto usilovně pracuje na technologii řízení drive-by-wire (DbW) určené pro autonomní vozidla. Ve spolupráci s VŠB-TUO vyvinulo vlastní systém komplexního řízení typu DbW.

Primárně však prozatím není určeno jako nová komfortní funkce, kterou by měl dostat v nejbližší době sériově vyráběný osobní automobil. Ostravská polytechnika na základě požadavků a asistence Valeo vyvinula novou hardwarově softwarovou platformu DbW, určenou pro validační testy specifických režimů autonomního řízení a také senzorů určených pro asistenční systémy současných vozidel. Plně elektronické řízení typu DbW umožňuje vysokou dynamiku řízení, a je preciznější než sebelepší „živý“ testovací řidič. Díky integraci systému se vozidlo stává plně řiditelným v podélném i příčném směru s možností nouzového brzdění a dalších specifických funkcí, vhodných pro vývojové účely.

Součástí společné realizace byla finální integrace systému, kterým je výkonný počítač s řadou komunikačních rozhraní a modulů (CAN, I/O a reléových modulů, vývojového HMI, managementu napájení, atp.), do zavazadlového prostoru testovacího vozu a propojení s elektronickými systémy auta. Valeo ho v současné době používá na svém polygonu v Milovicích pro již zmiňované testování asistenčních a autonomních systémů na bázi detekční kamery na čelním skle. Vozidla s DbW mohou být vybavena i jinými senzory Valeo, jako například radar, LiDAR Valeo SCALA nebo ultrazvukové senzory.

Interface zprostředkovává hlavní funkce nezbytné pro řízení vozidla, včetně stavové vizualizace skrze HMI, u nichž je doposud používána mechanická vazba a umožňuje jak oddělené samostatné, tak kombinované současné podélné a příčné řízení. Systém např. realizuje:

  • příčné momentové a úhlové řízení,
  • změnu požadovaného zrychlení,
  • brzdění,
  • předplnění brzdového systému, resp. nouzové brzdění,
  • současně předplnění brzdového sytému a řízení v příčném směru
  • současně příčné řízení a změnu zrychlení
  • současné příčné řízení při zrychlování z nuly do maximální rychlosti (až 200 km/h), brzdění opět do úplného zastavení a opětovný rozjezd.

Velkou předností systému DbW je snadná přenositelnost na moderní automobilové platformy používané v současnosti, tedy i platformy elektrických vozidel.


 
  

- PR -

Wittmann zálohuje a chrání svá data s Acronis Cyber Protect Cloud

Skupina WITTMANN Group se sídlem ve Vídni působí na celém světě. Prostřednictvím 10 výrobních závodů v 6 zemích a 37 poboček je zastoupena na všech důležitých světových trzích plastikářského průmyslu.

  

- PR -

5+1 možností, jak a kde automatizovat procesy pomocí ERP systému

Do úspěšných firem se ERP systémy postupně „vkrádaly“ už od 90. let 20. století. Od té doby se však výrazně posunuly, takže podnikům nabízí úplně nové možnosti.