Česko čeká další kolo leteckého snímkování

Vzniknou nové ortofotomapy západní části země

Obyvatelé regionů na západě Česka budou moci již letos na jaře spatřit nad svými domovy přelétat Cessnu 404 nebo Partenavii P68 brněnské společnosti TopGis. Specialista na letecké snímkování totiž zahájí již třetí detailní mapování republiky. Od pozdního jara do časného podzimu tak vzniknou ortofotomapy Plzeňského, Ústeckého, Libereckého a Středočeského kraje a Prahy.



Další kolo leteckého snímkování České republiky začne v květnu a podle odhadů společnosti TopGis potrvá do září. „V minulých letech – od roku 2014 a podruhé od roku 2016 – jsme realizovali již dvě kompletní snímkování České republiky. Třetí řada snímků odstartuje na západě země. Další část republiky plánujeme snímkovat v příštím roce,“ uvedla Drahomíra Zedníčková ze společnosti TopGis.

K leteckému snímkování používá TopGis vlastní techniku. Výstupem budou velmi detailní snímky s rozlišením 12,5 cm/pixel. Na fotografiích tak budou vidět i různé detaily jako nápisy v krajině, na střechách nebo vozovce.

„S ortofotomapami budou pracovat například energetické firmy, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), Státní zemědělský intervenční fond (SZIF), poskytovatelé infrastruktury, města a obce či některé univerzity. Zároveň se po zpracování objeví ve webové mapové aplikaci GisOnline.cz a také na webu ChytreMapy.cz, který kombinuje naše vlastní ortofotomapy s přímým přístupem do katastru a dalšími nástroji,“ popsala Drahomíra Zedníčková.

Letecké mapování Česka není záležitostí na pár týdnů. Podrobné plánování letů probíhá již nyní v zimě. Výsledná ortofotomapa působí spojitým dojmem, nejsou v ní mraky ani výrazné rozdíly v ročních obdobích. „Na začátku je pečlivá příprava, kdy je třeba si stanovit, v jaké výšce a jakou rychlostí letadlo poletí či jak daleko od sebe budou letové řady, a je nutné si monitorované území nalétat v konkrétních blocích a se značným překrytem,“ vysvětlila Drahomíra Zedníčková. Čekání na vhodnou dobu k samotnému snímkování může trvat i několik týdnů, protože významnou roli v tomto ohledu hraje bezoblačné počasí.

Ani výroba samotné ortofotomapy není zdaleka jednoduchá. „Musíme pracovat s množstvím parametrů, které mají vliv na kvalitu konečného díla, zejména polohovou přesnost. Máme vlastní bodové pole vlícovacích bodů v terénu, které díky aerotriangulaci zajišťují polohovou přesnost ortofotomapy. Rovněž musíme překreslovat snímky na průběžně aktualizovaný digitální model terénu. Při mozaikování snímků se zakreslují místa, kde dochází ke spojení snímků tak, aby byly jednotlivé jevy v ortofotomapě ve správné poloze a měly správnou geometrii,“ řekla Drahomíra Zedníčková.

Celý proces kompletace je velmi časově náročný. Velkou spoustu práce obnáší i úprava jednotlivých spojů snímků. V závislosti na době pořízení jednotlivých snímků je například třeba upravit barevné přechody tak, aby spolu všechny části ladily. „Nestane se tak, že na výsledné ortofotomapě bude část pole již pooraná a na druhé bude stále vidět rostoucí obilí,“ dodala Drahomíra Zedníčková.


 
  

- PR -

IQHUBS: když data rozhodují o budoucnosti výroby

Moderní továrny jsou technologicky vyspělé – stroje, linky, roboti – ale když se vedení ptá: „Proč klesla produktivita?“, odpověď chybí. Reporty přicházejí pozdě, čísla se rozcházejí. Rozhodování bez spolehlivých dat pak vede k nižší efektivitě a vyšším nákladům. A právě to je paradox: technologie jsou všude, ale chytrá data chybí. Proto jsme vyvinuli systém, který tento začarovaný kruh rozbíjí. Nad výrobou leží informační mlha a tu zvedáme. 

  

- PR -

IFS Cloud a Industrial AI:

Když ERP začíná skutečně přemýšlet


Stojíte před rozhodnutím, jak posunout svůj ERP systém dál? Moderní podniky dnes řeší nejen efektivnější plánování a úspory, ale i to, jak do svých procesů začlenit umělou inteligenci bez zbytečně nákladného vývoje. Právě této otázce je věnovaný následující článek.