facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Blíží se platnost další evropské směrnice, která cílí na IT firmy

Digitální produkty by měl mít možnost využívat každý uživatel, bez ohledu na omezení – to je cílem nové směrnice European Accessibility Act, která vejde v platnost v červnu příštího roku. Softwarové firmy přiměje k tomu, aby své technologie funkčně zpřístupnily i pro zákazníky s fyzickými hendikepy či jiným tělesným omezením.



Nová směrnice, podle které se budou muset vývojáři držet Pokynů pro přístupnost webového obsahu (WCAG), hodlá zpřístupnit digitální produkty všem, kteří trpí nějakou formou tělesného nebo kognitivního omezení. Nezohledňuje však pouze trvalé hendikepy, ale i dočasná omezení, jako zranění a jiné situace, ve kterých je obtížné technologie pohodlně používat.

Nastupující směrnice European Accessibility Act se blíží a my si můžeme být jisti, že významně ovlivní vývoj digitálních produktů. Firmy budou od června příštího roku povinny vyvíjet software tak, aby jej mohl využívat skutečně každý, bez ohledu na svůj fyzický stav. Softwarové společnosti by proto neměly s přípravou na tyto legislativní změny otálet a začít plánovat kroky už nyní,“ říká Vratislav Kalenda, spoluzakladatel a CEO české vývojářské společnosti Applifting, která už nyní klade velký důraz na dostupnost svých produktů pro uživatele s nějakým omezením.

Podle společnosti Applifting by přístupný produkt měl být postaven na třech základních pilířích – přístupném kódu, designu a obsahu. Kód by měl být sémantický, logicky strukturovaný a upravený pro asistenční technologie. Důležitou roli při tom hrají HTML značky a atributy ARIA, které pomáhají čtečkám obrazovky správně zobrazit obsah pro uživatele se zrakovým postižením.

Pokud chce firma vyvinout produkt, který mohou bez problémů využívat lidé se zdravotním omezením, musí na tyto náležitosti myslet už ve fázi prvotních návrhů. Dvě třetiny problémů v přístupnosti vznikají právě ve fázi návrhu produktu. Nikdy se například nesmí stát, že by barva prvku v aplikaci byla nosičem informace. Tím by z používání diskvalifikovala osoby se zrakovým postižením,“ doplňuje Jan Černý, head of Business & Delivery společnosti Applifting.
 


 
  

- PR -

Umělá inteligence už není pro české firmy tabu

IT Systems 5/2025V aktuálním vydání IT Systems je opět hlavním tématem umělá inteligence, která v českých firmách stále více nachází uplatnění. Potvrzují to i závěry reportu Digitalizace podniků, který vydala společnost Asseco Solutions. Jiří Hub, CEO Asseco Solutions, jej shrnul slovy, že české podniky se opřely do digitalizace a umělá inteligence už pro ně není tabu. Stále ovšem mají co objevovat, protože ze studie společnosti McKinsey vyplývá, že potenciál AI zatím využívá jen zlomek firem a její implementaci v Česku táhnou především sektory bankovnictví, pojišťovnictví a e-commerce.

  

- PR -

Digitalizace účetních a HR procesů pro módní řetězec v 16 zemích

I maloobchod, i když je to tradiční obor, může využít moderní technologie k automatizaci a digitalizaci svých procesů. Díky tomu získá náskok před konkurencí i v oblasti zaměstnávání. Přečtěte si, jak interní procesy řeší maloobchodní řetězec PEPCO.