- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
Tematické sekce


















Branžové sekce
![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Partneři webu
Průzkum ČBA: Klienti v zabezpečení online bankovnictví tápou



Podle aktuálního průzkumu České bankovní asociace (ČBA) mají čeští klienti z hlediska bezpečného využívání bankovních služeb zdaleka největší nedostatky v používání hesel. I přes doporučení odborníků svá hesla vůbec nemění či mění pouze výjimečně 60 % z nich. Další významné riziko představují chytré telefony. V jejich zabezpečení se neorientuje více než polovina uživatelů. Obezřetní jsou klienti naopak při otevírání příloh e-mailů od neznámých odesílatelů – podle průzkumu by je nikdy neotevřely dvě třetiny uživatelů. K obsluze internetového bankovnictví preferují Češi přístup ze svého osobního počítače před využitím cizího zařízení. Dostatečnou pozornost klienti věnují také kontrole bankovních výpisů.
Průzkum Chování českých bankovních klientů ve vztahu k bezpečnosti v online prostředí společnosti SC&C pro Českou bankovní asociaci probíhal v lednu 2014 pomocí metody CAPRI. Průzkumu se zúčastnilo 1 224 respondentů starších 18 let v rámci celé ČR.
Internetové bankovnictví využívá podle průzkumu v současnosti 84 % bankovních klientů. Přesto Čechům chybí často i základní bezpečnostní návyky. „Zabezpečení bankovních systémů odpovídá mezinárodním standardům a díky tomu jsou rizika na straně bank minimální. Rezervy jsou naopak v otázce bezpečného chování na straně klientů,“ říká Jan Matoušek, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace. „Útočníci se snaží získávat zajímavá data uživatelů – hesla, osobní informace či citlivé údaje, pro jejich následné využití při útocích na konkrétní služby včetně internetového bankovnictví. Hlavním cílem útoků jsou osobní počítače a chytré telefony uživatelů – proto je potřeba, aby péči o ně uživatelé nezanedbávali. Tento základní krok v oblasti bezpečnosti banka za uživatele nevyřeší,“ doplňuje Andrea Kropáčová, členka bezpečnostního týmu CSIRT.CZ sdružení CZ.NIC.
Zabezpečení smartphonů není radno podceňovat
Základním prostředkem zabezpečení je především gramotnost ve vztahu k vlastním technických zařízením. Třetina uživatelů ale v průzkumu České bankovní asociace přiznala, že se stále neorientuje v softwarovém zabezpečení vlastního počítače. V případě chytrých mobilních telefonů, které jsou pro mobilní bankovnictví využívány stále častěji, je situace ještě horší – jejich ochraně nerozumí více než polovina uživatelů. „Mobilní bankovnictví dnes využívá asi čtvrtina bankovních klientů. Otázka zabezpečení mobilu je zásadní také při užívání internetového bankovnictví při tzv. dvoufaktorové autentizaci, kdy klient při platbě zadává unikátní kód odeslaný na své mobilní zařízení,“ vysvětluje Jan Matoušek. Opatrní jsou klienti v přístupu do internetového bankovnictví. Přibližně 75 % respondentů využívá převážně svůj vlastní počítač – jen minimum je ochotno využít i cizí zařízení.
Neopatrnost a nezájem
Jen třetina Čechů si pravidelně mění svá hesla. Dobrou zprávou je, že začíná převažovat trend hesel složitějších – využívá je až šest z deseti uživatelů. Andrea Kropáčová z týmu CSIRT.CZ ale vidí problém i jinde: „Lidé často používají stejná hesla jak pro méně kritické služby, třeba v e-shopech, tak pro ty kritické, jako je internetové bankovnictví. Heslo je poslední prvek chránící přístup ke službě a pro útočníky jedna z nejcennějších informací. Proto je při práci s hesly třeba mít na paměti základní pravidla, chovat se zodpovědně a znát rizikové situace.“ V otázkách bezpečnosti více než kde jinde platí pravidlo, že není dobré ignorovat jakákoli upozornění a varování. „Uživatelé nevěnují dostatek pozornosti zprávám a varováním od vlastních počítačů ani na internetu, navštěvují podezřelé stránky a vypínají či ignorují ochranné mechanismy,“ říká Andrea Kropáčová. Jan Matoušek ji doplňuje: „Upozornění na webu banky čtou asi jen dvě třetiny klientů. Nezájmem ale ohrožují pouze sami sebe.“
Desatero bezpečnosti České bankovní asociace:
- Pravidelně aktualizujte ochranné mechanismy svého počítače
- Obdobně jako počítač chraňte i svůj chytrý telefon
- Programy a aplikace instalujte pouze z důvěryhodných a ověřených zdrojů
- Přihlašovací a osobní údaje zadávejte jen na ověřených serverech, v důvěryhodném prostředí a nikomu je nesdělujte
- Pečlivě si chraňte svůj PIN kód
- 6. Pravidelně si měňte svá hesla a vyhněte se užívání stejných hesel pro různé služby
- Neotvírejte e-maily a přílohy od neznámých a podezřelých odesílatelů
- Nakupujte pouze u prověřených a důvěryhodných online prodejců
- Věnujete dostatek pozornosti upozorněním vašeho počítače a na webu banky
- Pokud si nejste jistí a máte podezření, že se děje něco špatného, vždy kontaktujte banku
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
IT Systems podporuje
Formulář pro přidání akce
Další vybrané akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |