Aktuality -> IT Projekty - 10. 6. 2025 - redakce

Umělá inteligence pomáhá i pokladním v supermarketech

Albert strojove rozpoznaniSenzory na pokladnách v prodejnách Albert pokladním nově pomáhají rozpoznávat nebalené pečivo, ovoce a zeleninu. Řetězec tak po úspěšném pilotním projektu zahájil plošné nasazení technologie využívající umělou inteligenci do všech svých obchodů. Cílem je zrychlit odbavení u pokladen, zvýšit přesnost identifikace nebalených položek a zároveň usnadnit práci obsluze.



Albert je prvním maloobchodním řetězcem na českém trhu, který ve svém provozu začal využívat technologii strojové identifikace nebalených potravin. Systém využívá miniaturní kameru zaměřenou na pokladní váhu, která pozná, jaké ovoce, zeleninu nebo pečivo zákazník kupuje – i když na nich není čárový kód. Během zlomku vteřiny rozpozná konkrétní položku nebo více podobných produktů, které nabídne pokladní, ta už jen na obrazovce potvrdí správnou volbu. Řešení nejen minimalizuje chyby při ručním zadávání, ale také zkracuje čekací dobu zákazníků u pokladen a zjednodušuje práci zaměstnanců. Aktuálně je nová technologie funkční již v pěti desítkách prodejen a do konce roku bude nasazena do všech 350 prodejen řetězce.

Umělá inteligence u nás nachází uplatnění v řadě oblastí, včetně zlepšení zákaznického servisu na pokladnách skrze automatické rozpoznávání nebalených produktů u pokladen. Tato řešení přinášejí reálný přínos jak pro naše zákazníky, tak pro naše zaměstnance,“ uvádí Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Umělá inteligence se stále více prosazuje v Albertu i v méně viditelných, ale neméně důležitých oblastech. Kromě optimalizace zásobování či zrychlení obsluhy na pokladnách pomáhá také s automatizací administrativních činností – od zpracování faktur přes agendu v oddělení lidských zdrojů až po logistické procesy.

Umělá inteligence pomáhá v Albertu také v oblasti úklidu prodejen a distribučních center, kde fungují automatické čisticí roboty.


 
  

- PR -

AI není jen chatbot: Tovek mění dokumenty na znalosti

Umělá inteligence se stala součástí každodenní reality a většina firem dnes tvrdí, že ji nějakým způsobem využívá. Často ale jde jen o chatovací asistenty postavené na velkých jazykových modelech typu ChatGPT, Gemini, Copilot či LLaMA. Ty jsou trénovány především na otevřených datech z internetu. Tovek jde jinou cestou – zaměřuje se na to, jak AI pomůže firmám a institucím vytěžit maximum z jejich vlastních interních dat.

  

- PR -

Brzda papírové evidence a excelovského plánování

V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili především na IT řešení pro výrobní podniky, které to v současné době nemají vůbec jednoduché. Průmysl byl vždy stěžejním odvětvím naší i evropské ekonomiky, ale v posledních letech čelí mnoha překážkám. Některé z nich jsou důsledkem globálních vlivů a složité geopolitické situace, ale přidávají se k nim i uměle vytvořené výzvy.