facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 2. 9. 2021 - Ing. Lukáš Grásgruber

V prvních třech letech platnosti GDPR u nás padaly pokuty jen minimálně

Data protectionObecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) letos oslavilo třetí rok své účinnosti. Před svým zavedením vzbudilo velké obavy ve firmách, na které se vztahuje. Nařízení zakotvovalo některé nové povinnosti například v zabezpečení osobních údajů a za jejich porušení hrozilo obrovskými pokutami. Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) je ale zatím shovívavý a dosud uložil pouze 12 pokut v celkové výši okolo půl milionu korun. Během tří let platnosti GDSPR přišlo na ÚOOÚ od správců osobních údajů celkem 1 065 hlášení o závažnějším porušení zabezpečení.



GDPR firmám mimo jiné nařizuje vhodné zabezpečení osobních údajů, které spravují. Za porušení této povinnosti pak lze uložit pokutu ve výši až 10 milionů eur nebo až do 2 % ročního obratu. Jak však skrze žádost o poskytnutí informací u Úřadu pro ochranu osobních údajů zjistila společnost Safetica, uložil ÚOOÚ zatím pouze dvanáct pokut v hodnotě 515 tisíc korun.

„Pokuty za porušení zabezpečení uvedené v GDPR mnoho firem vystrašilo, protože ochrana osobních údajů a firemních údajů se obecně dlouho zanedbávala. Úřad však samozřejmě nemůže bezhlavě ukládat obří pokuty a musí se řídit nějakým principem přiměřenosti. V realitě tak nejvyšší dosud uložená pokuta dosáhla pouhých 180 tisíc korun. Pokud nepočítáme tento výjimečný případ, průměrná pokuta je sotva 30 tisíc korun,“ komentuje reálné dopady Richard Brulík, CEO společnosti Safetica.

Richard Brulík
Richard Brulík

„Skutečná hrozba pro firmy při úniku údajů není stát, nýbrž konkurence a poškozená image. Konkurence může data využít k posílení své pozice, přebírání zákazníků a podkopávání dotčené firmy. Pokud navíc hrozí reálné ohrožení práv lidí kvůli úniku dat, firma má povinnost je o tom informovat. Případný únik tak může podrývat důvěru klientů i zaměstnanců firmy, za což může firma tvrdě zaplatit,“ dodává Brulík.

Jako příklad potenciálních dopadů úniku firemních údajů uvádí americkou firmou AMCA, která byla nucena podat insolvenční návrh poté, co jí unikly osobní údaje 20 milionů lidí. „Jenom samotné vyšetřování a oznámení všem dotčeným ji stálo 4,2 milionu dolarů. To je samozřejmě extrémní příklad velké korporace. Smutnou pravdou ovšem je, že úniky dat nejvíce dopadají na malé podniky. Podle americké National Cyber Security Alliance kolem 60 procent malých podniků končí do šesti měsíců po rozsáhlém úniku dat,“ vysvětluje Brulík.

Problémy se zabezpečením osobních údajů jsou v Česku na denním pořádku. Správci osobních údajů podle GDPR musí ÚOOÚ ohlašovat každé závažnější porušení zabezpečení, které představuje pravděpodobné riziko pro práva dotčených osob. Během tří let na úřad přišlo 1 065 takových ohlášení, tedy jedno oznámení každý den.

Od začátku GDPR do konce letošního dubna navíc ÚOOÚ obdržel 338 podnětů a stížností od dotčených fyzických osob a více než 60 z nich bylo za první čtvrtletí letošního roku. Dle vyjádření ÚOOÚ většinu z těchto podnětů posoudil jako nedůvodné, protože se jednalo o „ad hoc jednání některého ze zaměstnanců správce osobních údajů“. Reálně se tak prošetřuje jen zlomek z nich.

„Drtivou většinu případů úřad považuje za neodůvodněné a pouze zlomek podnětů se reálně začne formálně řešit. Úřad jasně preferuje neformální řešení a nápravu situace,“ shrnuje přístup ÚOOÚ Brulík z brněnské společnosti Safetica.


 
  

- PR -

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.

  

- PR -

Jak zajistit vzornou docházku u zaměstnanců v terénu?

Díky digitalizované evidenci do­cház­ky, která snižuje admi­ni­stra­tiv­ní zátěž personalistů a eliminuje nepoctivé praktiky zaměstnanců, můžete ušetřit až statisíce korun ročně. Pozdní příchody, dřívější odchody, půjčování kartiček nebo čipů, falešné přesčasy nebo evidence příchodu či odchodu na nesprávném místě — to vše se negativně projeví na výši vašich mzdových nákladů.