facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Česko čeká další kolo leteckého snímkování

Vzniknou nové ortofotomapy západní části země

Obyvatelé regionů na západě Česka budou moci již letos na jaře spatřit nad svými domovy přelétat Cessnu 404 nebo Partenavii P68 brněnské společnosti TopGis. Specialista na letecké snímkování totiž zahájí již třetí detailní mapování republiky. Od pozdního jara do časného podzimu tak vzniknou ortofotomapy Plzeňského, Ústeckého, Libereckého a Středočeského kraje a Prahy.



Další kolo leteckého snímkování České republiky začne v květnu a podle odhadů společnosti TopGis potrvá do září. „V minulých letech – od roku 2014 a podruhé od roku 2016 – jsme realizovali již dvě kompletní snímkování České republiky. Třetí řada snímků odstartuje na západě země. Další část republiky plánujeme snímkovat v příštím roce,“ uvedla Drahomíra Zedníčková ze společnosti TopGis.

K leteckému snímkování používá TopGis vlastní techniku. Výstupem budou velmi detailní snímky s rozlišením 12,5 cm/pixel. Na fotografiích tak budou vidět i různé detaily jako nápisy v krajině, na střechách nebo vozovce.

„S ortofotomapami budou pracovat například energetické firmy, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), Státní zemědělský intervenční fond (SZIF), poskytovatelé infrastruktury, města a obce či některé univerzity. Zároveň se po zpracování objeví ve webové mapové aplikaci GisOnline.cz a také na webu ChytreMapy.cz, který kombinuje naše vlastní ortofotomapy s přímým přístupem do katastru a dalšími nástroji,“ popsala Drahomíra Zedníčková.

Letecké mapování Česka není záležitostí na pár týdnů. Podrobné plánování letů probíhá již nyní v zimě. Výsledná ortofotomapa působí spojitým dojmem, nejsou v ní mraky ani výrazné rozdíly v ročních obdobích. „Na začátku je pečlivá příprava, kdy je třeba si stanovit, v jaké výšce a jakou rychlostí letadlo poletí či jak daleko od sebe budou letové řady, a je nutné si monitorované území nalétat v konkrétních blocích a se značným překrytem,“ vysvětlila Drahomíra Zedníčková. Čekání na vhodnou dobu k samotnému snímkování může trvat i několik týdnů, protože významnou roli v tomto ohledu hraje bezoblačné počasí.

Ani výroba samotné ortofotomapy není zdaleka jednoduchá. „Musíme pracovat s množstvím parametrů, které mají vliv na kvalitu konečného díla, zejména polohovou přesnost. Máme vlastní bodové pole vlícovacích bodů v terénu, které díky aerotriangulaci zajišťují polohovou přesnost ortofotomapy. Rovněž musíme překreslovat snímky na průběžně aktualizovaný digitální model terénu. Při mozaikování snímků se zakreslují místa, kde dochází ke spojení snímků tak, aby byly jednotlivé jevy v ortofotomapě ve správné poloze a měly správnou geometrii,“ řekla Drahomíra Zedníčková.

Celý proces kompletace je velmi časově náročný. Velkou spoustu práce obnáší i úprava jednotlivých spojů snímků. V závislosti na době pořízení jednotlivých snímků je například třeba upravit barevné přechody tak, aby spolu všechny části ladily. „Nestane se tak, že na výsledné ortofotomapě bude část pole již pooraná a na druhé bude stále vidět rostoucí obilí,“ dodala Drahomíra Zedníčková.


 
  

- PR -

Pět způsobů, jak AI změní náš svět k nepoznání

AI_analyzuje_data-PR.jpegUmělá inteligence (AI) a strojové učení (ML) přináší už více než 10 let podnikům i výzkumníkům stále možnosti. Ať už jde o využití prediktivní analýzy k předvídání údržby zařízení, nástroje počítačového vidění, které dávají oči robotům na automatických montážních linkách, nebo digitální dvojčata sloužící k simulaci fungování továren, měst, a dokonce i celých ekonomik, seznam aplikací poháněných AI je dlouhý a stále se prodlužuje.

  

- PR -

Jak zajistit vzornou docházku u zaměstnanců v terénu?

Díky digitalizované evidenci do­cház­ky, která snižuje admi­ni­stra­tiv­ní zátěž personalistů a eliminuje nepoctivé praktiky zaměstnanců, můžete ušetřit až statisíce korun ročně. Pozdní příchody, dřívější odchody, půjčování kartiček nebo čipů, falešné přesčasy nebo evidence příchodu či odchodu na nesprávném místě — to vše se negativně projeví na výši vašich mzdových nákladů.