facebook
Aktuality -> Analýzy - 30. 4. 2019

IT bezpečnost mezinárodních firem stále častěji zajišťují česká centra služeb

IT SecurityBezpečnost dat a systémů není v podnicích ve stále větší míře pouze starostí samotného oddělení IT, ale stává se součástí celkového řízení rizik. Podle průzkumu Deloitte zhruba třetina firem zajišťuje bezpečnost IT vlastními silami, třetina ji outsourcuje a ostatní kombinují oba přístupy. Stále častěji pak podniky využívají i možnost přenechat starost o zabezpečení centru sdílených podnikových služeb. Česká centra služeb přitom hrají stále významnější roli.



„Finanční ředitelé firem (CFO) pokládají v současnosti kybernetickou bezpečnost za druhou největší hrozbu z hlediska podnikání jako celku. Velké firmy se obávají především toho, že bezpečnostní incident přeruší jejich provoz (68 %), 58 % pokládá za velkou hrozbu související ztrátu pověsti, 45 % zdůrazňuje riziko úniku či ztráty dat. Současně roste také riziko spojené s regulačními a dalšími požadavky, protože předpisy vyžadující ochranu citlivých dat se neustále zpřísňují,“ shrnul výsledky nedávného předmětného průzkumu společnosti Deloitte Nik Černomorský, ředitel oddělení Risk Advisory Deloitte v České republice.

Česká republika zabezpečuje svět

Tento trend potvrzuje i asociace ABSL, která v ČR sdružuje centra podnikových služeb. „Zatímco v minulosti zajišťovala centra podnikových služeb v ČR pro své mateřské subjekty především administrativní činnosti, nyní se důraz přesouvá na IT služby. Podle našeho průzkumu pracovalo v roce 2018 v outsourcingu IT již 40 % z celkového počtu 100 000 zaměstnanců tohoto oboru,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, s tím, že v rámci IT pozic hraje významnou roli i správa zabezpečení, ať už se poskytuje jako součást komplexní správy infrastruktury IT, nebo jako samostatná služba. Bezpečnosti IT se aktuálně věnuje už 25 % českých center podnikových služeb.

Řízení bezpečnosti v mateřské firmě znamená nejčastěji kontrolu síťového provozu, ochranu serverů a databází, správu firewallů a dalších ochranných zařízení na perimetru sítě, ale i vzdálenou správu koncových bodů včetně mobilních zařízení, hotspotů Wi-Fi a zařízení Internetu věcí. Součástí řízení bezpečnosti je i nasazování aktualizací a bezpečnostních oprav, prevence útoků, jejich monitoring, náprava situace a reporting o incidentu. V některých případech zajišťuje centrum podnikových služeb i ochranu přímo na úrovni citlivých dat, kdy se vzdáleně sleduje veškerá práce s těmito daty, přístup k nim, jejich případné kopírování, tisk nebo odesílání přes internet. Nedílnou součástí podnikové bezpečnosti je dnes rovněž řízení identit a přístupu, správa bezpečnostních zásad, řízení prostředí na úrovni aplikací, shromažďování protokolů a správa bezpečnostních informací a událostí (SIEM). Centralizovat činnosti spojené s bezpečností IT a zajišťovat je vzdáleně je stále jednodušší i díky migraci podnikového IT do cloudu.


 
  

- Inzerce -

Význam automatizace a digitalizace v post-pandemickém světě

IT Systems 6/2020V aktuálním vydání IT Systems se věnujeme především roli digitálních technologií v post-pandemickém světě. Zatímco se život postupně vrací do normálu, podniky se musí pustit do sanace škod a začít revitalizovat své provozy a procesy. Pandemie připravila pro mnohé firmy intenzivní zatěžkávací zkoušku. Současně ale jasně ukázala, čemu by podniky měly věnovat pozornost, aby svou provozuschopnost zabezpečily i do budoucnosti.

  

- Inzerce -

Na dokumenty se musí chytře

Po staru to jde taky, ale …


OnlioV civilizovaném světě bychom jen stěží našli organizaci, která by nepracovala s dokumenty. S interními i s nezbytnými pro komunikaci s okolím. Navíc také platí, že množství zpracovávaných dokumentů neustále roste.