- Přehledy IS
- APS (20)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (32)
- CRM (51)
- DMS/ECM - správa dokumentů (20)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (77)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (32)
- Řízení výroby (36)
- WMS (29)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (38)
- Dodavatelé CRM (33)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (70)
- Informační bezpečnost (50)
- IT řešení pro logistiku (45)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)
ERP systémy
CRM systémy
Plánování a řízení výroby
AI a Business Intelligence
DMS/ECM - Správa dokumentů
HRM/HCM - Řízení lidských zdrojů
EAM/CMMS - Správa majetku a údržby
Účetní a ekonomické systémy
ITSM (ITIL) - Řízení IT
Cloud a virtualizace IT
IT Security
Logistika, řízení skladů, WMS
IT právo
GIS - geografické informační systémy
Projektové řízení
Trendy ICT
E-commerce B2B/B2C
CAD/CAM/CAE/PLM/3D tisk![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
| ||
ERP QAD a APS Opcenter jsou silná dvojka ve strojírenské firmě FERMAT
Společnost FERMAT je profesionálním výrobcem horizontálních vyvrtávaček v České republice. FERMAT používal plánování v režimu
zakázkového plánování a MRP v ERP systému QAD. Potřeboval však
znát přesné termíny jednotlivých pracovních příkazů a nákupních
požadavků a zavést detailní rozvrhování výroby do omezených kapacit strojů, případně pracovišť.
Bylo proto nutné rozšířit funkčnost ERP a flexibilně pracovat s rozvrhováním výroby tak, aby byl FERMAT schopen dodržet termíny zakázek a efektivně využít kapacitu výrobních zdrojů.
FERMAT chtěl zefektivnit proces plánování
a rozvrhování výroby. Konkrétně zvýšit termínovou kázeň v interních dodávkách, ale
i v dodávkách finálních zakázek. Dále plánoval
zavést automatickou aktualizaci front práce
na jednotlivých pracovištích; jednoduchou dohledatelnost problémových dílů a jejich jasnou
identifikaci k pracovním příkazům / nákupním
objednávkám. Chybělo také identifikování hlavních úzkých míst ve výrobě v předstihu a možnost reagování včas na problémy. V neposlední
řadě chtěli ve FERMATu optimalizovat skladové zásoby, aby zvýšili produkci strojů ideálně
s minimálním nárůstem nákladů v horizontu
1–2 let.
Cílem projektu kromě uvedených úzkých míst bylo identifikovat s přesností na kalendářní týdny kapacitní problémy – chybějící materiál s předstihem a možnost dohledat problémy online v ERP systému.
Pro rozšíření spolupráce s Minervou, která nabídla řešení APS Opcenter Scheduling jako nadstavbu nad ERP QAD, se FERMAT rozhodl na základě dlouholeté spolupráce. „Věděli jsme, že je spolehnutí na zkušený implementační tým, kterým Minerva disponuje, a měli jsme jistotu, že nevzniknou komplikace. Uvítali jsme, že jsme si řešení APS Opcenter Scheduling mohli vyzkoušet přímo s našimi daty v testovacím provozu. Ověřili jsme si tak, že nám APS dává očekávané výstupy a výsledný výpočet odpovídal našim představám,“ okomentoval výběr dodavatele a řešení Martin Podlipný z oddělení Controllingu ve FERMATu a pokračoval: „Minerva se zavázala, že plán bude počítán napříč celou skupinou. Máme pět samostatných subjektů, které v ERP QAD mají 5 samostatných domén. Výhodou pro nás bylo, že jsme zavedení APS řešení mohli zahrnout do jednoho projektu s upgradem ERP QAD.“

Implementace APS trvala celkem šest měsíců, první výstupy měl FERMAT k dispozici po dvou měsících. Plánovací proces ve FERMATu po implementaci vypadá následovně: po podpisu prodejní zakázky nebo rozhodnutí o zaplánování zakázky do předvýroby hlavní plánovač zadefinuje zakázku do ERP QAD s termínem dle potřeby prodejního oddělení. Po definování kusovníků a pracovních postupů pro dotyčnou zakázku hlavní plánovač zaplánuje zakázkovým plánováním do ERP. V noci proběhne v QAD výpočet MRP a poté nastává synchronizace s APS, kde se uskuteční kapacitní výpočet celého krátkodobého plánu. Po výpočtu je aktuální plán zaslán zpět do QAD a na základě plánu jsou přetermínovány pracovní příkazy a nákupní požadavky. Všechna data jsou doplněna o prioritu a vazbu na prodejní zakázky.
Jednou týdně probíhá i střednědobý plán, kde je krátkodobý plán doplněn o plán zakázek na nejbližších 6–12 měsíců. Již krátce po používání APS pociťujeme, že se nám snižuje zpoždění dodávek dílů, které dodávají naše obrobny. Určitě se snížila i pracnost při dohledávání problémových dílů a na problémy přicházíme několik týdnů předem, než to bylo v minulosti,“ vyjmenovává Podlipný.
Zavedením APS Opcenter Scheduling získal FERMAT podporu plánování a řízení výroby a hmotných toků v celé skupině; sledování stavu zakázek, plnění termínů nakupovaných a vyráběných součástí finálů pro konkrétní zakázky napříč ve všech výrobních provozech ve skupině; možnost pružněji reagovat na změny (vnitřní i vnější), přehled o využití kapacit, jejich předpokládaném využití v krátkém (3–6–9 měsíců), ale i dlouhodobém horizontu (12–24 měsíců); přehled o zásobách a nedokončené výrobě, možnost sledování změn a dopady do výrobního plánu.

„APS Opcenter Scheduling splnilo naše očekávání. Osobně oceňuji integraci plánu s naším ERP QAD a možnost ovlivňování algoritmu plánu. Ostatní řešení tuto univerzálnost úplně neměla. Jsme velmi spokojeni s dodavatelem, Minervou, a to zejména díky zkušenostem, kterými disponují konzultanti navrhující možná řešení nastavení plánu, a flexibilnosti a rychlosti podpory při řešení problémů,“ shrnuje zkušenosti z projektu Podlipný a dodává: „Spojení funkčností ERP QAD s Opcenter Scheduling je ideální.“
| Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
| 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
| 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
| 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
| 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 |
| 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce









