- Přehledy IS
 - APS (20)
 - BPM - procesní řízení (23)
 - Cloud computing (IaaS) (10)
 - Cloud computing (SaaS) (32)
 - CRM (51)
 - DMS/ECM - správa dokumentů (20)
 - EAM (17)
 - Ekonomické systémy (68)
 - ERP (76)
 - HRM (28)
 - ITSM (6)
 - MES (32)
 - Řízení výroby (36)
 - WMS (29)
 - Dodavatelé IT služeb a řešení
 - Datová centra (25)
 - Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (38)
 - Dodavatelé CRM (38)
 - Dodavatelé DW-BI (50)
 - Dodavatelé ERP (69)
 - Informační bezpečnost (50)
 - IT řešení pro logistiku (45)
 - IT řešení pro stavebnictví (26)
 - Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
 
 ERP systémy
 CRM systémy
 Plánování a řízení výroby
 AI a Business Intelligence
 DMS/ECM - Správa dokumentů
 HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
 EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
 Účetní a ekonomické systémy
 ITSM (ITIL) - Řízení IT
 Cloud a virtualizace IT
 IT Security
 Logistika, řízení skladů, WMS
 IT právo
 GIS - geografické informační systémy
 Projektové řízení
 Trendy ICT
 E-commerce B2B/B2C
 CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk![]()  | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky  | |
 
 | ||
I přes znatelný pokrok Česko v rámci EU stále zaostává v digitalizaci
Česká republika se neustále zlepšuje v oblasti digitální ekonomiky, což dokládá i hodnocení Evropské komise, které bylo právě zveřejněno. Česko si velmi dobře vede v digitální gramotnosti – již 60 % populace má základní digitální dovednosti, což je hodnota nad evropským průměrem. Bohužel však trpí nedostatkem odborníků v oblasti ICT, což digitální rozvoj brzdí. Výsledky ukazují i na zlepšení digitalizace veřejných služeb, jimž se od dubna věnuje nově vzniklá Digitální a informační agentura (DIA).

 Evropská komise dnes zveřejnila výsledky tzv. Digitální dekády, která navazuje na každoroční hodnocení stavu digitální ekonomiky DESI index. Z výsledků vyplývá, že Česká republika věnuje významné úsilí digitalizaci veřejných služeb, což dokazuje i fakt, že předčila průměr EU v přístupu k veřejným službám online (86 % versus 74 %). Nicméně skóre v oblasti transparentnosti průběhu služeb, přizpůsobení pro mobilní zařízení a uživatelské podpory má prozatím nižší, než je průměr EU. Pozitivní je ale fakt, že v roce 2023 má již více než 60 % obyvatel České republiky alespoň jeden z prostředků pro elektronickou identifikaci ke zpřístupnění online služeb státu, což je nárůst o milion uživatelů oproti roku 2022.
„Výsledky hodnocení Digitální dekády 2030 nás mile překvapily, jelikož mnohé hodnoty ukazují na významný digitální růst Česka. Zároveň se v něm promítají problémy, se kterými se denně potýkáme. Nejzásadnější je nedostatek IT odborníků ve státní správě. Proto vnímáme jako jeden z našich hlavních úkolů přilákat tyto specialisty k nám do týmu a do jiných úřadů,“ komentuje výsledky Martin Mesršmíd, ředitel DIA.

Martin Mesršmíd
V rámci DESI hodnocení digitálních veřejných služeb si Česko nejlépe vede v online dostupnosti vybraných služeb pro občany a podnikatele a v celkovém počtu uživatelů internetu, kteří využívají služeb eGovernmentu. Naopak nejhůře je na tom Česká republika v zavedení elektronických formulářů (25. místo z 27) a v uživatelské přívětivosti, kde se umístila ze všech států Evropské unie jako poslední. To by se mělo v následujících letech postupně zlepšovat. DIA se aktivně věnuje implementaci zákona o právu na digitální služby, jehož jedním z cílů je právě veškeré formuláře elektronizovat a zjednodušovat tak služby občanům.
„Výsledky hodnocení DESI často vypadají jako strašák digitalizace, my je naopak musíme začít vnímat jako pravdivý ukazatel toho, jak si ve skutečnosti stojíme a indikátor, na co se při zlepšování služeb zaměřit. Pomáhá nám to rovněž se utvrzovat v tom, že to opravdu jde. To nás všechny musí motivovat v naší práci, a v tom posouvat se dopředu. Vedle samotného umístění je pro nás velmi důležitá i časová řada, která ukazuje, jak se zlepšujeme a jaké je tempo této změny v porovnání s ostatními. Ač to jde v některých případech pomaleji než v jiných státech EU, posun je zde vidět,“ dodává Mesršmíd.
Hodnocení se věnuje i dalším aspektům digitalizace mimo záběr DIA. V oblasti digitální infrastruktury je pokrok omezen, především v oblasti pevného připojení. V digitalizaci podniků Česká republika zaostává za cílem Digitální dekády, zejména v oblasti využívání cloudu, big data a umělé inteligence. Je zde však mnoho veřejných iniciativ podporujících české start-upy.
„Příští rok si pravděpodobně v hodnocení DESI moc nepolepšíme, sběr dat probíhá vždy za rok předchozí. V tomto roce se DIA začíná postupně věnovat všem novým úkolům a první výsledky tak budou vidět v příštím roce a do hodnocení se promítnou až v roce 2025,“ dodává Mesršmíd s tím, že v DIA vznikají týmy i pracovní skupiny, které mají mimo jiné za úkol zlepšit podporu uživatelů digitálních služeb. Nově vzniklý úřad chystá např. úpravu designu Portálu občana a spolu s ním i novou, uživatelsky přívětivou, mobilní aplikaci. Dalším chystaným projektem pro veřejnost je i mobilní aplikace eDoklady k prokazování totožnosti či Registr zastoupení, který usnadní občanům vyřizování online záležitostí, u kterých je potřeba plná moc.
Celý report Digitální dekáda je ke stažení na: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/2023-report-state-digital-decade
Foto: Úřad vlády ČR. Grafy: Evropská komise, report DESI 2023
| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne | 
| 1 | 2 | |||||
| 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 
| 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 
| 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 
| 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 
| 7.11. | CONTROLLING A BI PRAKTICKY - Webové GIST Aplikace pro... | 
| 11.11. | Umělá inteligence v IT infrastruktuře 2025 | 
Formulář pro přidání akce
| 13.11. | Update Conference Prague 2025 | 

 








