Aktuality -> Analýzy - 25. 7. 2024 - -gartner-

Budoucnost B2B je digitální a orientace na data je klíčem k úspěchu

Společnost Gartner očekává, že do roku 2025 bude 80 % prodejních interakcí mezi dodavateli a kupujícími v oblasti B2B probíhat v digitálních kanálech. B2B transakce přejdou od prodeje probíhajícího na bázi zkušeností a intuice k prodeji založenému čistě na datech. Firmy tak budou muset investovat do technologií, které umožní sběr a analýzu dat o zákaznících a jejich nákupním chování. Stále větší roli budou hrát samoobslužné prodejní kanály.



Společnost Gartner identifikovala několik klíčových trendů, které budou formovat budoucnost B2B prodejů. Tyto trendy zahrnují zvýšenou digitalizaci nákupních cest, růst počtu digitálních interakcí mezi kupujícími a dodavateli a přechod na data-driven prodejní strategie.
Jedním z hlavních trendů je, že se B2B zákazníci stále více obrací na digitální a samoobslužné kanály pro interakci s dodavateli. Gartner proto předpovídá, že do roku 2025 bude 80 % prodejních interakcí mezi dodavateli a kupujícími probíhat v digitálních kanálech. Tento posun je způsoben rostoucími preferencemi zákazníků k používání digitální komunikace a transakcí bez přímého kontaktu s prodejcem.

„73 % mileniálů na pracovním trhu se nyní podílí na ovlivňování nebo na samotném rozhodování o nákupních rozhodnutích ve firmách. Společnosti by tak měly zpozornět – tato vlna mileniálů na pracovním trhu má mnohem větší požadavky na digitální prostředí než předchozí generace. A co je nejdůležitější, mají velmi vysoká očekávání, pokud jde o interakci s online značkami," upřesňuje Tomáš Kocifaj, CEO společnosti Brilo.
„Ještě před pár lety řada firem, které se domnívaly, že mají unikátní produkt nebo službu, tvrdila, že se digitalizaci věnovat nemusí. Teď už jim dochází, že bez přítomnosti v digitálním prostoru si jejich zákazníci mohou najít snadno a rychle náhradu,“ říká Jiří Holoubek, člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR a dodává: „Firmy ještě plně nedoceňují přínosy digitální transformace v dodavatelských řetězcích. Její význam se projeví právě v období krize, jakou je například ta ukrajinská. Digitalizací společnosti získávají to nejdůležitější – flexibilitu.“

Již dnes tak můžeme i B2B sektoru sledovat rostoucí trend hyperautomatizace – implementace doplňkových sad nástrojů, které automatizují a rozšiřují obchodní procesy. B2B prodejní organizace přechází z prodejních procesů založených na zkušenostech a intuici na prodej řízený daty, přičemž budou sloučeny jejich prodejní procesy, aplikace, data a analýzy do jednoho operačního celku. Gartner očekává, že do roku 2025 bude takto fungovat 60 % B2B společností.
„To znamená, že organizace budou muset investovat do technologií, které umožní sběr a analýzu dat o zákaznících a jejich nákupním chování, a implementovat AI řešení, která dokáží predikovat obchodní výsledky a detekovat nákupní signály,“ doplňuje Tomáš Kocifaj.

Zvýšený počet digitálních nákupů znamená více dat a podrobnějších údajů o chování zákazníků. Jen málo prodejních organizací však zatím dokáže tato data systematicky zachycovat, organizovat, čistit a dotazovat se na ně – nebo je využívat k nasazení, byť jen základního strojového učení či umělé inteligence (AI).
„AI nabízí širokou škálu nástrojů díky nim dokáží firmy digitalizovat procesy na míru. Na trhu je již dnes mnoho příležitostí, jak tyto pomocníky využít ke zvýšení efektivity práce a automatizaci rutinních úkonů. Dnes umělou inteligenci v ČR podle průzkumu společnosti Deloitte využívá 42 procent společností, což je méně ve srovnání s některými jinými zeměmi,“ doplňuje Jaromír Hanzal z Asociace pro aplikovaný výzkum v IT – AAVIT.

Klíčové je, aby firmy dokázaly efektivně využívat data ke zlepšení zákaznické zkušenosti. „Digitalizace nákupní cesty není jen o zavedení nových technologií, ale o transformaci celého prodejního procesu tak, aby byl co nejvíce přizpůsoben potřebám moderního zákazníka," říká Tomáš Kocifaj z Brilo. A dodává: „Úspěšné firmy jsou ty, které dokáží rychle reagovat na měnící se preference a chování zákazníků a implementovat inovativní řešení, která zvyšují jejich spokojenost a loajalitu."

Firmy, které se rychle přizpůsobí těmto trendům a investují do digitalizace a automatizace, budou mít konkurenční výhodu na trhu. Budoucnost prodeje je digitální a organizace musí být připraveny tuto změnu nejen akceptovat, ale také aktivně podporovat a implementovat.
 


 
  

- PR -

DORA a NIS2: Digitální odolnost dodavatelského řetězce

Současná společnost je bezprecedentně závislá na digitálních technologiích. Tato závislost, a s ní spojená systémová propojenost mezi subjekty v kritických sektorech, tvoří nové zranitelné místo celého evropského digitálního ekosystému. Evropská unie na tuto výzvu reaguje sérií opatření, z nichž nejdůležitější jsou nařízení DORA  a směrnice NIS2. Tyto regulace nepředstavují pouhé kosmetické úpravy pravidel, ale zavádí povinnost digitální odolnosti a posouvají kybernetickou bezpečnost z IT oddělení na úroveň strategického řízení.

  

- PR -

Lék na konkurenceschopnost při prodeji na internetu

Výběr a nákup zboží na internetu je dnes zcela běžnou záležitostí. V Evropě touto cestou nakupuje většina zákazníků, a proto se obchodníci snaží, aby bylo vše jednodušší, přehlednější a pokud možno na míru každému zákazníkovi. Nabízení zboží statickým obrázkem s krátkým popisem už nestačí – lidé chtějí vidět výrobky co nejrealističtěji, otáčet je, zkoušet barvy, případně umisťovat vybraný artikl do prostoru a mít z nákupu dobrý pocit.