- Přehledy IS
- APS (25)
- BPM - procesní řízení (23)
- Cloud computing (IaaS) (10)
- Cloud computing (SaaS) (31)
- CRM (52)
- DMS/ECM - správa dokumentů (19)
- EAM (17)
- Ekonomické systémy (68)
- ERP (75)
- HRM (28)
- ITSM (6)
- MES (33)
- Řízení výroby (36)
- WMS (28)
- Dodavatelé IT služeb a řešení
- Datová centra (25)
- Dodavatelé CAD/CAM/PLM/BIM... (41)
- Dodavatelé CRM (38)
- Dodavatelé DW-BI (50)
- Dodavatelé ERP (66)
- Informační bezpečnost (48)
- IT řešení pro logistiku (48)
- IT řešení pro stavebnictví (26)
- Řešení pro veřejný a státní sektor (27)


















![]() | Přihlaste se k odběru zpravodaje SystemNEWS na LinkedIn, který každý týden přináší výběr článků z oblasti podnikové informatiky | |
![]() | ||
Proč použít JIRA k řízení procesů i v menších firmách
Organizace v rámci malých firem je většinou jednoduchá a přehledná, díky tomu i pružnější v reakci na změny a v rozhodování. Hlavní kompetence a pravomoci si drží vlastník firmy, což ale vyžaduje jeho plné zapojení do chodu firmy. Musí mít informace o všech činnostech a musí být neustále plně k dispozici.
Výsledkem jeho tvrdé práce je rostoucí firma a v určitém momentu už není v lidských silách majitele držet všechny činnosti u sebe. Potřebuje se věnovat strategickým záležitostem řízení, ale doslova se topí v operativě.
Pokud se začnou nějaké postupy řešit systematicky, většinou dojde nejdříve k volbě mzdového a účetního programu, objednávkového systému apod. Jak ale vyřešit organizaci ostatních úkolů a postupů tak, aby měl majitel i nadále o všem přehled, aby věděl, kdo a na čem pracuje v reálném čase, a zejména aby byly jasně definované kompetence a zodpovědnosti? Pořídit běžně dostupný produkt na trhu, tzv. krabicové řešení, které pravděpodobně nebude plně vyhovovat vašemu způsobu práce? Řešení na míru je ale finančně náročné. Existuje nějaká jiná varianta?
Mnoho firem v zahraničí i v ČR již objevilo Atlassian nástroje, zejména pak JIRA. Důvodem, proč po JIRA sahají zejména malé a střední firmy, je velká variabilita a konfigurovatelnost.
Proč JIRA?
JIRA je cenným nástrojem, který pomáhá řídit činnosti od začátku až do konce, včetně všech elementárních činností. Zamyslete se, kolik činností musíte v rámci své společnosti řídit. Finance, běžný provoz, marketing, HR, IT, nákup, atd. Každá činnost je stejná a zároveň jiná. Samozřejmě není účelem standardizovat všechny postupy ve firmě a vytvářet si umělou byrokracii.
V JIRA si sami můžete nadefinovat, jaké aktivity a úkoly sledovat, můžete si je rozdělit do projektů podle činností a nastavit kroky, jakými budou úkoly zpracovány. Jednotlivé kroky lze omezit i nějakou podmínkou, například povolit tuto akci pouze uživatelům v určité skupině (manažeři, schvalovatelé, vedoucí oddělení, atd). Tento způsob vám umožní jasně definovat zodpovědnosti za jednotlivé kroky a postupy ve firmě. O všech aktivitách máte přesné a dohledatelné záznamy, žádné informace se neztratí.
Správná organizace úkolů je možná, jen pokud máte k dispozici vhodné přehledy a reporty, na základě kterých se můžete rozhodovat. JIRA má integrovaný vyhledávací nástroj, který dokáže filtrovat úkoly v projektech na základě jakéhokoliv hlediska – např. termín, kdy se na úkolu naposledy pracovalo, kolik úkolů zbývá ještě dokončit atd. Navíc nabízí mnoho předpřipravených reportů a grafů, které můžete ihned využít. I zde si však můžete nakonfigurovat vlastní.
Ať už použijete JIRA v cloudu, nebo budete mít instalaci na vlastním serveru, přístup budete mít díky moderní webové aplikaci nebo aplikaci v mobilním telefonu odkudkoli.
Co JIRA neumí
Ani ten nejlepší software není bez omezení a tvůrci tohoto řešení si to uvědomují. Nesnaží se tedy dodávat komplexní řešení, nýbrž základ, který je plně přizpůsobitelný každému uživateli. Díky tomu si můžete funkce, které JIRA neumí, snadno doplnit z jiných zdrojů. Okolo Atlassian nástrojů totiž existuje rozsáhlá komunita firem, které vyvíjejí vlastní rozšíření a doplňky. Jejich přehled je veřejně dostupný na webové stránce Atlassian Marketplace. K dispozici je více než 1 300 takových rozšíření určených pouze pro JIRA, některá jsou zdarma a za jiné je třeba připlatit. Mezi nejoblíbenější doplňky patří pluginy řešící plánování, evidenci pracovní doby, sledování rozpočtů, nákladů a výnosů či ziskovosti v reálném čase.
Péče o zákazníka
Je-li obor firmy zaměřen přímo na koncového zákazníka, pak pravděpodobně řešíte způsob, jakým s vámi mohou zákazníci komunikovat. JIRA lze pořídit i ve variantě Service Desk.
Zajištění efektivních pracovních procesů šetří čas a peníze. Atlassian nástrojům důvěřuje na 50 000 firem po celém světě.
![]() |
Tomáš Páral
Autor článku je spoluzakladatel a CEO společnosti MoroSystems, s. r. o. (vsadnajira.cz). |
![]() ![]() | ||||||
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
Formulář pro přidání akce
15.5. | Konference SCADA Security |
22.5. | Akce pro automobilové dodavatele "3DEXPERIENCE... |
12.6. | Konference ABIA CZ 2025: setkání zákazníků a partnerů... |
29.9. | The Massive IoT Conference |