Aktuality -> Komunikace a sítě - 3. 6. 2022 - Ing. Lukáš Grásgruber

Riziko útoků pomocí sociálního inženýrství přes napadené systémy třetích stran

Kybernetické útoky zneužívající metody sociálního inženýrství jsou stále sofis­ti­ko­va­něj­ší a uživatelé by měli být obezřetní i v případech, kdy jsou v kontaktu se subjektem, který je jim známý, a způsobem, který je obvyklý a důvěryhodný. I ten se totiž mohl stát cílem útoku. Dokazuje to nedávný případ zneužití populárního mailingového systému MailChimp.



Sociální inženýrství je způsob manipulace uživatelů s cílem získat od nich informace důvěrného charakteru anebo je přinutit k vykonání požadované akce. Pro tento účel se nově začaly využívat platformy pro týmovou spolupráci, systémy využívané k provozu webových stránek/e-shopů nebo systémy pro posílání e-mailových kampaní. A právě jeden z nich byl napaden.

Systém MailChimp je celosvětově velmi populárním nástrojem pro rozesílání newsletterů. Hack tohoto systému proto udělal vrásky nejednomu marketingovému manažerovi. Právě tito zaměstnanci ho totiž ve velkém měřítku využívají k rozesílání různých kampaní. Martin Lohnert„Hackerům se v MailChimpu podařilo získat přístup k více jak 100 zákaznickým účtům. Jedním z postižených e-mailových seznamů byla databáze společnosti Trezor, která vyrábí krypto-peněženky. Útočníci se následně snažili získat přihlašovací údaje ke kryptoměnovým peněženkám tím způso­bem, že jejich majitelům jménem Trezoru rozeslali informační e-mail přímo z MailChimpu,“ poodkrývá praktiku Martin Lohnert, specialista pro oblast kyber­bez­peč­nos­ti v technologické společnosti Soitron. V e-mailu klienti Trezoru obdrželi tvrzení, že jejich účty byly kompro­mi­to­vá­ny v důsledku úniku dat. E-mail obsahoval odkaz na údajnou aktua­li­zo­va­nou verzi aplikace Trezor Suite spolu s pokyny k nastavení nového přístupového PINu – přičemž se však jednalo o podvržený phishingový web určený k získání jejich přihlašovacích údajů.

Tento případ jasně ukazuje na riziko používání služeb třetích stran, ve kterých jsou uloženy informace. Přestože jde o renomované společnosti a služby, jsou mnohdy zranitelné a nelze jim bezmezně důvěřovat. „IT oddělení firmy může mít sebelepší ochranu vnitřního prostředí, ale pokud nebude řešit, jak jsou na tom jejich dodavatelé, nebo za jakých podmínek společnost využívá externí systémy, nebude jim to stačit. I jedna kompromitovaná služba či aplikace, může ohrozit celý byznys či reputaci firmy,“ upozorňuje Martin Lohnert.

Pokud se tedy firma rozhodne využít nějaké řešení třetí strany, vždy by se měla zabývat i jejím zabezpečením – na jak vysoké úrovni je, přičemž se nemůže spokojit pouze s marketingovým tvrzením, ale jít hlouběji. Zamýšlet se a připravovat se na situace, jako ta, která postihla MailChimp.


 
  

- PR -

IQHUBS: když data rozhodují o budoucnosti výroby

Moderní továrny jsou technologicky vyspělé – stroje, linky, roboti – ale když se vedení ptá: „Proč klesla produktivita?“, odpověď chybí. Reporty přicházejí pozdě, čísla se rozcházejí. Rozhodování bez spolehlivých dat pak vede k nižší efektivitě a vyšším nákladům. A právě to je paradox: technologie jsou všude, ale chytrá data chybí. Proto jsme vyvinuli systém, který tento začarovaný kruh rozbíjí. Nad výrobou leží informační mlha a tu zvedáme. 

  

- PR -

IFS Cloud a Industrial AI:

Když ERP začíná skutečně přemýšlet


Stojíte před rozhodnutím, jak posunout svůj ERP systém dál? Moderní podniky dnes řeší nejen efektivnější plánování a úspory, ale i to, jak do svých procesů začlenit umělou inteligenci bez zbytečně nákladného vývoje. Právě této otázce je věnovaný následující článek.