facebook
Aktuality -> Analýzy - 3. 6. 2019

Prodeje chytrých telefonů ve světě klesají, u nás zatím mírně rostou

smartphone - pokles prodejůPodle analýzy společnosti Gartner klesly celosvětové prodeje chytrých telefonů v prvním čtvrtletí o 2,7 %. Navzdory sankcím a opatřením proti Huawei, která v současné době neprodává na trhu v USA, si společnost udržela druhou pozici mezi výrobci, a navíc snížila náskok vedoucího Samsungu. Prodeje Apple pak meziročně klesly o deset milionů kusů. Výrazný růst prodejů Huawei a propad čísel Apple platil v prvním čtvrtletí i pro český trh, kde se v minulém roce na třetí pozici etablovalo Xiaomi.



Z výsledků publikovaných společností Gartner v níže uvedené studii vyplývá, že český trh meziročně rostl o necelá tři procenta (40 tisíc kusů), nedosáhl ale úrovně prodejů z prvního čtvrtletí roku 2017. Rostl jak segment základních chytrých telefonů (o 60 tisíc kusů), tak segment prémiový (o 45 tisíc kusů), nejlevnější užitkový segment naopak meziročně klesl. Mezi výrobci zaznamenal významný meziroční pokles Apple přibližně o pětinu, Samsung si svou pozici udržel s přibližně dvouprocentním nárůstem, Huawei rostlo meziročně o 40 % a v prodejích je za první čtvrtletí před Apple, Xiaomi pak v oficiálních číslech stouplo meziročně na desetinásobek ze 17 na téměř 170 tisíc kusů (v datech z prvního čtvrletí 2018 ale nejspíš nebyl zahrnut šedý dovoz, šedé distribuční kanály do jisté míry ovlivňují čísla v celé střední Evropě).

Zpomalující se tempo inovací u nejvyšších modelových řad a rostoucí ceny vedou k prodlužování životních cyklů – uživatelé své telefony vyměňují po delší době. Na dvou největších trzích, v USA a Číně, poklesly v prvním čtvrtletí roku 2019 prodeje o 15,8 % a 3,2 %. V prvním čtvrtletí letošního roku si první pozici udržel Samsung s podílem 19,2 % (viz tabulka), společnost Huawei na druhé příčce s podílem 15,7 % pak rostla meziročně nejrychleji – o 44,5 % na více než 58 milionů prodaných kusů.

„Nedostupnost aplikací a služeb Google na telefonech Huawei, v případě, že opatření skutečně vejde v platnost, zásadně naruší mezinárodní obchodní aktivity společnosti – ty v současné době představují přibližně polovinu jejího obratu v segmentu chytrých telefonů. Přinejmenším to povede k nejistotě a obavám zákazníků a omezí tak růst Huawei v nejbližších měsících,“ říká A. Gupta, senior ředitel výzkumu Gartner.

Celosvětové prodeje chytrých telefonů koncovým uživatelům 1Q19 (tisíce kusů)

Výrobce 1Q2019
Kusy
1Q2019
Tržní
podíl (%)
1Q2018
kusy
1Q2018
tržní
podíl (%)
Samsung 71 621,1 19,2 78 564,8 20,5
Huawei 58 436,2 15,7 40 426,7 10,5
Apple 44 568,6 11,9 54 058,9 14,1
OPPO 29 602,1 7,9 28 173,1 7,3
Vivo 27 368,2 7,3 23 243,2 6,1
Ostatní 141 405,2 37,9 159 037,1 41,5
Celkem 373 001,4 100,0 383 503,9 100,0

Pozn.: Součty nemusí přesně odpovídat s ohledem na zaokrouhlení, zdroj: Gartner (květen 2019)

Přestože prodeje Samsungu poklesly v prvním čtvrtletí meziročně o 8,8 %, společnost si díky velkému náskoku dokázala udržet pozici největšího globálního dodavatele. „Samsung uvedl portfolio špičkových modelů Galaxy S10, které bylo pozitivně přijato, nicméně jeho dopad na výsledky byl omezený, neboť přístroje se dostaly do prodeje až koncem prvního čtvrtletí,“ vysvětluje A. Gupta. „Samsung také posílí svou střední třídu novou řadou modelů řady A a J a také nově představenou řadou M, ty ale čelí ostré konkurenci čínských výrobců.“

Prodeje Apple iPhone v celkovém počtu 44,6 milionů kusů za první čtvrtletí představují meziroční pokles o 17,6 %. „Slevy iPhone na prakticky všech trzích sice pomohly stimulovat poptávku, ale ani to nestačilo pro obnovení růstu v první čtvrtletí,“ říká A. Gupta. „Apple čelí zejména delším životním cyklům, neboť jeho zákazníci nevidí, jaký přínos by pro ně mělo nahradit své stávající telefony.“

V prvním čtvrtletí vytlačila z páté příčky společnost Xiaomi značka Vivo, která prodala 27,4 milionů chytrých telefonů, zatímco Xiaomi skončila na 27,2 milonu.
 


 
  

- Inzerce -

Tasha pomáhá s plánováním rozvozových tras nejen firmám zasaženým pandemií koronaviru

SolvertechKaždá firma, která řeší rozvoz zboží k zákazníkům nebo na pobočky, nutně řeší základní otázky dopravy. Jak vše naplánovat, jak nejlépe vytížit auta a řidiče tak, aby náklady na dopravu byly minimální a přitom zboží bylo vždy přemístěno na dané místo včas.

  

- Inzerce -

Čas na multicloud v ČR

Platforma nové generace přináší výhody hybridních cloudových prostředí bez dětských nemocí


DellBez ohledu na to, zda multicloud vznikl zcela záměrně nebo jako důsledek živelného přechodu na cloudové technologie, postupně vykrystalizoval jako optimální model, který spojuje výhody veřejného a privátního cloudu a zároveň eliminuje jejich hlavní nedostatky.