- Přehledy IS
- APS (21)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (9)
- Cloud computing (SaaS) (29)
- CRM (49)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (16)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (27)
- ITSM (6)
- MES (32)
- Řízení výroby (47)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (40)
- Dodavatelé CRM (36)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (80)
- Informační bezpečnost (42)
- IT řešení pro logistiku (46)
- IT řešení pro stavebnictví (25)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (26)
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk
Assessment
aneb Jak vymést pavučiny z IT infrastruktury?
Assessment je soubor procedur, které mají za cíl prozkoumat a analyzovat oblast zájmu z různých úhlů pohledu. Přesně vydefinované kroky umožňují identifikaci kritických míst a zjistit rizika, která souvisí s aktuálním stavem konkrétní oblasti. Tedy například u IT infrastruktury jde o zjištění připojených zařízení, získání informací o jejich stavu a o etapě životního cyklu, ve které se zařízení nachází, o servisním zajištění, o vytížení apod. Assessment je vhodný zejména u středně velkých a velkých společností, kde přestává fungovat přirozený přehled nad IT infrastrukturou.
Samozřejmě, audit se dá chápat široce a někdy také značně negativně. Nicméně právě audit je nejpřesnější vyjádření toho, co ve vztahu k informačním technologiím znamená termín assessment bez ohledu na to, zda je předmětem hodnocení informační architektura, posouzení životnosti používaných technologií nebo třeba stav bezpečnosti.
Obecným problémem podnikové informační architektury je využití většího počtu dodavatelů a značek. Stejně tak je problematický vliv lidského faktoru, který může vědomě i nevědomě vést k různorodým incidentům a selháním kritických prvků. Obě tyto skupiny problémů pomáhá assessment podchytit a v rámci vyhodnocení nabídnout adekvátní řešení zjištěných problémů. Mimo jiné může například odhalit zařízení, která již nejsou používaná nebo zařízení bez potřebného servisního krytí.
Základem assessmentu je sběr dat, a to v potřebném rozsahu podle účelu auditu. Podmínkou úspěšnosti sběru informací je přístup k dané oblasti, typicky do komunikační a informační infrastruktury. Bez tohoto přístupu nelze zajistit komplexnost sběru požadovaných informací a tedy ani správnost závěrů a doporučení. Míru podrobnosti zjišťovaných informací určují auditoři podle konkrétního cíle assessmentu a přání zákazníka. Pro sběr dat jsou obvykle využívány automatizované prostředky v podobě specializovaného programového vybavení a protokolů.
Po získání dat nastává fáze analýzy, která v sobě zahrnuje i potřebnou validaci získaných dat. Největší přínos, který v této fázi firma získává ze spolupráce s externím realizátorem auditu, je využití jeho zkušeností při přípravě závěrů assessmentu. Výstupy tedy nejsou pouhou strojovou interpretací získaných dat, ale mají komplexní informační rozměr a nabízí ucelený pohled na danou oblast. Jinými slovy, odborníci by měli převést získaná data do čitelné podoby a upozorňují na to, co a proč je špatně. Assessment je pak opravdu ideálním prostředkem pro posouzení dané oblasti nezávislým subjektem.
A když assessmenty neděláte…
Co se ale stane, pokud assessment nepodstoupíte? Hlavní nevýhodou je, že nezískáte obecný pohled na zdraví a kvalitu používaných zařízení. A ani nebudete mít k dispozici informace potřebné pro dlouhodobé plánování a případné incidenty mohou vést až ke kritickým komplikacím. Příčinou zranitelnosti přitom mohou být okolnosti, kterým šlo předejít.
Josef Šimral
duben - 2024 | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Formulář pro přidání akce