facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 25. 10. 2016

Po mobilním telefonu sáhneme v průměru každých dvacet minut

využití mobiluPrůměrný Čech v produktivním věku zkontroluje svůj mobilní telefon v průměru 46krát denně, to znamená v průměru každých 21 minut z aktivní části dne, kdy nespíme. Čas, který Češi průměrně stráví u mobilních telefonů, činí 2 hodiny 53 minut denně. Chytrý mobilní telefon totiž pro většinu Čechů představuje preferované zařízení pro přístup na internet. Tyto výsledky přinesla analýza společnosti truconneXion zaměřená na využívání chytrých mobilních telefonů, v rámci níž bylo dotazováno 1850 lidí z různých firem v České republice a na Slovensku.



„Mobilní telefony už dávno neslouží jen k volání a přijímání hovorů, což byla dříve jejich primární funkce, ale pro řadu lidí představují preferované zařízení pro přístup na internet. V spektru nejčastějších činností vede využívání komunikátorů, jako jsou Skype, WhatsApp či Facebook Messanger, dále pak psaní zpráv a vyřizování e-mailové korespondence společně s kalendářem. Následuje využívání aplikací včetně sociálních sítí, tak sledování zpravodajství či multimédií, až po letmé zkontrolování času těmi, kteří využívají svůj mobil namísto hodinek,“ říká Martin Hnízdil ze společnosti truconneXion.

Využití mobilního telefonu - funkce

Využití mobilního telefonu - funkce

Jsme v ohrožení mobilní neurózou a výpadky pozornosti

„44 % Čechů dokonce spadá do kategorie „vysokofrekvenčních“ uživatelů - od rána do noci po svém smartphonu sáhnou více než padesátkrát, to znamená každých zhruba 19 minut z aktivní části dne,“ uvádí Martin Hnízdil. Konzumace mobilních technologií, zejména internetu a aplikací v takovéto intenzitě znamená významný zásah do pracovního i soukromého času každého druhého Čecha. Jak prokazují odborné psychologické analýzy, uživatelé internetu z kategorie „vysokofrekvenčních“ se vystavují riziku náhlých výpadků pozornosti a schopnosti soustředit se, což poznamenává jak jejich pracovní výkon, tak jejich vztahy.

„Chování člověka by mělo být vědomě ovlivňováno jeho prioritami a podle nich by se měl rozhodovat, čemu bude cíleně věnovat čas a pozornost. U části populace nelze vyloučit vznik jakési specifické formy závislosti na mobilním telefonu spojené s jeho nutkavým používáním, resp. už zneužíváním,“ říká psycholog Michal Walter, který se zabývá problematikou psychologie práce.

Lidem, jejichž život se doslova řídí pípnutím telefonu ohlašujícím došlé zprávy - tj. mají potřebu bezprostředně reagovat na každou z nich či co chvíli kontrolují čas a svoje účty na internetu, doporučuje psycholog přehodnotit svůj vztah k mobilnímu telefonu, případně navštívit specialistu. Michal Walter potvrzuje, že odborníci se již zabývají i extrémními případy závislosti na mobilních telefonech. Nejčastěji ovšem nadužívání mobilního telefonu bývá známkou nudy, případně omezené schopnosti vést standardní mezilidskou komunikaci. Ta je nenahraditelná tím, že zahrnuje i mimoslovní formy, jako jsou řeč těla, bezprostřední oční kontakt, vnímání vůní a další aspekty.

Podle Michala Waltera používání mobilního telefonu odvádí pozornost od jakékoliv činnosti, která vyžaduje intenzivní soustředění. „Velkým mýtem je schopnost tzv. multitaskingu, tj. provádění více činností najednou v požadované kvalitě. Lidský mozek tomu není uzpůsoben, je to výsada mimořádně nadaných a kvalitně trénovaných jedinců,“ upozorňuje psycholog Walter.


 
  

- PR -

Pět způsobů, jak AI změní náš svět k nepoznání

AI_analyzuje_data-PR.jpegUmělá inteligence (AI) a strojové učení (ML) přináší už více než 10 let podnikům i výzkumníkům stále možnosti. Ať už jde o využití prediktivní analýzy k předvídání údržby zařízení, nástroje počítačového vidění, které dávají oči robotům na automatických montážních linkách, nebo digitální dvojčata sloužící k simulaci fungování továren, měst, a dokonce i celých ekonomik, seznam aplikací poháněných AI je dlouhý a stále se prodlužuje.

  

- PR -

Transformace bankovnictví a pojišťovnictví v éře umělé inteligence

Umělá inteligence se stala hy­ba­te­lem digitální revoluce ve finančním sektoru. Přináší bezprecedentní možnosti automatizace, personalizace služeb a optimalizace rizik. Přestože potenciál AI je enormní, jen malá část bank má připravenou komplexní strategii pro její implementaci.