- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Od chaosu k efektivitě
Svět okolo nás je neuvěřitelně dynamický. Někdy za změnami stojí rozvoj v samotných informačních technologiích, jindy naopak musí technologie reagovat na okolní vývoj. Mnohé organizace se dokonce nachází ve stavu, kdy své podnikové informační architektury rozvíjí tak trochu z donucení a mají problém překonat zažitá paradigmata. Technická i procesní.
Situaci ve firemním prostředí komplikuje fakt, že nelze jen tak začít na zelené louce. Bylo by krásné staré postupy a technologie nahradit mávnutím kouzelného proutku, ale to je jen zbožné přání. Přes všechny své nevýhody – od problematického sdílení až po naprosto nedostatečné zabezpečení – jsou v řadě organizací stále ještě v provozu tradiční systémy staré i desítky let. A o zbytečné náročnosti některých procesů raději ani nemluvě. Naštěstí to ale nějak funguje… zatím.
Tradiční přístupy mají negativní vliv nejen na provoz jako takový, ale také na vývoj, testování a nasazování nových funkcionalit. I drobná změna je obvykle náročná na lidské zdroje i čas, testování bývá krkolomné a případné chyby často vrací celý proces na úplný začátek. Nelze sice paušalizovat a všechny tradiční metodiky házet do jednoho pytle, ale problémů je díky nim spíše více než méně.
A máme tu …!
Moderní doba tedy žádá moderní technologie i postupy – pravdou je, že existují a jejich obliba roste. Stále častěji se tak setkáváme s pojmy jako DevOps, průběžná (kontinuální) integrace, průběžné doručování, průběžné nasazování, přizpůsobitelná workflow apod. Dle využití umožňují efektivní rozvoj podnikové informační architektury jako celku i na úrovni konkrétních stavebních prvků, výrazně zkracují dobu zapracovávání nových funkcí a mj. eliminují i negativní dopady případných chyb. Při využívání technik průběžné integrace není neobvyklé, že jsou nové verze vydávány na denní bázi.
Vedle teoretických základů mají organizace k dispozici i moderní softwarová řešení, které jim se zaváděním nových postupů pomáhají.
Za všechny lze uvést například produkty přední softwarové značky, společnosti Atlassian. Tato firma má řadu partnerů po celém světě – jedním z nich je i česká společnost Onlio – a v jejím portfoliu nechybí nástroj pro evidenci chyb a požadavků Jira, řešení pro spolupráci Confluence, služba pro správu verzí Bitbucket (obdoba služby GitHub), nebo platforma Bamboo, která spojuje všechny oblasti průběžné integrace, doručování a nasazování včetně automatizovaného testování do jediného workflow.
Všichni. I banky.
Mezi uživatele produktů značka Atlassian patří široké spektrum firem napříč všemi vertikálami, nevyjímaje ani bankovní instituce – tedy organizace, které jsou často považovány za příliš konzervativní. A právě již řada bank prošla digitální transformací úspěšně pomocí řešení Atlassian. Výchozí stav byl přitom vždy podobný: banka využívala oddělené systémy, jednotlivé týmy spolu nespolupracovaly, komunikace probíhala tradičním způsobem (telefonické a konferenční hovory, elektronická pošta i časově náročná setkání a porady), projekty byly řízené pomocí neodpovídajících nástrojů bez možnosti podrobného sledování, vývoj nových verzí byl zdlouhavý i komplikovaný, zpracování dokumentů nebylo nijak řízené apod.
Nasazením nástrojů Atlassian (hlavně kombinace Jira a Confluence, a dále Bitbucket a Bamboo), nebo nástrojům jim podobným, došlo k přeměně podnikové informační architektury do podoby se všemi výhodami plynoucími z kontinuálního přístupu – a to včetně zajištění platformově nezávislé dostupnosti z různorodých zařízení. Vše uvedené přitom platí i pro další odvětví, bankovní sektor byl jen příkladem.

V pár odstavcích nelze popsat všechny problémy tradičního IT a jejich řešení pomocí moderních přístupů. A o to vlastně ani nejde, důležité je nějak začít. Třeba jen s málem a postupně, ale začít. Čím dříve, tím lépe – digitální transformace a upuštění od zastaralých postupů nemine žádnou organizaci, která chce ve tvrdé konkurenci přežít.
![]() |
Martin Cvrček Autor článku pracuje ve společnosti Onlio jako Atlassian konzultant převážně pro řešení postavené nad JIRA a Confluence v podnikovém prostředí. |
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |