facebook LinkedIN LinkedIN - follow

AW Caesar 8 Nástroj k řízení ITSM

-PR-

AW Caesar 8Program AW Caesar od firmy Free RW-Soft je účinným nástrojem k řízení ITSM (IT Servis Managementu). Jeho nasazením dochází k optimalizaci a snížení nákladů IT. AW Caesar také zvyšuje bezpečnost a poskytuje dostatek informací k operativnímu řízení IT.


Program AW Caesar v jeho aktuální verzi 8 je atestován na usnesení vlády 624/2001. Program AW Caesar používají firmy a organizace všech velikostí od 35 do 33 000 počítačů. V tomto článku bych vám chtěl stručně představit jeho základní vlastnosti a funkce.

Sběr dat

Naplnění evidenční databáze zajišťují scannery HW a SW, které nejsou instalovány v rámci počítačové sítě na počítači. Scanner se časově spouští na lokálním počítači při startu PC, při přihlášení uživatele, nebo je časově spuštěn systémem. Jako jeden z mála scannerů umí nacházet instalační sady a přejmenované soubory. Není nutno zakládat scannovací účet a nastavovat přístupová práva, vše probíhá pod právy uživatele. Scannování nezatěžuje počítačovou síť – jedná se jen o jednorázové kopírování souboru do síťového úložiště. Počítače nepřipojené do sítě mají nainstalován scanner již na lokálním disku a data se přenášejí FTP přenosem nebo kopírováním při připojení PC k firemní síti. Sběr dat je spolehlivý a málo pracný.

Analýza SW

Data ze síťového úložiště se automaticky samostatným procesem analyzují v SW Analyzéru a s údaji o HW se pak automaticky přihrávají do evidenční databáze. V současné době databáze SW vzorů obsahuje přes 1 500 000 souborů s jednoznačnou identitou (HASH) a analýza SW a SW balíků je velmi přesná. Analýza identifikuje i instalační sady, cracky, keygenerátory, přejmenované programy a může kontrolovat i obsahy archivů. Týdenní automatická aktualizace SW vzorů probíhá přes webové rozhraní.

Evidenční databáze

Je postavena v databázovém prostředí FireBird v. 2.5 (jehož užívání je bezplatné). Tato databáze umí využít víceprocesorové servery a je připravena pro současnou práci více uživatelů. Skutečně operativní přístup k datům je zajištěn prostřednictvím webového prohlížeče. Je tak možno odkudkoliv vykonávat dle přidělených práv a rolí jakoukoliv práci s daty. Tedy od aktualizace HW až po licencování SW. Pro provoz evidenční části je potřeba Windows Server s podporou IIS. Instalaci a nastavení prostředí zajišťuje výrobce SW vzdáleným přístupem. Program AW Caesar 8 je proto vhodný pro jakoukoliv velikost firmy.

Evidence licencí

Je součástí evidenční části a licencování zahrnuje všechny typy a způsoby licencování (včetně virtuální PC, virtuální licence, časové licencování v cloudu, licence na zařízení atd.). Každý uživatel selektivně přistupuje ke svým datům, dle přidělených práv a rolí. Hlavním přínosem je automatické přelicencování SW při změně SW na PC, a to dle nastavených licenčních pravidel dané licence. Je tak možno zalicencovat i licence typu Enterprise. Tento systém podstatně snižuje pracnost evidence licencí a umožňuje udržet aktuálnost dat. Závěrečným výsledkem je pak předávací protokol SW pro uživatele, kde je jednoznačně uvedeno, jaký SW organizace svému zaměstnanci garantuje k jeho práci.

Uživatelské prostředí

Hlavním přínosem je operativní dostupnost dat přes webový prohlížeč. S daty lze efektivně a jednoduše pracovat pomocí speciálních pohledů na data. Pak lze zaslat e-mailem pouze odkaz na zobrazení. Navíc tento odkaz je neustále aktuální. Vedení tak může sledovat, jak se situace vyvíjí.

Nastavení práv a rolí uživatelů

Program řeší práva uživatelů, definice jejich rolí, a to od práva zobrazení, aktualizace, tisku až po export dat. Základní nastavení a údržba práv, filtrů, rolí, konfigurací a pohledů je snadné nastavit pomocí přednastavených vzorů, které lze modifikovat. Je tak možno přednastavit „manažerské“ multipohledy na data. Systém umožňuje současně otevřít více pohledů na data v záložkách prohlížeče a tím zjednodušit porovnávání dat. Přihlašování osob je z hlediska bezpečnosti logováno, je zajištěna jednoznačná identifikace osoby provádějící změny. Existuje zastupitelnost osob a nastavení jejich práv.

Signalizace událostí (alertů)

Lze nastavit sledování událostí a při změně položek je možno provést signalizaci (alert události) upozorněním v evidenci nebo zasláním e-mailu. Vše je uživatelsky nastavitelné. V evidenci je pak možný přímý proklik na detaily události.

Vstupy a výstupy dat

Systém umožňuje export/import dat. Export dat lze omezit právy, filtry, výběry a pohledy. Tiskový systém zajišťuje potřebné výstupy tisku do PDF, html, Wordu, Excelu. Tisky je možno uložit a kdykoliv později znovu vytisknout.

AW Caesar 8 si můžete vyzkoušet na webu: http://www.awcaesar.cz/ukazkova-verze
Ing. Rudolf Weissbrod
Autor článku je ředitelem společnosti Free RW-Soft, v. o. s.