- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (32)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (34)
- Řízení výroby (36)
- WMS (29)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (68)
- Informační bezpečnost (49)
- IT řešení pro logistiku (45)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Průzkum ukázal velké generační rozdíly v přístupu k nakupování v e-shopech
Přístup k nakupování se napříč generacemi liší. Mladí lidé se oproti starším lépe vyznají v moderních technologiích obchodníků a častěji je také využívají. Více taktéž dají na doporučení známých a reklamu. Starší zákazníci naopak častěji porovnávají ceny a potřebují mít podrobné informace o kupovaném produktu. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro konzultační agenturu Acomware.


Mobilní aplikace e-shopu, čtečka QR kódu zboží, video prezentace produktu, hlasové vyhledávání nebo chatbot, to jsou jen některé z technologických novinek, kterými se prodejci snaží zpříjemnit a usnadnit nakupování. Průzkum agentury Ipsos pro konzultační společnost Acomware potvrdil očekávaný fakt, že technologické novinky z oblasti nakupování obecně znají především mladší nakupující ve věku 15 až 24 let. Ve využívání některých z nich ovšem nejsou pozadu ani nakupující o generaci starší. V telefonech Čechů najdeme nejčastěji mobilní aplikace prodejců.
„V telefonu mám mobilní aplikace dvou e-shopů – Mallu a Alzy. Sleduji v nich ceny a několikrát do roka přes ně i nakoupím. Naposledy jsem si přes aplikaci pořídil Bluetooth sluchátka. Dříve jsem využíval i čtečku QR kódů,“ uvádí Karel Procházka z Prahy. Mobilní aplikaci prodejce již někdy osobně využila více než třetina nejmladších nakupujících do 24 let.
Mobilní aplikace prodejců využívají i šedesátníci
Poměrně překvapivé je, že tyto aplikace nejsou cizí ani starší generaci. Alespoň jednou ji při nákupu zboží využila skoro čtvrtina Čechů ve věku 55+. „Když mi bylo dvacet, zboží se nekupovalo, ale shánělo. Živě si vzpomínám, jak se běžně stály několikahodinové fronty na nedostatkové zboží, jako byl například toaletní papír. V dnešní době internetu, mobilů, e-shopů a kurýrů je nakupování nesrovnatelně rychlejší a jednodušší. Osobně využívám pouze mobilní aplikaci jednoho e-shopu, protože nemám doma počítač a na displeji telefonu se mi nechce procházet internetové stránky prodejce,“ říká Věra Novotná z Brna.
Kromě mobilních aplikací využívají Češi při nákupu zboží také věrnostní karty z mobilních aplikací nebo skenují QR kódy produktů mobilním telefonem. Přibližně každý druhý už také vyzkoušel při nákupu v kamenné prodejně zařízení pro skenování zboží.
Senioři reklamě tolik nevěří
Průzkum rovněž ukázal, že mladí lidé chtějí znát při výběru zboží především reference a doporučení přátel. Inspirací před nákupem je pro ně také reklama a informace na webových stránkách prodejce. Naproti tomu zástupci starší generace na rady přátel ani reklamu tolik nedají, více se zajímají o informace o produktu a častěji porovnávají ceny.
„K rozhodnutí nakoupit je často přesvědčí kvalitní popisky zboží a fotografie. Potřebné informace hledají nejčastěji ve vyhledávačích. Celkem 28 procent nakupujících starších 55 let tvrdí, že byl pro ně zdrojem informací Google či Seznam a čtvrtina využila srovnávač zboží. V případě mladých lidí do 24 let využilo vyhledávač pouhých osm procent a srovnávač zboží 15 procent dotázaných,“ doplňuje k průzkumu David Vurma, CEO konzultační společnosti Acomware.
Při komunikaci dáváme přednost e-mailu a telefonu
Prodejci nesmějí ani v době moderních technologií podceňovat pro mnohé „zastaralé“ komunikační kanály. Nakupující totiž stále nejraději vyřizují například dotazy týkající se zboží, objednávky či případné reklamace e-mailem. Facebook, Instagram a další sociální sítě využívají pro komunikaci především mladí lidé (39 %). Stále žádaná je také telefonní linka, kterou využívá více než polovina nakupujících starších 55 let a poměrně překvapivě i třetina lidí do 24 let. U starší generace je rovněž velmi oblíbená výměna SMS zpráv.
Špatně řešený e-shop zákazníky rozčiluje
Při online nákupu zákazníky nejvíce rozčiluje povinná registrace v e-shopu, nedostatečné či scházející informace a fotografie produktu a zdlouhavé vyhledávání správného zboží na nepřehledných webových stránkách. Velký rozdíl mezi generacemi je patrný v rychlosti rozhodování o nákupu. „Dvě třetiny mladých nakoupí do jedné hodiny, v případě starších nakupujících se takto rychle pro nákup rozhodne pouze čtvrtina. Starší lidé jsou rozvážnější a nejčastěji nakoupí do jednoho dne,“ uvádí David Vurma.
Formulář pro přidání akce
13.8. | Webinář: Jak efektivně řídit obchodní aktivity ve firmě?... |
29.9. | The Massive IoT Conference |