facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Klíčové pilíře efektivní APM

-PR-

V případě IT infrastruktury mají koncoví uživatelé tendenci sou­stře­dit se na to, co vidí před sebou – důležité je pouze to, jak aplikace a software fungují. Uživatelé jsou stále více netolerantní ke zhorše­né­mu fungování aplikací. Podle výzkumu společnosti Cisco App­Dynamics 60 % zákazníků v případě problémů s výkonem obviňuje aplikaci nebo konkrétní firmu.


Je proto nezbytné, aby firmy upřednostňovaly výkon a celkovou uživatelskou zkušenost nade vše ostatní.

Aplikace však nepůsobí izolovaně. O výkonu aplikací pro koncové uživatele do značné míry rozhoduje celkový výkon sítě. I když aplikace běží jak na interních serverech, tak v cloudu, výkon sítě určuje výkon aplikace. Od toho se odvíjí i uživatelská zkušenost (UX) a zkušenost uživatelů s aplikacemi (AX).

Je třeba porozumět tomu, jak svižně aplikace fungují, jaká jsou jejich slabá místa a jak je možné je zmírnit. Aby aplikace poskytova­ly optimální uživatelský zážitek, lze zajistit zavedením monitorování výkonu aplikací (APM) jako základní součásti správy sítě.

Proč je APM důležitý

Každá aplikace, ať už se jedná o retailovou aplikaci nebo cloudovou aplikaci, by měla fungovat na špičkové úrovni a přinášet uživatelům kvalitní zážitek. Technické týmy potřebují vědět, jak svižně jejich aplikace běží, aby mohly rychle identifikovat a řešit problémy s pomalým výkonem. Je důležité vědět, zda jsou klienti a potenciální zákazníci s rychlostí a výkonem aplikace spokojeni. A stejně důležité je rozlišovat mezi zpožděním sítě a aplikace, aby se předešlo nekonečným diskusím a ukazování prstem. V případě jakýchkoli problémů musí IT oddělení znát jejich příčinu, aby je mohlo vyřešit.

APM hraje klíčovou roli nejen při zajišťování kvalitních služeb pro koncové uživatele, ale také zajišťuje dodržování podmínek dohod o úrovni poskytovaných služeb (SLA). Z pohledu sítě může APM odhalit, jak dlouho uživatel čekal na odpověď na požadavek, a měřit dobu odezvy aplikace i databází a sítě. Řešení může obecně monitorovat všechny moderní aplikace HTTP a HTTPS a také transakce mezi aplikací a souvisejícími databázovými servery.

Jak může efektivní APM prospět uživatelské zkušenosti

Řešení APM pracují na aplikační vrstvě a provádějí nezbytné výpočty pro zajištění požadované rychlosti a dostupnosti. Detegují provoz aplikace, poté provádějí sestavení spojení pomocí protokolu TCP, analyzují aplikační vrstvu a měří odezvu a další metriky.

Důležité je, že APM měří dobu přenosu požadavku od uživatele k aplikaci. Má schopnost sledovat přesné zpoždění aplikace a dobu odezvy z aplikačního serveru na požadavek. Podrobnosti o případných zpožděních aplikací si IT oddělení může snadno prohlédnout v konzoli APM.

Zajištění optimálního provozu aplikace závisí výhradně na sledování výkonu aplikace a porovnání jejího výkonu s vytyčenými cíli. Tyto relevantní údaje lze pro síťové aplikace uvádět v různých grafech a přehledech, včetně počtu transakcí, doby odezvy serveru, doby síťového přenosu a počtu současně připojených uživatelů.

Jestliže dojde k chybové události v aplikaci, řešení APM umožní IT týmům získat podrobnosti o chybě – jako je kód chyby, její časový průběh, identifikace uživatele a další informace o transakci. IT oddělení pak může řešit problémy s danou transakcí a získat přístup k tak podrobným informacím, jako jsou detaily dotazu včetně parametrů. Poté lze problém vyřešit a obnovit výkon aplikace.

Klíčové pilíře pro zavedení osvědčených způsobů APM

Řízení výkonu aplikací není řešení typu plug & play, ale pro efektivní implementaci vyžaduje několik nezbytných opatření. Mezi klíčové pilíře pro zavedení osvědčených postupů APM patří:

1. Stanovte si pořadí sledovaných aplikací podle důležitosti
Sledování mnoha aplikací v typickém podniku není nic jednoduchého – může se stát, že nebude možné sledovat výkon všech. Vedoucí pracovníci IT a firem mohou stanovit priority klíčových aplikací, které je třeba monitorovat z hlediska doby odezvy. Účetní systém se může zdát kritický, ale jeho výkon není tak zásadní jako aplikace elektronického obchodu zaměřená na zákazníky. Nejlepší je stanovit priority podle toho, za jaké druhy transakcí jsou jednotlivé aplikace zodpovědné.

2. Integrace
Pro dosažení maximální účinnosti musí být APM považován za nedílnou součást ekosystému monitorování, správy a dohledu nad IT v dané firmě. APM je často úzce integrován s řešeními pro monitorování sítě a IT infrastruktury a je propojen s jejich kontrolními panely a reporty.

3. Automatizace
Automatizace je dar z nebes v oblasti IT. V případě APM hledejte způsoby automatizace sběru dat, reportování, a dokonce i automatizace reakcí na běžné problémy IT, jako je například restartování zamrzlého serveru. Pro aplikace mohou existovat automatizované reakce na problémy s výkonem nebo na zvládání náhlého zvýšení provozu.

4. Minimalizace výstražných upozornění
Systémy APM zabraňují zahlcení IT oddělení výstrahami tím, že informují příslušnou osobu o problému, který je třeba řešit. Mohou je varovat prostřednictvím zvoleného komunikačního kanálu – například e-mailu, Slacku nebo Teams.

5. Reportování na základě individuálních kritérií
Při použití správného řešení lze reporty přizpůsobit podle toho, jakou roli příjemce zastává. To znamená, že IT pracovníci mohou čerpat speciálně vytvořené reporty o aktivitách, přičemž pro management se generují odlišné reporty. Pokud jsou reporty součástí predikčních nástrojů, mohou IT profesionálové snadněji předvídat budoucí výkonnost aplikace.

Udržení výkonu aplikací je základem pro udržení zákaznické loajality

Nekvalitní nebo pomalý výkon aplikace – ať už v souvislosti se sítí nebo aplikací – je obvykle největší hrozbou pro dobrou uživatelskou zkušenost. Proto je úplný přehled o síti, souvisejících zdrojích a stavu aplikací základem pro rychlou a efektivní identifikaci a řešení problémů. Vzhledem ke vzrůstajícím očekáváním uživatelů umožní včasné odstranění případných problémů dosáhnout vysoké úrovně zákaznické zkušenosti bez zbytečných průtahů, což přispívá k udržení loajality ke značce.

Výkonnost aplikací mohou IT profesionálové zlepšit pouze tehdy, pokud ji měří. Budou-li CIO věnovat čas tomu, aby lépe porozuměli možnostem APM z hlediska zlepšování síťových služeb, aplikací a v konečném důsledku i spokojenosti zákazníků, ušetří jejich technické týmy drahocenný čas a zajistí uživatelům vysokou úroveň výkonu aplikací, kterou očekávají.

Pavel Minařík Pavel Minařík
VP Technology ve společnosti Progress