facebook LinkedIN LinkedIN - follow

S docházkovým systémem Giriton není třeba se covidu bát. Pohlídá teplotu i testy

Docházkový systém Giriton ušetří náklady, čas i nervy zejména v těchto nelehkých dnech. Klasické statické píchací hodiny totiž nahradila moderní aplikace, která umožní změřit zaměstnancům teplotu, objednat oběd či pomůže v prevenci vyhoření pracovníků. Systému z dílny brněnského startupu průběžně přibývají fuknce, které firmám umožňují bez problémů fungovat i na homeoffice či plnit všechna nařízení v souvislosti s protiepidemickými opatřeními.


Bohužel ani po dvou letech není situace kolem koronaviru vyřešená. Vláda opět vydává řadu opatření a mnohé z nich s platností ze dne na den. Firmy proto musí umět velmi rychle reagovat. Ačkoliv některé z funkcionalit docházkového systému Giriton původně vznikly jako reakce na situaci z loňského jara a jako snaha rychle pomoct organizacím, které si nemohly dovolit zavřít nebo neměly doposud zkušenosti s prací z domova, nakonec se v nabídce ustálily. A přibývají další. „Očividně se blíží další covidové restrikce a je proto nutné být připraven,” říká Jan Gřeš, CEO Giritonu.

Ing. Jan Gřeš, MSc.
Ing. Jan Gřeš, MSc. je ředitelem a jednatelem společnosti GIRITON Systems, která vyvíjí a dodává docházkový systém Giriton.

Již v průběhu posledních téměř dvou let přibyla k takzvaným píchacím hodinám například možnost připojit bezkontaktní teploměr. Díky tomu nemusely firmy platit nového zaměstnance či nutit vrátného, aby při vstupu na pracoviště kontroloval tělesnou teplotu každého příchozího. „Pokud člověk vykazuje zvýšenou teplotu, píchací hodiny ho například nepustí na pracoviště a o události je automaticky informován nadřízený. Díky tomu i ve velkých směnných provozech mohli rychle začít fungovat v souladu se všemi nařízeními a zároveň se jim dařilo eliminovat šíření nemoci mezi zaměstnanci,“ dodává Gřeš.

Docházka od Giritonu také nabízí například evidenci covid testů, což ocení všichni zaměstnavatelé i s ohledem na opětovnou povinnost pravidelného testování zaměstnanců od 22. listopadu. „Systém upozorní na přítomnost osoby se starým testem na pracovišti, zatímco například Homeofficy nehlídá. S ohledem na měnící se informace ohledně platnosti antigenních či PCR testů lze upravit počet dní, po které je test platný. Firma si opět může zvolit kdo má o přítomnosti osoby s prošlým testem dostat notifikaci, aby se tak předešlo jak případné nákaze, tak porušení nařízení,“ popisuje Jan Gřeš.

Giriton upozorní na narozeniny a zabrání krádežím

Krom těchto koronavirových funkcí jsou podle Gřeše velmi oblíbené například notifikace na vysoký přesčas, automatické upozornění na dosažení 300 hodin u pracovních dohod či možnost přímo přes dotykový displej píchacích hodin žádat o dovolenou nebo zobrazit její zůstatek. Nadřízení nemusí hlídat ani výročí nástupu, blížící se konec zkušební doby či pracovního poměru nebo třeba narozeniny členů jejich týmu. „Docházka GIRITON se dá snadno napojit na další podnikové systémy. Například u klienta provozujícího call centrum jsme schopni do docházky ukládat časy, kdy operátoři telefonují se zákazníky. U velkého e-shopu jsme zase integrovaní se systémem na evidenci zabalených balíků. Jednoduše je pak vidět, kolik skladník vyexpedoval balíků a kolik v nich bylo položek. V obou případech se pak počítají KPI, na základě kterých dostávají zaměstnanci bonusy,“ vyjmenovává Gřeš.

Překvapivá je pak i bezpečnostní funkce docházkového systému. „Další z našich klientů má sklad, ve kterém zaměstnanci pracují s drahými mobilními terminály. Díky integraci s Giritonem se turniket při odchodu otevře pouze v případě, kdy zaměstnanec zapůjčený terminál již vrátil,“ vysvětluje Jan Gřeš. Podle něj tohle opatření vedlo k výraznému úbytku krádeží, kdy v minulosti zaměstnanci odnášeli terminály v hodnotě desítek tisíc korun, aby je následně za tisícovku prodali v zastavárně.

Píchací hodiny, které objednají oběd

Nedávno se Giriton spojil se systémem pro objednávání jídel Lunchdrive a společně začali nabízet možnost objednat si jídla přímo přes docházkovou aplikaci. „Jelikož obě aplikace firmy běžně využívají, v reakci na covid nás napadlo spojit síly, přizpůsobit platformy a maximálně tak pomoct našim klientům,“ vysvětluje Gřeš.

Přímo přes píchací hodiny si tak mohou lidé předobjednávat jídlo na týdny dopředu. „Píchací hodiny od Giritonu navíc jde využívat nejen jako objednávkový, ale i jako výdejový terminál. Data o objednaných a vydaných obědech se z Lunchdrive automaticky přenesou do Giritonu, odkud se následně mohou exportovat třeba do mzdového softwaru. Pokud tedy firma přispívá zaměstnancům na stravování, bude mít na konci měsíce přesný přehled, kolik kdo objednal a vyzvedl jídel, kvůli případným srážkám ze mzdy,“ dodává Gřeš.

Ze spolupráce dvou českých startupů tak vzešla funkcionalita, která se hodí jak pro organizace s podnikovou kuchyní, tak pro firmy, které obědy dováží. „Služba navíc nepomáhá pouze firmám, ale i českým jídelnám a restauracím. Ty to v posledních měsících také neměly jednoduché. Nyní mají opět obavy dělat větší zásoby a těžko se jim plánuje. Takto ví, kolik jídel budou v rozvozu v následujících dnech vydávat a mohou díky tomu fungovat efektivněji,“ říká Jan Gřeš.

Více zaměstnanců zanedbává volný čas – systém upozorní na práci non-stop

Právě na zaměstnance fungující z domova systém také nezapomněl. Giriton se v posledních měsících zaměřil na usnadnění fungování v režimu takzvaného homeoffice. Například ke střídání zaměstnanců slouží funkce chytrého plánování směn. „Díky tomu jednoduše vidíte, kdo bude kdy pracovat z domu, což značně usnadňuje plánování a případné omezení počtu lidí na pracovišti. Nyní jsme opět ve fázi, kdy začínají odborníci doporučovat, aby se nepotkávalo více osob, než je nutné. Zároveň tak ale ohlídáte, že klíčové pozice jsou vždy pokryté,“ vysvětluje Gřeš. Podle něj může zaměstnavatel v docházkovém systému navolit určitá pravidla, například maximální počet dní práce z domů či v kanceláři. „Pracovníci už si pak sami volí, kdy budou pracovat odkud, protože systém sám automaticky pohlídá, zda jsou dodrženy požadované restrikce. Odpadá tím zbytečná administrativa,“ dodává Jan Gřeš.

I ve firmách, které přešly zcela na práci z domova, má docházkový systém význam. Předchází totiž jedné z častých obav, a to je kontrola, kdy vlastně zaměstnanci pracují. „V aplikaci všichni vidí, kdo právě pracuje. Má to výhodu i v případě koordinace. Uvidím, zda jsou kolegové, se kterými potřebuju něco řešit, právě dostupní,“ říká Gřeš a dodává, že v posledních měsících zaznamenali, že lidé začali pracovní dobu mnohem více přizpůsobovat svým potřebám. „V momentu, kdy měli například děti doma na domácím vzdělávání, si třeba část práce nechávali až na večerní hodiny a podobně, ale když to kolegové z týmu neví, volají mu v nevhodnou dobu.“ Nadřízený v systému navíc uvidí i to, jestli náhodou není zaměstnanec dostupný pořád a není na cestě k vyhoření. „Začíná se rozmáhat takový nešvar, kdy se někteří lidé stali dostupnými v podstatě pořád. Kvůli omezením například nikam moc nechodí, jsou hodně doma a příliš nerozlišují pracovní a volnou dobu. Což je samozřejmě z hlediska duševního zdraví a nějaké mentální hygieny špatně,“ upozorňuje v závěru Jan Gřeš.