facebook LinkedIN LinkedIN - follow

Digitální budoucnost i pro samosprávy

Osobní portál občana s novinkami

-PR-

V dnešní digitální době se stále více měst a obcí obrací k moderním technologiím, aby zefektivnily své služby pro občany. Jedním z průlomových řešení je Osobní portál občana, který nejen usnadňuje lidem komunikaci s místními úřady, ale šetří i čas a náklady. Díky novým funkcím, jako je například možnost zastupovat právnickou osobu, se přínos tohoto řešení ještě zvyšuje.


Zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby, zakotvuje právo fyzických a právnických osob na poskytnutí digitálních služeb orgány veřejné moci při výkonu jejich působnosti a také povinnost orgánů veřejné moci tyto služby poskytovat. Na úrovni měst a obcí se již běžným prostředkem pro poskytování digitálních služeb stal tzv. portál občana. Jedním z nejčastěji využívaných řešení, které je pomyslným klíčem k nejvíce poptávaným a využívaným online službám spojeným s obecními agendami, je Osobní portál občana od českého tvůrce informačních systémů společnosti Gordic.

Důvodem, proč si ho zvolily už desítky samospráv v České republice, jsou především jednoduchost používání, vysoká bezpečnost díky provozu v cloudu Microsoft Azure i cenová dostupnost. Oceňovanou vlastností Osobního portálu občana je i možnost provozu formou služby (software as a service, SaaS), díky čemuž odpadá nutnost nákupu softwaru a licencí a obec hradí pouze pravidelnou měsíční nebo čtvrtletní platbu, přičemž samotné nasazení portálu do rutinního provozu je obvykle provedeno do jednoho měsíce.

Uživatelů digitálních služeb přibývá

Žádná obec není příliš malá na zavedení takového systému. Zkušenosti ukazují, že portál občana se osvědčil i v obcích nad 500 obyvatel. I v nich přibývá lidí, kteří nejen že digitálně běžně komunikují a nakupují, ale začínají ve větším měřítku využívat i elektronické služby státu. Návštěvnost státního portálu občana rychle roste a rychle přibývají další digitální služby poskytované jednotlivými resorty. Je tedy logické, že stejný komfort budou zejména mladí lidé stále více očekávat i od svých radnic. Složenka za obecní poplatky v poštovní schránce je nejen drahá, ale především už se v kontextu výše uvedeného jeví jako přežitek.

Místní občané, ale i chataři a chalupáři, se do portálu občana jednoduše přihlásí například přes bankovní identity a pak mohou jednoduše vyřizovat své záležitosti z počítače nebo mobilního zařízení. Podání žádostí prostřednictvím elektronických formulářů navíc zajistí správnost a úplnost poskytovaných údajů. Lidé mohou přes portál hradit poplatky za odpady a za psa nebo nahlašovat poškozené zařízení a jiné závady v obci, což může přispět k urychlení nápravy a zkvalitnění života v obci.

Jednání v zastoupení

Mezi poslední novinky, které portál nabízí a které z něj činí v dané kategorii výjimečný produkt, patří funkce nazývaná mandáty. Mandát umožňuje jednat a činit elektronické podání v zastoupení za fyzickou či právnickou osobu. Obecně známou variantou je mandát automatický, který pro zastupování právnické osoby získává občan, jenž je jejím statutárním orgánem. Žadateli se v tomto případě automaticky v elektronických formulářích předvyplní údaje o subjektu, kterou zastupuje. Osobní portál občana počítá i s variantou nazývanou ruční mandáty, které jsou udělovány na základě zmocňovací listiny, typicky plné moci.

Nákupní košík jako v e-shopu

Používání portálu zkvalitňuje i nová funkce nákupního košíku, která občanům umožňuje úhradu více poplatků najednou. Občan po přihlášení přes Identitu občana okamžitě vidí jak poplatky k uhrazení, tak ty, jejichž úhradu už provedl. S využitím košíku lze hradit současně například poplatky za psa, vodné stočné nebo poplatky za odpady. Co je důležité, do košíku lze umístit i platbu za dalšího rodinného příslušníka. Samotnou úhradu lze pak provést podle preference uživatele pomocí platební brány kartou nebo s využitím QR kódu.

Ideální volba pro obce i malá města

Portál občana je nejen ideálním řešením pro elektronickou úhradu místních poplatků a zefektivnění komunikace s občany, ale má řadu dalších výhod, jako jsou dostupnost úřadu pro občany 24 hodin denně nebo možnost propojení se stávajícím ekonomicko-účetním systémem obce. Osobní portál od Gordicu navíc garantuje bezpečný provoz v cloudu Microsoftu a rychlé nasazení. Se zavedení Osobního portálu občana se i vaše obec může připojit k těm, které již občanům poskytují rychlé, pohodlné a bezpečné digitální služby.

Vladimír Přech Vladimír Přech
Autor článku je ředitelem obchodně právní sekce společnosti Gordic.