Aktuality -> Analýzy - 29. 6. 2023 - Ing. Lukáš Grásgruber

E-shopy v prvním pololetí pocítily, že Češi za nákupy šetří, ale ve druhém čekají růst

Aktuální průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) potvrdil změny v chování zákazníků v Česku v první polovině letošního roku. V důsledku současné ekonomické situace Češi přistupovali k nákupům zdrženlivěji a první pololetí charakterizuje větší poptávka po slevách, obezřetnost při výběru e-shopu pro nákup konkrétního zboží a všeobecná snaha ušetřit. Ve druhé polovině roku ovšem e-commerce očekává návrat k meziročnímu růstu a dalšímu zvyšování on-line prodejů.



„Na českou e-commerce dopadly obezřetnost a omezené možnosti spotřebitelů utrácet podobně jako na celý maloobchod. V nejnověj­ším průzkumu jsme se proto chtěli dozvědět, jak naše zákazníky inflace a další negativní vlivy zasáhly a jak se v současnosti rozhodují při svých nákupech. Nyní tak máme potvrzeno, že více než 70 % nakupujících na internetu se nepříznivý vývoj dotkl a donutil je upravit své chování. Dalších 15 % mělo přitom obavy, že ke změnám bude muset také přistoupit. To potvrzuje výsledky, které jsme v prvním pololetí zaznamenali v obratech českých e-shopů,“ říká výkonný ředitel asociace Jan Vetyška a dodává: „Současně vnímáme, že se situace v on-line prostředí začíná obracet zpět k lepšímu a očekáváme, že ve druhém pololetí roku 2023 nás čeká znovu růst. Řada našich členů nám navíc potvrdila dosažení velmi pozitivních výsledků již v uplynulých šesti měsících.“

Zákazníci nakupovali méně často a pozorněji se věnovali nabídkám jednotlivých e-shopů

Čeští zákazníci internetových obchodů ve snaze ušetřit využívali různých přístupů. 47 % procent on-line spotřebitelů uvedlo, že jednoduše nakupovalo méně často než v minulosti. Naopak 14,5 % respondentů výzkumů utratilo v e-shopech víc ve srovnání s předchozími roky. „První skupina nakupujících musela omezit veškeré své nákupy. Ta druhá naopak využila naplno příležitostí, které e-commerce nabízí. Těmi jsou například snadné srovnání cenových nabídek nebo všeobecně výhodnější ceny, než jaké nabízí kamenné obchody. A k tomu je třeba přidat komfort doručení zboží i celková úspora času. Nákup na internetu je jednoduše ekonomičtější,“ komentuje výsledky Jan Vetyška.

A jaký vliv měla nynější ekonomická situace na chování zákazníků přímo v on-line obchodech? Téměř 66 % nakupujících uvedlo, že se snažili nakupovat zboží především ve slevách. Výhodné nabídky byly pak důležité i při výběru konkrétního e-shopu pro nákup – 48 % spotřebitelů si vybralo obchody se zlevněným zbožím, obecně větší pozornost cenovým nabídkám v jednotlivých internetových obchodech věnovalo 45 % zákazníků.

„Šetření českých spotřebitelů zaznamenaly samozřejmě nejen e-shopy, ale celý maloobchod. V rámci výzkumu jsme například zachytili snahu o omezení výdajů na volnočasové aktivity, kterou potvrdilo téměř 44 % respondentů. Na druhou stranu je zřejmé, že česká e-commerce je silná a nabízí zákazníkům nejen výhodné nabídky, ale především špičkové služby a servis. Na trhu již nyní vnímáme pozitivní vývoj, potvrzuje se vysoká důvěra spotřebitelů v české e-shopy a můžeme tedy očekávat návrat k růstu během druhé polovinu roku 2023. Domníváme se, že Češi začnou opět naplno využívat možností, které jim naše internetové obchody nabízí,“ uzavírá Jan Vetyška.


 
  

- PR -

Od papíru k AI:

Digitální transformace certifikované výroby


Certifikovaných provozů přibývá. Především těch, které jsou auditovány na plnění některé z norem managementu kvality (QMS) nebo systémů environmentálního managementu (EMS). V zájmu udržení certifikace jsou čím dál více aplikovány systémy sběru, propojování a vyhodnocování dat ze senzorů strojů. To, co poněkud vázne, je využití výsledků vyhodnocení těchto dat při operativním řízení výroby. Zde uvedený příklad poodkrývá cestu, kterou musela ujít středně velká výrobní společnost zabývající se výrobou konstrukčních plastů.

  

- PR -

Budou váš kamerový systém řídit AI agenti?

5 trendů roku 2025 podle Milestone Systems


Patříte mezi integrátory nebo prodejce bezpečnostních řešení? Následující postřehy od technického ředitele společnosti Milestone vám v kontextu současné AI revoluce můžou přijít vhod. Milestone Systems je přední světový výrobce softwaru pro správu kamerových systémů.