Aktuality -> Podnikové aplikace a služby - 6. 6. 2023 - Daniel Jay Lett

Aplikace Zelená karta klade důraz na jednoduchost a uživatelskou přívětivost

Díky aplikaci Zelená karta mají řidiči přístup ke všem dokumen­tům k autu na jednom místě – od dálniční znám­ky přes zelenou kartu až po hava­rij­ní pojištění. K tomu aplikace nabízí množství dalších užiteč­ných funkcí, například hlídání platnosti STK nebo sdílení zelené karty na dálku. Za šest měsíců už získala přes 50 tisíc uživatelů a po necelých čtyřech měsících čítá více než 10 tisíc registrací. Přitom krátce po svém spuštění neměla ani backend. Za jejím úspěchem stojí důraz na jednoduchost a uživatelskou přívětivost.



Papírová zelená karta, kterou mají řidiči v České republice povinnost každý rok vyměnit za novou, nikdy nebyla zrovna praktická. A tak když Ministerstvo financí schválilo v roce 2021 možnost předkládat při silniční kontrole potvrzení o povinném ručení na obrazovce mobilu, řadě řidičů se ulevilo. Absence dokladu totiž může případné zapomnětlivce stát až 3 000 Kč.

Možnost prokázat se digitálně však nabízela daleko větší potenciál. A tak se na nás nedlouho poté obrátil Jiří Lahoda, který působí ve společnosti Renomia/PFP na pozici chief transformation officer, s nápadem uložit zelenou kartu do mobilní aplikace. Mít doklad v aplikaci je totiž daleko přehlednější než při každé kontrole dohle­dá­vat fotografii dokumentu v galerii fotek nebo cloudovém úložišti.

Součástí navrhovaného řešení však byla řada pokročilých funkcio­na­lit. Například propojení aplikace s databází společnosti Cebia, která se zabývá ověřováním skutečné historie vozidel, nebo tvorba placeného dashboardu s aktualizovanými informacemi o vozidle. Rovnou se počítalo s registracemi a s tím, že za služby budou řidiči platit – ať už formou předplatného, nebo jednorázové platby.

Při vývoji aplikace Zelená karta jsme se zaměřili na uživatele, až pak na backend. Výsledkem je vysoká konverze řidičů

User experience na prvním místě

V elevupu se nám však koncept registrací a placení zdál problematický. Ze zkušenosti víme, že kdyby si noví uživatelé takovou aplikaci stáhli, spustili a hned by na ně vyskočila žádost o sdílení polohy, možnost zasílat upozornění a nadto ještě nutnost registrace, neměla by velký úspěch. Právě taková oponentura vůči zadání je za mě jedna ze základních a současně zásadních věcí vývoje. Zkrátka neudělat jen to, co klient chce, ale místo dodavatele mu být plnohodnotným partnerem a na rovinu mu říct, pokud něco nedává smysl. Nakonec, cílem má být úspěšná aplikace, která se mu zaplatí, vydělá na svůj další vývoj a ideálně zafinancuje i další projekt v budoucnu.

Jak tedy uživatelům zajistit co nejpřímočařejší, avšak přínosné používání aplikace, tak aby jejich počet rychle rostl a retence neklesala? Navrhli jsme variantu, která umožní nahrát zelenou kartu do mobilu s pomocí technologie OCR (optické rozpoznávání znaků). Ta s pomocí skeneru umí přečíst výstupy ze všech druhů tiskáren a převést je do digitální podoby. Aplikace v první fázi prostřednictvím notifikací řidiče upozorňovala na to, aby si zelenou kartu uložil, na dobu její expirace a na nutnost vyměnit letní a zimní pneumatiky.

To vše, aniž jsme k tomu potřebovali backend. Ten totiž není pokaždé nutný, alespoň ne ze začátku. Stačilo jednoduše uložit digitální dokumenty přímo do zařízení a cloudovou databázi řešit až časem. Při vývoji se snažíme vždy první iteraci vydat co nejdříve i v základní verzi a tu následně rozvíjet. To je lepší hned z několika důvodů. Za prvé rychlejší uvedení na trh představuje výhodu oproti konkurenci, která si dává na čas s vymazlením nejrůznějších funkcí. „Pouhých“ pár týdnů navíc přitom může znamenat náskok v řádu tisíců uživatelů. A taky nám umožní získat více zpětné vazby i nápadů, které můžeme ihned aplikovat. Díky tomuto přístupu jsme proto nemuseli od uživatelů sbírat žádná data a ti mohli začít aplikaci používat hned po otevření bez jakýchkoli překážek.

Jednoduchost je klíčová

Ihned po spuštění se nám potvrdilo, že tento přístup měl smysl. Díky námi vytvořenému jednoduchému one-pageru na www.zelenakarta.cz a lehké PPC kampani pod taktovkou Renomie/PFP začala aplikace ihned nabírat uživatele a společně s nimi i pozitivní zpětnou vazbu. V této fázi si ji mohlo stáhnout přibližně 35 tisíc uživatelů.

Mezitím jsme v elevupu pracovali na dalších aktualizacích, které uživatelům umožnily lépe pracovat s vozidly a přidávat do aplikace další dokumenty, jako je platnost dálniční známky nebo upozornění na expiraci technické kontroly s možností najít nejbližší stanici technické kontroly (STK). Největším zlomem pak byl okamžik, kdy jsme se rozhodli zpětně dopsat mobilní aplikaci backend a přidat do ní registraci.

I v tuto chvíli jsme však na klienta apelovali, že přímé zpoplatnění aplikace jen proto, že ji používá řada lidí, by pro spoustu uživatelů mohla být zásadní překážka. První směr společných workshopů s klientem se ubíral v duchu návrhů na doplňkové funkce, které by Zelenou kartu udělaly víc retenční. Z hlediska UX se ale jevilo jako lepší řešení udržet aplikaci jednoduchou a vyvarovat se penalizace uživatelů, kteří se registrovat nechtějí. A tak jsme místo povinné registrace dali tuto možnost jako dobrovolnou přes SSO od Googlu, Facebooku a Sign in with Apple s výhodou automatické zálohy dat do cloudu, a tím vytvořili prostor pro upsell možnosti registrace. Aplikace tak mohla dál organicky růst, a zároveň nikoho neomezovala.

Zelená novým příležitostem

Když jsme v listopadu 2022 spouštěli verzi s registracemi, měla Zelená karta už 40 tisíc uživatelů. A jen za první týden se bez jediné zmínky o aktualizaci registrovalo přibližně 1 500 uživatelů. Dnes, o necelé čtyři měsíce později, je v aplikaci registrovaných přes 10 tisíc uživatelů a 50 tisíc řidičů ji má staženou v mobilu s tím, že si zelenou kartu do mobilu uložilo 80 % z nich.

S retencí a celkovým navýšením zelených karet budeme bojovat notifikačním centrem, kdy vytváříme specifické možnosti, abychom zacílili uživatele podle jejich chování v aplikaci a v čase. Společnost Renomia/PFP si tak může sama nastavit, naplánovat a definovat cílovou skupinu a podle toho snáz oslovit uživatele. Zároveň v aplikaci bude nově viditelné místo, kde se notifikace budou schraňovat, a registrovaný uživatel tak o svoje upozornění či informace nepřijde.

Daniel Jay Lett Daniel Jay Lett
Autor článku je CEO společnosti elevup.

 
  

- PR -

Získejte konkurenční výhodu s WMS

Rychlost, přesnost, spolehlivost. To jsou proměnné, které chtě nechtě ovlivní reputaci každého dodavatele v očích zákazníka. Nároky na dodavatele se stále stupňují, stejně jako roste tlak na minimalizaci nákladů pro dosažení co nejvyšší marže. Můžete být v dodávkách nejrychlejší na trhu. Pokud však nedodáte přesně to, co máte, plusové body vám to nepřinese. Když se naopak budete soustředit jen na přesnost, nemusíte být dostatečně rychlí. Ať tak či onak, vaše pozice spolehlivého dodavatele tím může být oslabena. Jak si udržet dobré jméno a zároveň držet náklady na logistiku na uzdě? Jděte na to systémově a optimalizujte skladové hospodářství pomocí WMS.

  

- PR -

APN Promise: partnerství pro skutečný růst

Image___2025_07_23T144538.475.jpgUž více než 30 let pomáháme firmám naplno využívat technologie pro jejich efektivní růst. Z malé společnosti v Polsku jsme se vypracovali na mezinárodního hráče, který podporuje rozvoj podniků na mnoha trzích. Naším cílem je dodávat moderní řešení a budovat dlouhodobé vztahy, které přinášejí výsledky.