- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (87)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (37)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (63)
- Informační bezpečnost (43)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
AW Caesar 8 Nástroj k řízení ITSM
Program AW Caesar od firmy Free RW-Soft je účinným nástrojem k řízení ITSM (IT Servis Managementu). Jeho nasazením dochází k optimalizaci a snížení nákladů IT. AW Caesar také zvyšuje bezpečnost a poskytuje dostatek informací k operativnímu řízení IT.
Program AW Caesar v jeho aktuální verzi 8 je atestován na usnesení vlády 624/2001. Program AW Caesar používají firmy a organizace všech velikostí od 35 do 33 000 počítačů. V tomto článku bych vám chtěl stručně představit jeho základní vlastnosti a funkce.
Sběr dat
Naplnění evidenční databáze zajišťují scannery HW a SW, které nejsou instalovány v rámci počítačové sítě na počítači. Scanner se časově spouští na lokálním počítači při startu PC, při přihlášení uživatele, nebo je časově spuštěn systémem. Jako jeden z mála scannerů umí nacházet instalační sady a přejmenované soubory. Není nutno zakládat scannovací účet a nastavovat přístupová práva, vše probíhá pod právy uživatele. Scannování nezatěžuje počítačovou síť – jedná se jen o jednorázové kopírování souboru do síťového úložiště. Počítače nepřipojené do sítě mají nainstalován scanner již na lokálním disku a data se přenášejí FTP přenosem nebo kopírováním při připojení PC k firemní síti. Sběr dat je spolehlivý a málo pracný.
Analýza SW
Data ze síťového úložiště se automaticky samostatným procesem analyzují v SW Analyzéru a s údaji o HW se pak automaticky přihrávají do evidenční databáze. V současné době databáze SW vzorů obsahuje přes 1 500 000 souborů s jednoznačnou identitou (HASH) a analýza SW a SW balíků je velmi přesná. Analýza identifikuje i instalační sady, cracky, keygenerátory, přejmenované programy a může kontrolovat i obsahy archivů. Týdenní automatická aktualizace SW vzorů probíhá přes webové rozhraní.
Evidenční databáze
Je postavena v databázovém prostředí FireBird v. 2.5 (jehož užívání je bezplatné). Tato databáze umí využít víceprocesorové servery a je připravena pro současnou práci více uživatelů. Skutečně operativní přístup k datům je zajištěn prostřednictvím webového prohlížeče. Je tak možno odkudkoliv vykonávat dle přidělených práv a rolí jakoukoliv práci s daty. Tedy od aktualizace HW až po licencování SW. Pro provoz evidenční části je potřeba Windows Server s podporou IIS. Instalaci a nastavení prostředí zajišťuje výrobce SW vzdáleným přístupem. Program AW Caesar 8 je proto vhodný pro jakoukoliv velikost firmy.
Evidence licencí
Je součástí evidenční části a licencování zahrnuje všechny typy a způsoby licencování (včetně virtuální PC, virtuální licence, časové licencování v cloudu, licence na zařízení atd.). Každý uživatel selektivně přistupuje ke svým datům, dle přidělených práv a rolí. Hlavním přínosem je automatické přelicencování SW při změně SW na PC, a to dle nastavených licenčních pravidel dané licence. Je tak možno zalicencovat i licence typu Enterprise. Tento systém podstatně snižuje pracnost evidence licencí a umožňuje udržet aktuálnost dat. Závěrečným výsledkem je pak předávací protokol SW pro uživatele, kde je jednoznačně uvedeno, jaký SW organizace svému zaměstnanci garantuje k jeho práci.
Uživatelské prostředí
Hlavním přínosem je operativní dostupnost dat přes webový prohlížeč. S daty lze efektivně a jednoduše pracovat pomocí speciálních pohledů na data. Pak lze zaslat e-mailem pouze odkaz na zobrazení. Navíc tento odkaz je neustále aktuální. Vedení tak může sledovat, jak se situace vyvíjí.
Nastavení práv a rolí uživatelů
Program řeší práva uživatelů, definice jejich rolí, a to od práva zobrazení, aktualizace, tisku až po export dat. Základní nastavení a údržba práv, filtrů, rolí, konfigurací a pohledů je snadné nastavit pomocí přednastavených vzorů, které lze modifikovat. Je tak možno přednastavit „manažerské“ multipohledy na data. Systém umožňuje současně otevřít více pohledů na data v záložkách prohlížeče a tím zjednodušit porovnávání dat. Přihlašování osob je z hlediska bezpečnosti logováno, je zajištěna jednoznačná identifikace osoby provádějící změny. Existuje zastupitelnost osob a nastavení jejich práv.
Signalizace událostí (alertů)
Lze nastavit sledování událostí a při změně položek je možno provést signalizaci (alert události) upozorněním v evidenci nebo zasláním e-mailu. Vše je uživatelsky nastavitelné. V evidenci je pak možný přímý proklik na detaily události.
Vstupy a výstupy dat
Systém umožňuje export/import dat. Export dat lze omezit právy, filtry, výběry a pohledy. Tiskový systém zajišťuje potřebné výstupy tisku do PDF, html, Wordu, Excelu. Tisky je možno uložit a kdykoliv později znovu vytisknout.
Autor článku je ředitelem společnosti Free RW-Soft, v. o. s.
Formulář pro přidání akce
13.2. | Webinář: Objevte Odoo: Nejmodernější cloudový systém... |
19.2. | Jak na vytěžování dat a zpracování došlých dokladů |
20.2. | Co jsou to ty DMSka |
10.4. | Konference ALVAO Inspiration Day 2025 |