facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 18. 5. 2012

Gartner: Prodeje mobilních telefonů v 1Q 2012 klesly

Samsung sesadil po 14 letech Nokii z pozice jedničky

mobil.jpgCelosvětové prodeje mobilních telefonů v prvním kvartálu letošního roku meziročně klesly o dvě procenta. Jedná se o první kvartální pokles po třech letech. Prodeje smartphonů, které táhnou poptávku po mobilních zařízeních, naopak pokračují v raketovém růstu. V segmentu, kde vládne Samsung a Apple se jich prodalo 144 milonů, což představuje 45% nárůst oproti stejnému období minulého roku.


“Zásadní vliv na globální propad prodejů mobilních zařízení měla slabší poptávka v Asijsko – pacifickém regionu,” říká analytik Gartneru Anshul Gupta. Slabší prodeje v prvním čtvrtletí vedou analytiky k přehodnocení prognóz pro zbytek roku a opravě očekávání směrem dolů k pomalejšímu růstu trhu. A to přestože by poptávku v Číně měla stimulovat třetí generace smartphonů výrobců jako Huawei, ZTE, Lenovo, Yulong nebo TCL Communication a prodeje na vyspělých trzích budou stimulovány novými verzemi operačních systémů Android a Windows Phone. V druhé polovině roku by pak v západní Evropě a Severní Americe měl podpořit prodeje nový model iPhone.

Bez zajímavosti není, že došlo k střídání na pozici jedničky trhu. Ujal se jí Samsung, když z první pozice vytlačil Nokii, která se zde držela od roku 1998. Samsung se zároveň stal lídrem v segmentů smartphonů, kde opět převzal vedení od Applu. V prvním čtvrtletí letošního roku mělo 40 % všech prodaných smartphonů s OS Android znáčku právě jihokorejského giganta. Nikdo z konkurentů přitom v segmentu nepřesahuje desetiprocentní podíl na trhu. Společně s Applem Samsung obsluhuje téměř polovinu trhu.


Prodeje smartphonů dál rostou. Diferenciace produktu nabývá na významu

Prodeje smartphonů dál táhnou trh mobilních zařízení. V prvním kvartálu roku 2012 se jich prodalo celkem 144 milionů kusů, což činí nárůst 44,7 % oproti stejnému období minulého roku. Za pozornost stojí prodeje Applu, které ve srovnání s 1Q 2011 vzrostly o 96,2 %, a to díky úspěchu modelu iPhone 4S.

Podle analytiků Gartneru se trhu smartphonů dostal do fáze, kdy začíná být pro výrobce čím dál důležitější diferenciace produktu. Platí to především pro smartphony na platformě OS Android. „V segmentu high-end přístrojů tento trend není tak zřejmý, s diferenciaci produktů zde pomáhají aplikace a služby. U zařízení střední a nižší třídy je ovšem jediným odlišujícím prvkem cena,“ říká Gupta. Ten zároveň upozorňuje, že tato situace se bude dále prohlubovat, ziskovost bude klesat a trh se stane roztříštěnějším, a to především v důsledku vstupu nových hráčů a dominance čínských výrobců.





 
  

- PR -

Digitalizace účetních a HR procesů pro módní řetězec v 16 zemích

I maloobchod, i když je to tradiční obor, může využít moderní technologie k automatizaci a digitalizaci svých procesů. Díky tomu získá náskok před konkurencí i v oblasti zaměstnávání. Přečtěte si, jak interní procesy řeší maloobchodní řetězec PEPCO.

  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.