facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 13. 9. 2024 - redakce

Pro dvě třetiny českých firem je AI součást jejich strategie

Firmy v Česku se k umělé inteligenci staví velmi pozitivně. 83 % z nich již AI využívá nebo plánuje zavést do svých procesů. Dvě třetiny českých firem ji po­va­žu­jí za součást své strategie. V nové technologii vidí přes 40 % zlepšení kvality produktů a služeb nebo zvýšení efektivity. Současně se ale také 40 % firem obává v souvislosti s využitím AI nedostatku kvalifikovaných pracovníků.To vše vyplývá z průzkumu SAP „Budoucnost českého byznysu v éře AI“, který pro softwarovou společnost provedla agentura Ipsos mezi dvěma sty vedoucími pracovníky ve firmách v České republice s více než padesáti zaměstnanci.



„Aby české firmy mohly konkurovat na mezinárodní úrovni, musí zvyšovat svoji efektivitu. I k tomu jim mohou pomoci nástroje s AI, které jsou už dnes na trhu. Stále se ale musí nejprve zaměřit na propojení dat napříč odděleními ve firmě a na to, aby je dokázali efektivně vytěžit. Na kvalitní datové základně jim pak dokáže AI přinést značnou přidanou hodnotu,“ říká Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR.

Hana Součková
Hana Součková

Výzvy spojené se zaváděním AI

Průzkum SAP odhalil i výzvy spojené s nejnovějšími technologiemi. I když devět z deseti firem tvrdí, že jim AI nástroje přináší určitou přidanou hodnotu, téměř dvě třetiny zatím neví, jak by měly hodnotit návratnost investic do AI. Když už návratnost měří, soustředí se nejčastěji na obrat, náklady nebo procesní efektivitu.

Využití AI ve firemních procesech

Značné obavy s sebou nese i adopce umělé inteligence. Podle průzkumu se 38 % vedoucích pracovníků obává zejména nedostatku odborníků na AI ve svých řadách. Třetina respondentů považuje za závažné problémy vysoké náklady spojené se zaváděním AI, nejis­to­tu ohledně její funkčnosti a otázky bezpečnosti a ochrany osob­ních údajů. Pro každou šestou firmu představuje jednu z hlavních překážek v zavedení AI potřeba dalšího vzdělávání zaměstnanců.

Jak firmy podporují inovace

Podniky v České republice se snaží své zaměstnance motivovat k inovacím především finančními odměnami, což potvrzují dvě třetiny dotázaných. Zároveň 42 % respondentů považuje za klíčovou součást své inovační kultury motivující zpětnou vazbu. Avšak pouze každý šestý zaměstnavatel klade důraz na průběžné odborné vzdělávání svých pracovníků.

Při dotazování na osvědčené postupy pro podporu inovací v rámci svých organizací si mnoho zástupců českých firem není jistých. Téměř polovina z nich nedokázala uvést žádný konkrétní příklad.

„Vytvořit firemní kulturu, kde mají zaměstnanci chuť přicházet s novými nápady, je běh na dlouhou trať. Právě proto by měly firmy investovat do dlouhodobých řešení, ne pouze krátkodobých odměn. Vzdělávání, ať už formou kurzů, firemních programů nebo setkávání se s lídry z jiných oddělení a týmů, by mělo být jedním z pilířů, na kterých by taková kultura měla stát,“ říká Ladislav Kučera, HR ředitel SAP pro Českou republiku a Slovensko.

Ladislav Kučera
Ladislav Kučera

Nejčastěji je v plánu využití AI v logistice

Nástroje s umělou inteligencí plánují podniky využívat nejvíce v oblasti logistiky, kterou zmínilo 45 % respondentů. Nejhůře z firemních oddělení dopadlo HR, které jako prioritní oblast pro využití AI označila pouze každá sedmá firma. Nízkou prioritu modernizace lidských zdrojů ve firmách potvrzují i data studie SAP z roku 2022, kde ji označilo jako nejdůležitější oblast pro budoucí digitalizaci pouze 9 % firem.

Kde plánují firmy AI nejvíce využít

Modernizace interních systémů je důležitá pro konkurenceschopnost

Letošní průzkum odhalil i trendy v modernizaci podnikových systémů. Tři čtvrtiny firem uvádí, že aktuální podnikové systémy jsou důležité pro jejich konkurenceschopnost. Do roku 2025 se je ale chystá aktualizovat pouze 60 % z nich. Firmy s částečně neaktuálními systémy přitom vykazují větší ochotu k modernizaci ve srovnání s těmi, které disponují zastaralými systémy.

Návratnost investic do AI – ukazatele ROI

Mezi hlavní důvody k aktualizaci softwarových řešení řadí firmy kromě udržení konkurenceschopnosti na trhu i snahu o inovace nebo lepší ochranu dat. Největšími bariérami jsou finanční náročnost a složité prosazování interních změn.

Aktuálnost podnikových systémů


 
  

- PR -

Digitalizace výroby je podmínkou úspěchu

IT Systems 9/2024V aktuálním vydání IT Systems jsme se zaměřili především na výrobní podniky, které v posledních letech čelí v Evropě řadě překážek. Boj o udržení konkurenceschopnosti je pro ně stále složitější. Přestože těch, kteří by průmysl nejraději úplně vymýtili a chodili po rozkvetlých loukách, je jen hrstka, podařilo se jim přesvědčit velkou část veřejnosti, že čím více nařízení budou muset firmy splňovat, tím lépe se jim bude podnikat.

  

- PR -

Tři otázky pro Ondřeje Šťáhlavského

Ondřej ŠťáhlavskýRegionálního ředitele společnosti Fortinet pro střední a východní Evropu jsme se zeptali na blížící se kyberbezpečnostní konferenci Fortinet Security Day, která se uskuteční 7. října v Praze.