facebook LinkedIN LinkedIN - follow
Aktuality -> Analýzy - 17. 2. 2023 - -zas-

Automatizace, umělá inteligence a udržitelnost budou formovat logistiku v roce 2023

Turbulentní doba a rychlý vývoj moderních technologií vedou k nutnosti neustálé modernizace a implementace nových nástrojů ve všech oblastech průmyslu a obcho­du, včetně logistiky. Zásadní tlak pro transformaci logistiky vytvořila covidová pandemie, která dopravce otestovala v jejich efektivitě. Přinesla ale také potřebný impulz a příležitosti pro modernizaci, která následně firmám pomohla čelit výzvám, které přinesl rok 2022 v podobě válečného konfliktu na Ukrajině, rostoucí inflace a energetické krize. V uplynulých letech tak dochází v oblasti logistiky k neuvěřitelně rychlému vývoji, který se nezastaví ani v letošním roce. Jaké trendy budou formovat logistiku v roce 2023?



Požadavky na rychlost rostou, ale cena zůstává na prvním místě

Miroslav Michalko, ředitel logistické společnosti Zaslat.cz, předpoví­dá, že mezi hlavní trendy v roce 2023 budou patřit zvýšení automa­ti­za­ce, tlak na úspory a zefektivnění dodávek. Ze zákaznických průzkumů Zaslat.cz vyplývá, že požadavky na rychlost dodávání jsou čím dál tím vyšší. Z průzkumů ale současně vyplývá, že jako nejsilnější faktor stále vnímají zákazníci zejména cenu dopravy. Ve srovnání s předchozími lety pak výrazně roste význam kvality služeb a jejich transparentnost. Konkrétně přesnost doručení, poskytnutý servis a rychlost objednávkového procesu. Zatímco před pěti lety tento faktor vnímala jako jeden z top pěti důležitých necelá pětina zákazníků, nyní je to více než 60 % dotázaných. Důležitost ekologie v očích zákazníků dokonce vzrostla několikanásobně – zatímco před pěti lety se dostala do top pěti hodnot pouze u 5 % dotázaných, nyní obsadila celkově čtvrtou pozici. Proměny v uživatelských hodnotách vytváří další tlak na dopravce, kteří se musí novým požadavkům rychle přizpůsobovat. Z průzkumu totiž vyplývá, že zákazníci nejsou natolik loajální jednomu dopravci, jako tomu bylo dříve, ale hledají přepravce, kteří uspokojí většinu jejich potřeb.

Automatizace sníží provozní náklady a zvýší výkonnost

Pandemie koronaviru značně urychlila digitalizaci a automatizaci ve všech oblastech logistiky. Předchozí roky tak byly především o zkvalitňování skladových procesů. Odborníci se shodují, že v roce 2023 tomu nebude jinak. „Rozhodně se vyplatí investovat do softwarového vybavení, které nejen umožní výrazně zefektivnit provoz, ale zároveň snížit jeho náklady, což je při současné situaci klíčové. Jedině tak jsou udržitelné současné ceny přepravy,“ popisuje Michalko a dodává: „Mnoho samoučících systémů navíc dokáže převzít řadu úkolů v logistice. Například plánování nejlepších tras, což z dlouhodobého hlediska přinese snížení nákladů, zrychlení dopravy i snížení uhlíkové stopy.“

Na popularitě nabývá také robotizace. „Firmy začínají spatřovat v implementaci robotů svou budoucnost. Ti dokážou vyřešit problém s nedostatkem lidských zdrojů, navíc pracují rychleji a nepřetržitě. I přesto ale nástup dronů a robotických skladníků namísto lidské pracovní síly v nejbližších letech neočekáváme. V čem se v logistice jeví jako možné jejich využití, je obstarání takzvané první a poslední míle. Tedy vyzvednutí a doručení zásilek v rámci prvních a posledních kilometrů a odlehčení kurýrům zejména v hektickém období roku, jako je třeba předvánoční období,“ říká Michalko.

Využití umělé inteligence je také jedním z nástrojů, jak pomoci zákazníkovi personalizovat jeho nákupní zážitek. „S nástupem nových jazykových modelů nejsme daleko od doby, kdy budou zákazníci preferovat raději konverzaci s umělou inteligencí, protože bude rychlejší a kompetentnější. A to nejenom u jednoduchých dotazů na cenu a parametry dopravy, ale i u složitých témat, jako je celní řízení do konkrétní země,“ komentuje využití umělé inteligence v logistice Michalko.

Požadavky na zákaznický servis rostou

Kvalita zákaznického servisu je velmi klíčová a zákazníci si zvykají na stále vyšší standard, ať už jde o rychlost dodání zásilky, mož­nost jejího sledování i výběr výdejního místa. Z toho důvodu poros­te tlak na dopravce i e-shopy, aby pomocí digitalizace poskytovali zákazníkům ten nejlepší servis. „Nestačí zákazníkovi poslat pouze pár e-mailů o stavu jeho zásilky. Zákazníci chtějí přesně vědět, co se s jejich zásilkou děje, kde se nachází a kdy ji mohou očekávat. Nejlépe i s přesností na hodinu. Důležitý pro ně je i široký výběr výdejních míst,“ říká Michalko. Právě tato přidaná hodnota podle Michalka v nadcházejícím roce ovlivní hlavně B2B segment logistiky.

Důležitost ekologie vzrostla v očích zákazníků několikanásobně

Snaha firem přizpůsobit logistiku čím dál striktnějším nárokům na udržitelný provoz je v posledních letech velmi rezonujícím trendem. Mnoho přepravních společností rozšířilo své vozové parky o ekologicky šetrné vozy a doručují svým zákazníkům pomocí elektromobilů či elektrokol. Ke snížení ekologických dopadů logistiky napomáhá i zmíněná optimalizace doručovacích tras. „Udržitelnost začíná být čím dál důležitější také pro zákazníky, což si většina logistických firem uvědomuje. Řada společností tak zavádí speciální obalové materiály, které jsou šetrnější k životnímu prostředí, i možnost ekologičtější přepravy,“ dodává Michalko.


 
  

- PR -

Jak zajistit vzornou docházku u zaměstnanců v terénu?

Díky digitalizované evidenci do­cház­ky, která snižuje admi­ni­stra­tiv­ní zátěž personalistů a eliminuje nepoctivé praktiky zaměstnanců, můžete ušetřit až statisíce korun ročně. Pozdní příchody, dřívější odchody, půjčování kartiček nebo čipů, falešné přesčasy nebo evidence příchodu či odchodu na nesprávném místě — to vše se negativně projeví na výši vašich mzdových nákladů.

  

- PR -

Modernizace IS je příležitost přehodnotit způsob práce

IT Systems 4/2025V aktuálním vydání IT Systems bych chtěl upozornit především na přílohu věnovanou kybernetické bezpečnosti. Jde o problematiku, které se věnujeme prakticky v každém vydání. Neustále se totiž vyvíjí a rozšiřuje. Tematická příloha Cyber Security je příležitostí podívat se podrobněji, jakým kybernetickým hrozbám dnes musíme čelit a jak se před nimi můžeme chránit. Kromě kybernetické bezpečnosti jsme se zaměřili také na digitalizaci průmyslu.