Aktuality -> Analýzy - 17. 2. 2023 - -zas-

Automatizace, umělá inteligence a udržitelnost budou formovat logistiku v roce 2023

Turbulentní doba a rychlý vývoj moderních technologií vedou k nutnosti neustálé modernizace a implementace nových nástrojů ve všech oblastech průmyslu a obcho­du, včetně logistiky. Zásadní tlak pro transformaci logistiky vytvořila covidová pandemie, která dopravce otestovala v jejich efektivitě. Přinesla ale také potřebný impulz a příležitosti pro modernizaci, která následně firmám pomohla čelit výzvám, které přinesl rok 2022 v podobě válečného konfliktu na Ukrajině, rostoucí inflace a energetické krize. V uplynulých letech tak dochází v oblasti logistiky k neuvěřitelně rychlému vývoji, který se nezastaví ani v letošním roce. Jaké trendy budou formovat logistiku v roce 2023?



Požadavky na rychlost rostou, ale cena zůstává na prvním místě

Miroslav Michalko, ředitel logistické společnosti Zaslat.cz, předpoví­dá, že mezi hlavní trendy v roce 2023 budou patřit zvýšení automa­ti­za­ce, tlak na úspory a zefektivnění dodávek. Ze zákaznických průzkumů Zaslat.cz vyplývá, že požadavky na rychlost dodávání jsou čím dál tím vyšší. Z průzkumů ale současně vyplývá, že jako nejsilnější faktor stále vnímají zákazníci zejména cenu dopravy. Ve srovnání s předchozími lety pak výrazně roste význam kvality služeb a jejich transparentnost. Konkrétně přesnost doručení, poskytnutý servis a rychlost objednávkového procesu. Zatímco před pěti lety tento faktor vnímala jako jeden z top pěti důležitých necelá pětina zákazníků, nyní je to více než 60 % dotázaných. Důležitost ekologie v očích zákazníků dokonce vzrostla několikanásobně – zatímco před pěti lety se dostala do top pěti hodnot pouze u 5 % dotázaných, nyní obsadila celkově čtvrtou pozici. Proměny v uživatelských hodnotách vytváří další tlak na dopravce, kteří se musí novým požadavkům rychle přizpůsobovat. Z průzkumu totiž vyplývá, že zákazníci nejsou natolik loajální jednomu dopravci, jako tomu bylo dříve, ale hledají přepravce, kteří uspokojí většinu jejich potřeb.

Automatizace sníží provozní náklady a zvýší výkonnost

Pandemie koronaviru značně urychlila digitalizaci a automatizaci ve všech oblastech logistiky. Předchozí roky tak byly především o zkvalitňování skladových procesů. Odborníci se shodují, že v roce 2023 tomu nebude jinak. „Rozhodně se vyplatí investovat do softwarového vybavení, které nejen umožní výrazně zefektivnit provoz, ale zároveň snížit jeho náklady, což je při současné situaci klíčové. Jedině tak jsou udržitelné současné ceny přepravy,“ popisuje Michalko a dodává: „Mnoho samoučících systémů navíc dokáže převzít řadu úkolů v logistice. Například plánování nejlepších tras, což z dlouhodobého hlediska přinese snížení nákladů, zrychlení dopravy i snížení uhlíkové stopy.“

Na popularitě nabývá také robotizace. „Firmy začínají spatřovat v implementaci robotů svou budoucnost. Ti dokážou vyřešit problém s nedostatkem lidských zdrojů, navíc pracují rychleji a nepřetržitě. I přesto ale nástup dronů a robotických skladníků namísto lidské pracovní síly v nejbližších letech neočekáváme. V čem se v logistice jeví jako možné jejich využití, je obstarání takzvané první a poslední míle. Tedy vyzvednutí a doručení zásilek v rámci prvních a posledních kilometrů a odlehčení kurýrům zejména v hektickém období roku, jako je třeba předvánoční období,“ říká Michalko.

Využití umělé inteligence je také jedním z nástrojů, jak pomoci zákazníkovi personalizovat jeho nákupní zážitek. „S nástupem nových jazykových modelů nejsme daleko od doby, kdy budou zákazníci preferovat raději konverzaci s umělou inteligencí, protože bude rychlejší a kompetentnější. A to nejenom u jednoduchých dotazů na cenu a parametry dopravy, ale i u složitých témat, jako je celní řízení do konkrétní země,“ komentuje využití umělé inteligence v logistice Michalko.

Požadavky na zákaznický servis rostou

Kvalita zákaznického servisu je velmi klíčová a zákazníci si zvykají na stále vyšší standard, ať už jde o rychlost dodání zásilky, mož­nost jejího sledování i výběr výdejního místa. Z toho důvodu poros­te tlak na dopravce i e-shopy, aby pomocí digitalizace poskytovali zákazníkům ten nejlepší servis. „Nestačí zákazníkovi poslat pouze pár e-mailů o stavu jeho zásilky. Zákazníci chtějí přesně vědět, co se s jejich zásilkou děje, kde se nachází a kdy ji mohou očekávat. Nejlépe i s přesností na hodinu. Důležitý pro ně je i široký výběr výdejních míst,“ říká Michalko. Právě tato přidaná hodnota podle Michalka v nadcházejícím roce ovlivní hlavně B2B segment logistiky.

Důležitost ekologie vzrostla v očích zákazníků několikanásobně

Snaha firem přizpůsobit logistiku čím dál striktnějším nárokům na udržitelný provoz je v posledních letech velmi rezonujícím trendem. Mnoho přepravních společností rozšířilo své vozové parky o ekologicky šetrné vozy a doručují svým zákazníkům pomocí elektromobilů či elektrokol. Ke snížení ekologických dopadů logistiky napomáhá i zmíněná optimalizace doručovacích tras. „Udržitelnost začíná být čím dál důležitější také pro zákazníky, což si většina logistických firem uvědomuje. Řada společností tak zavádí speciální obalové materiály, které jsou šetrnější k životnímu prostředí, i možnost ekologičtější přepravy,“ dodává Michalko.


 
  

- PR -

IFS Cloud a Industrial AI:

Když ERP začíná skutečně přemýšlet


Stojíte před rozhodnutím, jak posunout svůj ERP systém dál? Moderní podniky dnes řeší nejen efektivnější plánování a úspory, ale i to, jak do svých procesů začlenit umělou inteligenci bez zbytečně nákladného vývoje. Právě této otázce je věnovaný následující článek.

  

- PR -

Řešení dopravy v IS KARAT

Od verze 24 je v informačním systému KARAT k dispozici nové řešení pro řízení a plánování dopravy. Toto řešení vzniklo na základě požadavků zákazníků pro sofistikovanější přístup k plánování a řízení dopravy v IS KARAT bez zbytečných investic a propojení na systémy třetích stran.