facebook
Aktuality -> Analýzy - 7. 4. 2020 - Karel Kotoun

Lidé si rádi hrají

Budoucnost finančních služeb je spojena s gamifikací

AccentureSoučasná nabídka finančních služeb je vysoce homogenní a komoditizovaná. Výběr spořícího účtu či půjčky je jako výběr rohlíku. Liší se cenou, částečně surovinami, ale zasytí nás víceméně stejně. Ovšem noví hráči na poli finančních služeb jako je Apple, Google či Alibaba začali nabízet své produkty prostřednictvím vysoce přitažlivých aplikací. Stávající finanční instituce tak musí zaujmout nejen své současné, ale i nové klienty, kteří stále více a více vyžadují neustálé zaujmutí obsahem, personalizovanou nabídku a uživatelské rozhraní. Řešení této výzvy by mohly finanční instituce hledat ve hrách.



Jedná se o tzv. gamifikaci, neboli aplikaci herních prostředků do běžného života. Gamifikace se doposud převážně aplikovala ve vzdělávání k motivaci studentů. Ve finančních službách je gamifikace stále nevšední záležitostí. Důvodem je představa, že hry jsou jen pro děti. Tato idea je však mylná, jelikož gamifikace nemusí nutně znamenat hraní her, a také, jak dokazuje vysoká popularita komiksů, herních konzolí a e-games, lidé si rádi hrají celý život.

Ačkoliv si všichni uvědomují přidanou hodnotu finančních produktů, jejich získání může být nesmírně nudné. Vyplňování formulářů, schůzky s poradcem, telefonáty. Finanční instituce by proto měly chodit pro inspiraci na Play Station.

Základními stavebními kameny gamifikace jsou malé výzvy, nepředvídatelnost, společenský aspekt, určitý nedostatek, koncept vlastnictví, úspěchu a hlubšího významu. Prakticky se pak jedná o sbírání bodů, odměňování uživatelů za vzorné splácení, spoření, dostatek zůstatku na účtu, sběr odznaků, ocenění, nebo vytváření vlastních personalizovaných avatarů, v neposlední řadě může jít i o soutěžení s ostatními uživateli v počtu členů rodiny u stejné instituce nebo nově přivedených uživatelů. Gamifikace pak přináší kýžené obchodní výsledky, a to až o 9 % nárůst v ročních příjmech, o více než 6 % růst v průměrné výši peněžního úvěru nebo až o 3 % vyšší konverze nových uživatelů.

Obr. 1: Přínosy gamifikace ve finančních službách, zdroj: Accenture 2020
Obr. 1: Přínosy gamifikace ve finančních službách, zdroj: Accenture 2020

Příklady gamifikace ve finančních službách

Příklady použití gamifikace ve finančních službách jsou například banka ze Spojených arabských emirátů Emirate NBD, která nabízí svým uživatelům vyšší spořící sazbu, když budou denně běhat. Dalším příkladem je aplikace Nestlings, která pomáhá uživatelům spořit za pomoci avatarů. Například stvoření Shellebrate ukládá stranou pár korun na konci každého týdne a posílá uživatelům notifikaci, když nejedou metrem, ale jdou pěšky. Banka Barclays ve Spojených státech vytvořila komunitu uživatelů svých kreditních karet, kteří mezi sebou sdílejí typy na jejich optimální využívání.

Obr. 2: Aplikace Nestlings ve Velké Británii, zdroj: Nestlings
Obr. 2: Aplikace Nestlings ve Velké Británii, zdroj: Nestlings

V době vysoce komoditizovatelných finančních služeb se stejnou úrokovou mírou a stejnou kvalitou je důležité odlišit svou nabídku. Personalizace a gamifikace jsou zcela jistě jedním z řešení, které má svou hlavní výhodu v tom, že se design zaměřuje v první řadě na potřeby lidí. Proto jsou populární a mohou být velmi úspěšné.

Karel Kotoun Karel Kotoun
Autor článku je manažerem oblasti finančních služeb ve společnosti Accenture.

 
GFI
  

- Inzerce -

Service Desk jako účinný pomocník Správy základních registrů

GordicSpráva základních registrů (SZR) byla zřízena na základě zákona č. 111/2009 Sb. Vznik úřadu je datován k 1.1.2010, kdy je zahájeno budování registrů. Vlastní provoz SZR byl pak odstartován k 1. 7. 2012.

  

- Inzerce -

Zavedení digitalizace už nemusí trvat měsíce, ale dny

Konica MinoltaDigitální transformace stále představuje pro velkou část českých firem velkou výzvu. Nechtějí si nechat ujet vlak, ale obávají se časové náročnosti implementace nových systémů. Doby, kdy jste potřebovali k zavedení elektronické správy dokumentů měsíce, jsou už naštěstí pryč.