- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Technologie nám pomohou žít a pracovat v době pandemie i po ní
Uplynulé měsíce nám daly nahlédnout do budoucnosti. Navzdory určité počáteční panice pandemie nezbořila internet. Naopak. Zvýraznila jeho význam a rychlost, s jakou dokáží technologie reagovat na nenadálou situaci. Bez nadsázky lze říct, že právě technologie nám pomáhají přizpůsobit se nové realitě - žít a pracovat v době pandemie.


Uchopení „nového normálního stavu“ se pravděpodobně stane jedním z nejdiskutovanějších témat tohoto léta. Bude mít mnoho různých interpretací a dopadů na jednotlivé sektory ekonomiky, na veřejnou správu a na společnost celkově. Existují však určité společné jmenovatele. Abychom je nalezli, uvažme, jaké nové zkušenosti lze vytvořit pro zákazníky, spotřebitele a zaměstnance. Jaké nové normy se objeví a jaké budou nové priority podniků a organizací z hlediska zaměření, investic a alokace prostředků? Společnosti Cisco popsala 10 takových společných jmenovatelů:
1. Internet se stává první linií
Trend přesunu z offline do online již existoval dříve a prodej po internetu začal výrazně ukusovat z obratu kamenných prodejen. Ale epidemie COVID-19 vše urychlila. Firmy, které si chtějí zachovat konkurenceschopnost, musí najít způsob, jak obsluhovat své zákazníky po internetu, a zdokonalit své logistické a distribuční systémy. Ty, které mají promyšlené online strategie, budou hledat možnosti, jak zkušenost svých zákazníků ještě vylepšit. Jako příklad může posloužit Tesco, které během několika týdnů zaznamenalo 103% nárůst objemu online prodeje.
2. Rozhraní a interakce budou bezkontaktní
Dotykové obrazovky jako ovládací rozhraní se více rozšířily teprve v posledních zhruba deseti letech. Dnes, kdy si lidé více uvědomují „společnou hygienu“, dojde k rychlejšímu přechodu na hlasová a optická strojová rozhraní a bezkontaktní platby. Tyto nové technologie pomohou omezit fyzický kontakt mezi lidmi a předměty a mezi lidmi navzájem.
3. Rychlý rozmach péče na dálku
Péče na dálku, telemedicína a virtuální konzultace způsobí skutečnou revoluci ve zdravotnictví. Někteří poskytovatelé telemedicínských řešení uvádí 50% nárůst počtu virtuálních kontrol s využitím videa.
Ale péče na dálku zasahuje i řadu další oblastí našeho života. U kontaktních center, tedy typicky kancelářské práce, přinesl v některých případech přechod na práci z domova překvapivé výsledky. Podle jednoho bankovního manažera byl u pracovníků kontaktního centra pracujících na dálku zaznamenán 40% nárůst produktivity. Návrat na fyzické pracoviště proto nemusí být vůbec na pořadu dne.
4. Budoucnost práce je distribuovanost zaměstnanců
Firmy plánují návrat zaměstnanců na pracoviště a zkoumají, jak jim zajistit bezpečné, zdravé a produktivní prostředí. Mezi uvažované změny patří širší a jednosměrné chodby, účinnější filtrace vzduchu, bezdotykové ovládání výtahů a antimikrobiální materiály v novostavbách. Komunikace s těmi, kdo budou nadále pracovat z domova, bude probíhat zvýšenou měrou prostřednictvím videokonferencí.
5. Naučit se učit na dálku
Vzdělávání se zásadně změnilo – školy na celém světě zavřely brány a více než 1,2 miliardy dětí zůstaly doma. Výzkum ukazuje, že online výuka podporuje uchování informací a zabírá méně času. To znamená, že některé změny, které přinesla epidemie COVID-19, budou možná trvalé.
Stejným procesem změny způsobu vzdělávání projdou také zaměstnanci. Důležité bude pomoci firmám zvážit způsob práce a vzdělávání, včetně zajištění nutných školení, certifikací a obeznámení s platnými předpisy, to vše s ohledem na jejich fyzické i duševní zdraví.
6. Den, kdy se konference přesunula do virtuálního prostoru
Přínos setkávání lidí nepominul, ale mechanismus se změnil. V dohledné budoucnosti se budou namísto osobních konat takřka výlučně virtuální konference. V dlouhodobějším horizontu můžeme očekávat rozmach hybridních akcí, které se budou odehrávat částečně v reálném světě, částečně v digitálním prostoru.
7. Od experimentů ke strategickým rozhodnutím
Krátkodobá a zdánlivě dočasná opatření, která firmy musely v reakci na vypuknutí pandemie zavést rychle a bez představy o celkových nákladech, jsou nyní přehodnocována.
Manažeři musí připravit strategické plány cesty k novému normálu – a jejich klíčovou součástí bude vytvoření nových obchodních modelů zaměřených na odolnost a agilitu podniku.
8. Digitální infrastrukturu je nutné posílit
Na hodnotu, jakou jsme předpovídali za dva roky, vylétl objem síťového provozu takřka ze dne na den. To, co bylo považováno za denní špičku, se stalo běžným standardem. Poskytovatelé služeb a technologické firmy rychle posílili kapacity, aby zajistili, že sítě nápor zvládnou. Do budoucna je jedna věc jistá: nároky na konektivitu budou stoupat, stejně jako využití cloudu a řešení softwaru ve formě služby (SaaS). Umělá inteligence pomůže automatizovat provoz komplexních sítí, zvýší efektivitu a umožní zavedení agilnějších síťových architektur.
9. Kybernetická bezpečnost na prvním místě
Koronavirus sice nevedl k výraznému absolutnímu nárůstu počítačové kriminality, ale COVID-19 slouží jako téma kybernetických útoků, které zvyšuje uvěřitelnost vějiček. Firmy proto musí být ještě ostražitější a je zcela nezbytné, aby kvalitní zabezpečení bylo nedílnou součástí sítí.
10. Vyšší míra využití dat, automatizace a robotů
Roboty se nenakazí viry, alespoň ne těmi lidskými. Mohou doručovat potraviny, zajišťovat životní funkce pacientů nebo udržovat podniky v chodu. Mohou nám pomáhat v dnešní situaci a budou hrát důležitou roli i ve světě po pandemii COVID-19.
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |